درباره فریدون فرداد


About Fereydoun Fardad

از اینجا شروع کنید!

سلام
پیشه‌‌ام معلمی است. در دنیای معلم‌ها، کلمه‌ها و حرف‌ها پر از شور و دغدغه‌‌اند. من از زندگی و آدم‌ها یاد می‌گیرم تا به فرزندان این مرز‌وبوم زندگی را بهتر بیاموزم. در گذر از این جادۀ پرپیچ‌وخم، این دریای متلاطم، زمان برایم رنگ می‌بازد. گاهی پابه‌پای ساعت‌ها می‌دوم و می‌خوانم و نکته‌به‌نکته و موبه‌مو حفظ می‌کنم و گنجینۀ ذهنم، دانسته‌هایم را ذخیره می‌کند.

کار اصلی‌ام «تغییر» است، تغییر در انسان‌ها و در سازمان‌ها. اما برای حرکت و رفتن و رسیدن به موفقیت‌های بلند، به آگاهی و مهارت‌های حرفه‌ای و عملی نیازمندم. همه‌مان برای رسیدن، به دانایی و حرفه نیازمندیم. من برای تغییر تمام سعی‌ام را صرف تدریس و سخنرانی و نویسندگی و مشاوره در زمینۀ مدیریت پروژه و رشد فردی به‌کار برده‌ام و بازوی افراد و سازمان‌ها شده‌ام تا سریع‌تر به موفقیت و اهدافشان برسند.

داستان زندگی من

داستان زندگی هر انسانی مانند دو چیز است: پروژه و کتاب.
هر کدام شروع و پایانی دارند و فاصله بین این شروع و پایان، زندگی نام دارد. زندگی‌ای که برای هر انسانی پر از داستان همراه با فراز و فرود است. پر از تلخی و شیرینی و شکست و گسست و برخاستن و پریدن.

در فصل پاییز و پانزدهم‌آبان باران‌خیز ۱۳۵۷ دیده گشودم. بازی با لگو و دیدن فیلم و کارتون، اولین خاطراتم را ساختند. از همان کودکی عاشق تصاویر متحرک بودم و رفته‌رفته فیلم و سینما قله‌های علاقۀ زندگی‌ام شدند. این علاقه آرشیوی یگانه شد از فیلم‌های بی‌نظیر سینما تا به امروز.

پدرم برای تربیت فرزندانش روشی مدبرانه و مجبرانه داشت و من با همان آیین و مهر بزرگ شدم، هم سختی بود، هم آسانی. درست شبیه راه‌افتادن از کوهپایه به‌سمت قله.
از اتفاقات تأثیرگذار در زندگی من، جنگ است و موشک‌باران سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳. ارمغان تلخ بمباران‌های تهران شد دلیل لکنت زبان و گرفت‌وگیر کلماتم؛ لکنت زبان شدیدی که دکتررفتن‌ها و درمان‌ها هم برایش کاری نکرد و روزبه‌روز بدتر ‌شد.
اول دبستان بودم و خواندن و نوشتن شوق وصف‌ناپذیر زندگیِ کودکانه‌ام؛ اما این نقصِ زبانی و ترس از تحقیر و تمسخر مدرسه را برایم به عذابی بزرگ تبدیل کرده بود.

مادرم با معلم‌های دبستان صحبت کرده بود که هنگام امتحان مرا از جمع جدا کنند. هراس از جمع و لکنت، روزگارم را تیره می‌کرد. پنج سال دبستان به همین منوال گذشت و من با این رنجِ بلاتکلیف بزرگ شدم. سرانجام سال اول راهنمایی تصمیم گرفتم قفلِ این نقص را بشکنم و صحبت‌کردنِ بدون لکنت و از آن سخت‌تر، حرف‌زدن درمیان جمع، اولین پیروزیِ بزرگ زندگی‌ام باشد. بچه‌هایی که درگیر لکنت زبان می‌شوند دو مشکل بزرگ دارند: دردسرهای لکنت زبان، و ترس از آدم‌ها و جمعیت که این دومی رنجور و گوشه‌گیرشان می‌کند.
عاقبت در سال‌های آغازین دبیرستان، لکنت زبان را تا حدود زیادی شکست دادم؛ ولی همچنان کم‌رو و خجالتی بودم و این موضوع بر کم‌شدن اعتماد‌به‌نفسم تأثیر زیادی گذاشته بود.

