بهترین کتاب‌های آموزشی حل مسئله

6 مورد از بهترین کتاب‌های آموزشی حل مسئله

روش‌های حل مسئله به صورت‌های متفاوتی هستند که در انواع کتاب حل مسئله می‌توانید آن‌ها را بیاموزید. در این بخش میخواهیم 6 مورد از بهترین کتاب‌های آموزش مهارت حل مسئله را بررسی کنیم. ببینیم مهارت حل مسئله چه کمکی به ما می کند.خوشبختانه کتاب‌های زیاد و متفاوتی در راستای آموزش مهارت حل مسئله نوشته شده است. همه ما لازم داریم این مهارت را بیاموزیم چرا که در اشکال گوناگون در حیطه شغلی و زندگی شخصی به آن نیاز داریم. وقتی مهارت حل مسئله را بدانیم راحت‌تر می‌توانیم از پس مشکلات زندگی برآییم. خبر خوب این است که آموختن این مطلب کار سختی نیست و همه افراد می‌توانند روش‌های حل مسئله را بیاموزند.

در ادامه لیستی از بهترین انواع کتاب هنر حل مسئله را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- اسپرینت: چگونه فقط در پنج روز مشکلات بزرگ را حل و ایده‌های جدید را آزمایش کنیم

فرمولی تحول‌ آفرین برای آزمایش ایده‌ها. چه در سطح مهارت‌های شخصی و چه در سطح مدیریت سازمان. این ایده‌ها همگی قبلا مورد آزمایش قرار گرفته و موفق بوده‌اند به همین علت به اجرا رساندن آنها ضرری برای شما نخواهد داشت.

هر گاه با مسئله‌ای مواجه شدید که قادر به حل آن نبودید می‌توانید از این کتاب حل مسئله استفاده کنید. ایده‌های آن را بررسی کرده و هر کدام که برای مشکلتان کارآمد بود آزمایش کنید. در واقع می‌توان اسپرینت را یک راهنمای حل مسئله دانست.

هفت روش کاربردی برای ارتقاء مهارت حل مسئله

۲- معمای نو آوران: وقتی تکنولوژی‌های جدید باعث شکست شرکت‌های بزرگ می‌شود

کتاب معمای نوآوران یکی از 100 کتاب مدیریت و رهبری است که باید در زندگی خوانده شود. این کتاب هنر حل مسئله راه حل دیگری را برای رویارویی با مشکلات ارائه می‌دهد.

این کتاب به شما کمک می‌کند با دید یک بیننده خارجی مشکلاتتان را ببینید. هر گاه نمی‌دانستید به کجا بروید و برای حل مشکلاتتان چه کاری انجام دهید بهترین کار این است که از کالبد خود خارج شده و ببینید برای حل مسئله به چه چیز نیاز دارید.

روش‌های حل مسئله در این کتاب به این نحو ارائه شده است. از آنجایی که ما معمولا راه حل مشکلات دیگران را بیشتر از حل مشکلات خودمان بلدیم این روش می‌تواند موثر باشد.

۳- کلید را بزن : چگونه با مصلحت اندیشی اوضاع را به سود خود و اطرافیان تغییر دهید

روانشناسان دریافته‌اند ذهن ما انسان‌ها به وسیله دو سیستم گوناگون کنترل می‌شود: ذهن منطقی و ذهن عاطفی که برای کنترل ما با یکدیگر رقابت می‌کنند. این کتاب به ما یاد می‌دهد چگونه کلید را بزنیم و میان ذهن عاطفی و منطقیمان جابه جا شویم.

در واقع در مبحث روش‌های حل مسئله این کتاب هنر حل مسئله به ما یاد می‌دهد در هر زمان از کدام سیستم استفاده کنیم. به طور کلی می‌توان گفت به ما اجازه می‌دهد کنترل کاملی بر انتخاب هر یک از سیستم‌های ذهن عاطفی و منطقی داشته باشیم.

این امکانات به شما قدرت تصمیم‌گیری و داشتن ذهنی فعال‌تر و انتخابی هوشمندانه میان منطق و احساس را می‌دهد.

۴- هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندشیدن تنها یکی از بهترین انواع کتاب هنر حل مسئله نیست، بلکه یک راهنما برای داشتن زندگی بهتر است. چرا که هر قدمی که برمی‌داریم منجر به ایجاد یک نتیجه خاص می‌شود.

فهم این موضوع که توانایی حل مسئله از یک ذهن سازمان یافته بر می‌آید اولین قدمی است که باید طی کنید. وقتی ما بتوانیم اندیشه شفافی داشته باشیم حل مسئله از یک شیوه شفاف برای ما آسان می‌شود.

۵- چگونه مسئله را حل کنیم؟

جورج پولیا با استفاده از روش‌های ریاضی سعی می‌کند درست فکر کردن را به مخاطبانش بیاموزد. او با استفاده از این روش هوشمندانه خود به بسیاری از افراد کمک کرده طرز فکر خود را تغییر دهند.

ذهن ما از آنچه گمان می‌کنیم قدرتمندتر است. اگر راه‌های کارکرد آن را بیاموزید به شما کمک خواهد کرد تا با زندگی روزمره بهتر کنار بیاییم.

۶- چه کار می‌کنی با یک مشکل‌؟

چه کار می‌کنی با یک مشکل؟ مخصوصا وقتی که نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید و یا راهی برای حل آن پیدا کنید. کوبی یامادا سناریوی دقیق و ایده‌های گوناگونی را که برای مقابله با آن مشکل حل نشدنی به کار می‌آید به شما معرفی می‌کند.

نکته اصلی که این کتاب هنر حل مسئله قصد آموزش آن را دارد این است که هیچگاه سعی نکنید زیاد از حد جلوی بروز یک مشکل را بگیرید. هر چقدر بیشتر راجع به مسئله‌ای فکر کنید امکان بروز آن بیشتر است.

حرف آخر

هرگز مهارت حل مسئله را دست کم نگیرید. هر یک از این کتابها می‌تواند یک راهنمای عملی برای ارتقا این توانایی در شما باشد. پس اگر به دنبال رشد و توسعه فردی هستید و راهی برای بازگشایی گره‌های مسیر زندگی می‌خواهید.

هر یک از این انواع کتاب هنر حل مسئله به نوعی از روش‌های حل مسئله می‌پردازد و می‌تواند برای شما موثر واقع شود. در این بحث تنها توانستیم به تعداد اندکی از این کتاب‌ها بپردازیم. اما قطعاً هر چه بیشتر در این راستا مطالعه داشته باشید ذهن خلاق‌تری خواهید داشت. دوره‌های رشد و توسعه فردی فرتیک هم می توانید شما را در مسیر آموزش همراهی کرده و رسیدن به هدف هایتان را تسریع نماید. با آکادمی فرتیک در تماس باشید.

منبع :

www.zerotoskill.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات