معرفی کامل آزمون و مدرک PMP

فهرست مطالب نمایش

یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های شغلی در هر سازمانی به مدیریت پروژه اختصاص دارد و افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند، باید تحصیلات آکادمیک یا تجربه عملی در زمینه مدیریت پروژه را دارا باشند. در حال حاضر حوزه مدیریت پروژه بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد برای موفقیت در این حرفه و افزایش تجربه و پتانسیل درآمدی خود به دنبال راهکار‌های مختلفی می‌گردند تا بتوانند به این اهداف دست پیدا کنند. در این راستا یکی از گام‌های بسیار مؤثر برای مدیران پروژه دریافت مدرک یا گواهینامه بین‌المللی PMP است.

PMP مدرکی بسیار معتبر که افراد را به فردی حرفه‌ای و متخصص در مدیریت پروژه تبدیل می‌کند و داشتن آن برای مدیران یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. این گواهینامه که با عنوان محبوب‌ترین و برترین مدرک مدیریت پروژه در جهان شناخته می‌شود، در واقع یک گواهینامه حرفه‌ای است که بسیاری از شرکت‌های فعال در سطح بین‌المللی در مقایسه با مدارک آکادمیک و دانشگاهی ارزش زیادی برای آن قائل می‌شوند و مسلماً دریافت آن برای استخدام و ارتقای شغلی فرد مهم و ضروری خواهد بود. با توجه به اهمیت بالایی که گواهینامه PMP دارد، اگر شما هم تمایل دارید این مدرک بین‌المللی را کسب نمایید، بهتر است در ادامه این مطلب از فرتیک با ما همراه باشید تا شما را با آزمون PMP، نحوه برگزاری و شرایط آن و چگونگی آمادگی آزمون PMP بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی مختصری با مؤسسه PMI

مؤسسه مدیریت پروژه PMI با هدف تبادل دانش و حرفه‌ای کردن مدیریت پروژه در سطح بین‌المللی در سال 1969 تأسیس شد و یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین انستیتو‌های فعال در زمینه مدیریت پروژه در دنیا است. این مؤسسه در حال حاضر رهبری جهانی در زمینه گسترش مفاهیم، استاندارد‌ها و کاربرد‌های مدیریت پروژه را بر عهده دارد و توانسته طیف گسترده‌ای از خدمات آموزشی نظیر دوره‌ها و کنفرانس‌های آموزشی را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

اعضای این مؤسسه غیرانتفاعی شامل حرفه‌ای‌های مدیریت پروژه از کشور‌های مختلف جهان است که با یکدیگر ارتباط مؤثر و مناسبی دارند و در خصوص تبادل تجربه پروژه‌های مختلف از کشور‌هایی با فرهنگ کاری متفاوت و تهیه استاندارد‌های مدیریت پروژه با هم همکاری می‌کنند. انجمن مدیریت پروژه PMI از طریق برگزاری گروه‌های تخصصی، نشریات، سمینار‌ها، دوره‌های آموزشی، تحقیق و صدور گواهینامه‌های تخصصی حرفه‌ای مدیریت پروژه یا مدرک PMP به ارتقا و بهبود قابلیت‌های مدیران پروژه کمک می‌کند. ارتباط این مؤسسه با شرکت‌های مشاوره مدیریت پروژه، مراکز آموزشی، نرم‌افزار‌ها، نشریات و … معمولاً از طریق سایت PMI امکان‌پذیر است.

انجمن مدیریت پروژه آمریکا PMI به افرادی که موفق شوند در آزمون تخصصی مدیریت پروژه بالاترین امتیاز را دریافت کنند، گواهینامه PMP را اعطا می‌کند که معتبرترین مدرک در زمینه مدیریت پروژه، آن هم به صورت حرفه