در طول دوران تحصیل، شاگرد خوبی بودم؛ اما از اینکه پدرم برای گرفتن کارنامه‌ام به مدرسه بیاید و من شاگرد دوم شده باشم، دلهره داشتم. برای او جز نمرۀ بیست و شاگرداولی هیچ‌چیز دیگر معنا نداشت. (به خاطر دارم، کارشناسی‌ارشد هم که قبول شدم، با لحنی عادی گفت: «بعدش باید دکترات رو بگیری» خوش‌حالی‌های پدرم هیچ‌گاه رنگی نبود).
نوبت به دبیرستان رسید و انتخاب رشته، و من می‌خواستم یا کارگردان سینما بشوم یا رئیس‌جمهور! خواستۀ سومی هم برایم وجود نداشت. سال اول دبیرستان، هم دروس ریاضی داشتیم و هم زیست‌شناسی. حفظیاتم از ریاضیاتم قوی‌تر بود؛ اما به حکم پدرم رشتۀ ریاضی انتخاب شد و در زمان کنکور بازهم بنا بر سلیقۀ ایشان، مهندسی شد رشتۀ دانشگاهی من و من نه کارگردان سینما شدم، نه رئیس‌جمهور!!
کارشناسی عمران دارم و کارشناسی‌ارشد مهندسی، مدیریت ساخت را هم از دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر) دریافت کرده‌ام. اولین ارائه و شکستن سد سکوت در مقطع کارشناسی‌ارشد،در مقابل جمع اتفاق افتاد. موضوع «ارائۀ مهندسیِ ارزش در پروژه‌ها» بود، یک کار تیمی سه‌نفره. باید حدود بیست دقیقه صحبت می‌کردم.
افتضاح! کلی تپق زدم و سوتی دادم. نصف صحبت‌هایم یادم رفته بود. از شدت عرق‌ریختن کاملاً خیس شده بودم؛ ولی سرانجام توانستم! و این اولین سخنرانی مهم زندگی من بود، سخنرانی در کلاسی ده‌نفره.
از آن سخنرانی تا امروز، روزها و سال‌های زیادی گذشته است. اکنون بیشتر از چهارصد کلاس حضوری و سخنرانی برگزار کرده‌ام و کودکی‌های در سکوت و خاموشی را به قله‌‌های بلند سخن برده‌ام. حالا کار اصلی من صحبت‌کردن در جمع است.
حالا برای من صحبت‌کردن مقابل جمع، به راحت‌ترین کار ممکن تبدیل شده است. اکنون می‌پندارم رسالت زندگی‌ام این است که با آموزش‌های علمی‌، موثر و کاربردی خود بتوانم در زندگی و کسب و کار مردم کشورم تغییراتی هر چند کوچک ایجاد کنم.
البته این را خوب دانسته‌‌ام که اگر بخواهم در زندگی دیگران تغییر ایجاد کنم، ابتدا باید خودم تغییر کنم و این تغییر را زندگی کنم. باور دارم واژه‌ها قدرت و تأثیر زیادی دارند، پس باید خیلی مراقب واژگانم باشم و خطاهایم را بپذیرم، دیگران را ببخشم و از دیگران درخواست بخشش کنم، قدر داشته‌هایم را بدانم و از آن‌ها برای خلق ارزش استفاده کنم. همیشه خود را یک کارآموز می‌دانم و سعی دارم همیشه در حال یادگیری باشم.

برای دریافت خدمات مشاوره کلیک نمائید.

براساس تست MBTI، تیپ شخصیتی‌ام ISTJ است، تقریباً درون‌گرایم. البته در کلاس‌هایم با شور و هیجان بسیار صحبت می‌کنم، اما بیشتر ترجیح می‌دهم در گوشه‌ای ساکت بنشینم و گوش کنم. با خلوت خود بسیار کیف می‌کنم و برای ورود به جمع‌های جدید همچنان با خود در جنگم.
تدریس را از زمان کودکی آغاز کردم. به بچه‌های فامیل ریاضی درس می‌دادم و درآمد داشتم. در دوران دبیرستان و دانشگاه همواره تدریس می‌کردم. تصمیم داشتم برای کارشناسی‌ارشد، در رشتۀ مهندسی زلزله ادامۀ تحصیل بدهم که بر اثر اتفاقی بسیار عجیب، که خود داستان مفصلی دارد، به مدیریت پروژه علاقه‌مند شدم و به‌جای مهندسی زلزله، مدیریت پروژه را انتخاب کردم. تصمیم داشتم مدیر پروژه شوم؛ بنابراین مسیر شغلی‌ام را طوری انتخاب کردم که به این شغل و عنوان دست پیدا کنم.
خودم را در تصوراتم، مدیر یک پروژۀ چندمیلیارد دلاری می‌دیدم که با ماشین پاجرو در کارگاه رفت‌وآمد دارد و پیمانکارها را برای آچارکشی به صف کرده و صورت‌وضعیت‌های شش‌صفری امضا می‌کند. اما بازهم بر اثر یک اتفاق، که آن‌هم داستان مفصلی دارد، مسیر زندگی‌ام‌ تغییر کرد. قبل از این اتفاق، تدریس می‌کردم؛ ولی این بار کار سازمانی و کارمندی را کنار گذاشتم و تمام تمرکزم را روی تدریس و مشاوره گذاشتم.
حدود بیست سال است که تدریس می‌کنم که بیش از نیمی از آن به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و متمرکز گذشت و همواره طی این سال‌ها ذهنم درگیر این سؤال بوده است: مشکل پروژه‌های ما کجاست؟

ابتدا نرم‌افزارهای مدیریت پروژه تدریس می‌کردم. زیرا آن زمان فکر می‌کردم مشکل پروژه‌ها در ایران اکسل و پریماوراست. بعد از مدتی متوجه شدم مشکل ریشه‌ای‌تر است و باید مفاهیم پایه‌ای را کار و تدریس کرد. به همین دلیل، موضوعات مختلفی مانند استاندارها و گواهینامه‌های مرتبط مانند PMP، RMP، PBA، ACP، PRINCE2، IPMA و … یا مفاهیمی مانند ریسک، مدیریت هزینه، مدل‌های بلوغ و تعالی، دفتر مدیریت پروژه، مدیریت پروژه چابک و کلی عناوین دیگر که حدود بیست دورۀ آموزشی را شامل می‌شد را درس دادم. بعد از مدتی متوجه شدم که این‌هم مشکل اصلی نیست و باید به موضوعات ریشه‌ای‌تری بپردازم؛ اینکه در مهم‌ترین پروژۀ شخصی‌مان، یعنی زندگی و عمرمان چه عملکردی داریم؟ چگونه انسانی هستیم؟ چگونه زندگی می‌کنیم؟ آیا انسان خوشبختی هستیم؟ آیا از زندگی‌مان لذت می‌بریم؟ آیا توانسته‌ایم انسان مفید و مؤثری باشیم تا در پایان پروژۀ زندگی که دیگر جای هیچ جبرانی هم باقی نمی‌‌ماند، پشیمان نباشیم.
بر این باورم که همۀ ما دوست داریم در این پروژه (زندگی) موفق باشیم و چنان زندگی کنیم که دل‌خواه و دل‌چسبمان است. ما دوست داریم آزادی داشته باشیم و موفق بشویم و ثروتمند و شاد و اثرگذار باشیم. اگر از شما بپرسم برای موفقیت در این زندگی چه آموزش‌هایی لازم است، چه پاسخی دارید؟ اغلب جواب‌ها «نمی‌دانم» است. آموزش‌هایی که در مدرسه و دانشگاه باید فراگرفته می‌شد و متأسفانه نشد.
اتفاقاً در زندگی و کسب‌وکارمان، دقیقاً به همان‌ها نیازمندیم که در راهروهای دانشگاه‌ها فراموش شدند. پاسخ تمام این دغدغه‌ها در نگرش و سبک فکری ما به زندگی نهفته است. برای موفق‌شدن و شادبودن و ثروتمندشدن ابتدا باید تفکر و رفتارمان درست و به‌قاعده باشد. باید درست بیندیشیم و درست رفتار کنیم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که باید قوانین و چهارچوب‌های کسب موفقیت را آموخت تا در نهایت به تمام اهدافمان برسیم.
به عبارت بهتر، تا پروژۀ زندگی‌مان را به‌درستی مدیریت نکنیم و خودمان را به‌طور مثبت و سازنده تغییر ندهیم، هیچ اتفاق خاصی در هیچ کجای زندگی‌‌مان رخ نخواهد داد؛ به همین دلیل، وارد فاز سوم تدریس خود شده‌ام که دغدغۀ «بهبود و رشد فردی» است؛ البته با تفاوتی بزرگ نسبت به سایر آموزش‌ها در این زمینه.

آموزش‌های من

بر این باورم که آموزش‌های تئوری، چه در زمینۀ مدیریت پروژه و چه در زمینۀ رشد فردی، برای کسب موفقیت کافی نیست. آموزش‌های بی‌روح و خشکی که حجم زیادی از اطلاعات تئوری، ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، نه‌تنها مشکل فرد و پروژه یا سازمان را حل نمی‌کند، بلکه باعث سردرگمی بیشتر مخاطب هم می‌شود. معتقدم آموزش‌ها زمانی مفید خواهند بود که کاربردی و عملی باشند و یک نقشۀ راه در اختیار فرد یا پروژه و سازمان قرار بدهند. و زمانی آموزش‌ها کاربردی می‌شوند که یک مدرس، برای «اجرای عملی» موضوع موردنظر، به‌اندازۀ کافی تجربه داشته باشد.
از نظر من موفقیت در مدیریت پروژه و رشد فردی، به دو بال نیاز دارد که اگر یکی از آن‌ها نباشد، پرواز بی‌سرانجام خواهد بود و پرنده سقوط خواهد کرد. بال اول «آخرین دستاوردهای علمی» و بال دوم «تجربۀ عملی» است. همیشه سعی کرده‌ام و البته سعی خواهم کرد آنچه آموزش می‌دهم، چه در زمینۀ مدیریت پروژه و چه در زمینۀ رشد فردی، در عمل هم همان را به‌کار ببرم و نتایج آن را در آموزش‌هایم استفاده کنم. همچنین سعی‌ام بر این است که با مطالعۀ بیشتر کتاب‌ها و دستاوردهای جدید علمی و استفادۀ آن‌ها در عمل، کیفیت مشاوره‌هایم را افزایش بدهم و این ارتباط دوسویه بین تئوری و اجرا را همواره حفظ کنم.
باتوجه‌به اینکه در دو زمینۀ «مدیریت پروژه» و «رشد و بهبود فردی»، مشغول تدریس و مشاوره‌ام. شیوه‌ای که به‌کار می‌برم، تقریباً در دنیا کم‌نظیر است: ترکیب دو موضوع مدیریت پروژه و رشد فردی باهم و شکل‌گیری آموزش‌هایی کاملاً جدید و متفاوت.

دوره های آموزشی مدیریت پروژه  و دوره های آموزشی رشد و بهبود فردی را مشاهده نمائید.

معمولاً در کتاب‌های رشد فردی فقط دربارۀ موضوع مدنظر، بحث می‌شود؛ اما از تکنیک انجام آن کار و دستورالعمل عملی و گام‌به‌گام خبری نیست! نکتۀ جالب اینکه در مدیریت پروژه، برخلاف رشد فردی، با انبوهی از ابزارها، روش‌ها، استانداردها، نرم‌افزارها مواجهیم، در حالی که به شایستگی فردی کمتر پرداخته می‌شود.
روش جدید من، این است که در دوره‌های رشد و بهبود فردی از ابزارها و تکنیک‌های فراوانی استفاده کنم که در مدیریت پروژه وجود دارد تا بتوانم برای هر مبحث یک دستورالعمل اجرایی و گام‌به‌گام به مخاطب ارائه دهم. همچنین در دوره‌های مدیریت پروژه، در صورت لزوم، به بخش رشد فردی و شایستگی‌های رفتاری افراد توجه کنم که در نهایت به بهبود سازمانی منجر می‌شود.

افتخارات

  • کسب عنوان «تجربه برتر مدیریت پروژه»، سال 1391، هشتمین کنفرانس مدیریت پروژه، آبان 1391.
  • کسب عنوان «تجربه برتر مدیریت پروژه»، سال 1392، نهمین کنفرانس مدیریت پروژه، بهمن 1392.
  • کسب عنوان «تجربه برتر مدیریت پروژه»، سال 1395، دوازدهمین کنفرانس مدیریت پروژه، بهمن 1395.
  • کسب رتبه اول آزمون ICB در سال ۱۳۹۶، انجمن مدیریت پروژه ایران.
  • عضو تیم بازنگری استاندارد PMBOK ویرایش ششم. موسسه PMI
  • عضو تیم بازنگری استاندارد PMBOK ویرایش هفتم. موسسه PMI
  • عضو تیم بازنگری استاندارد مدیریت ریسک موسسه PMI
  • عضو تیم بازنگری استاندارد مدیریت زمانبندی موسسه PMI
  • عضو تیم بازنگری استاندارد تخمین در پروژه‌ها موسسه PMI

لوح تقدیر ارزیابی جایزه ملی مدیریت پروژه ایران

لوح تقدیر عضو کمیته جایزه ملی مدیریت پروژه ایران

لوح تقدیر ارزیابی جایزه ملی مدیریت پروژه ایران

لوح تقدیر کسب رتبه اول آزمون ICB در سال 1396

لوح تقدیر کسب تجربه برتر مدیریت پروژه در سال ۱۳۹۲

تندیس تجربه برتر مدیریت پروژه در سال 1395

لوح تقدیر تجربه برتر مدیریت پروژه در سال 1391

لوح تقدیر عضو کمیته صنعت کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟



مدیریت پروژه

اگر می‌خواهید مدیریت پروژه، طرح و پورتفولیو، تحلیل کسب‌وکار، دفتر مدیریت پروژه و مدیریت پروژه چابک را به صورت حرفه‌ای و در عمل بیاموزید و در سازمان خود پیاده‌سازی کنید و در کنار آن در آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای مانند PRINCE2, IPMA, PMP, PBA, RMP, ACP, SP, PSM و… 100% موفق شوید، من به شما کمک می‌کنم.

مطالعه بیشتر

 


رشد و بهبود فردی

اگر به دنبال این هستید که از تمام پتانسیل‌های خود استفاده کرده تا بهترین خود باشید و همچنین می‌خواهید تمامی قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را بهبود دهید و از آنها در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر، انتخاب‌های درست‌تر و تغییرات مثبت‌تر در زندگی و کسب و کار خود استفاده نمایید، من به شما کمک می‌کنم.

مطالعه بیشتر

 


کوچینگ و مشاوره فردی و سازمانی

اگر به دنبال پیاده‌سازی سیستم‌ها و استانداردهای مدیریت پروژه، دفتر مدیریت پروژه (PMO)، ارزیابی سطح بلوغ سازمان، سیستم برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و … در سازمان خود و همچنین افزایش عملکرد فردی و سازمانی به صورت عملی هستید، تمام گام‌ها و مهارت‌های لازم جهت ایجاد بهره‌وری فردی و سازمانی را به شما نشان می‌دهم.

مطالعه بیشتر

 

دیگران چه می‌گویند؟

کتاب‌ها و تألیفات

  1. «راهنمای جامع و کاربردی مدل تعالی پروژه (PEM)»، مجید فراهانی، امیرحسین خامنه، فریدون فرداد، انتشارات آریانا قلم، فروردین ۱۳۹۲.
  2. «مبنای شایستگی فردی: راهنمای مرجع برای مشاوران، مربیان و آموزش‌دهندگان»، دکتر حمید زرگرپور، فریدون فرداد، زهرا فتحی، حمیدرضا عباسیان، انتشارات اساتید دانشگاه، بهار ۱۴۰۰

مقالات فارسی

  • «مدیریت و کنترل هزینه با به‌کارگیری روش‌های مدیریت ارزش کسب شده (Earned Value Management) و هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (Activity Based Costing) در پروژه‌های عمرانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پلی‌تکنیک، ۱۳۸۵.
  • «کنترل هزینه پروژه با به‌کارگیری سیستم مدیریت ارزش‌کسب شده (EVMS)»، سومین کنگره ملی مهندسی عمران، ۱۳۸۴.
  • «کاربرد روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در صنعت ساخت و ساز»، سومین کنگره ملی مهندسی عمران، ۱۳۸۴.
  • «تلفیق مدیریت ارزش کسب شده و مدیریت ریسک به منظور رسیدن به یک هم‌افزایی عملی»، سومین کنگره ملی مندسی عمران، ۱۳۸۴.
  • «نقش افزایش فن‌آوری ماشین‌آلات ساختمانی در بهره‌وری پروژه‌ها»، هفتمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران، ۱۳۸۴.
  • «بررسی و ارزيابی ساختار سازماني مديريت حمل ونقل شهری در شهرهای كشور»، هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران ، ۱۳۸۵.
  • «کارگاه آموزشی: تجارب طراحی و پياده‌سازی سيستم مديريت ريسك بر مبنای PMBOK 2008»، ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، دی ماه ۱۳۸۹.
  • «درس آموخته‌هايی از به‌کارگيری عملي مديريت ارزش کسب شده در پروژه‌های ساخت»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک پروژه‌ها، اردیبهشت ماه ۱۳۹۰.
  • «پیاده سازی مدیریت ارزش کسب شده (EVM) با مدل بلوغ مدیریت ارزش کسب شده (EVM3)»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک پروژه‌ها، اردیبهشت ماه ۱۳۹۰.
  • «مدلهای بلوغ مدیریت پروژه: ضرورتی انکارناپذیر در سازمان‌های پروژه محور»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت اجرایی (EMBA)، تیر ماه ۱۳۹۰.
  • «کارگاه آموزشی: مدیریت پروژه چابک، مقایسه تطبیقی تفکر Agile و راهنمای PMBOK»، هفتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، دی ماه ۱۳۹۰.
  • «ارائه یک الگوی برونسپاری در شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC) بر اساس PMBOK 2008»، هفتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، دی ماه ۱۳۹۰.
  • «کارگاه آموزشی: مقایسه تطبیقی دو استاندارد سال 2012، PMBOK 2012 و ISO 21500»، هشتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، آبان ۱۳۹۱.
  • «مدل بلوغ مدیریت ریسک (RM3) »، هشتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، آبان ۱۳۹۱.
  • «کارگاه اصول مدیریت بحران در پروژه‌ها»، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه تهران، بهمن ۱۳۹۲.
  • « مقایسه تطبیقی مدل‌های مدیریت ریسک در استانداردهای PMBOK, PRINCE 2, ISO 31000» ، فصل‌نامه انجمن مدیریت پروژه ایران.
  • «تجارب: طراحی و پیاده‌سازی سیستم جامع مدیریت ریسک بر مبنای PMBOK 2008 در سازمان توسعه برق ایران»، هشتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه تهران، آبان ۱۳۹۱، کسب عنوان تجربه برتر.

مقالات انگلیسی

  • «Comparison analysis between the project maturity models Investigating the common roots, similarities and differences – Case Studies OPM3, CMMI and PMMM», 25th IPMA World Congress- Queensland, Australia, 9-12 October 2011.
  • «Income Management a Complementary of cost Management in Project Financial Analysis», 26th IPMA World Congress, Crete- Greece, Oct 2012.
  • «The Appropriate Time for Value Engineering Studies Based on Project Management Processes« 26th IPMA World Congress, Crete- Greece, Oct 2012.
  • «Integration of Income Management and Cost Management: A Complementary for Financial Analysis of Projects», PMI Global Congress Proceedings, Istanbul, Turkey, 2013.
  • «Lessons of Conducting a Risk Management System in IPDC», PMI Global Congress Proceedings, Istanbul, Turkey, 2013.
  • «Project Budget Campaign, A Creative Process Based Approach», IPMA World Congress 2014, Rotterdam- Netherlands, Sep 2014.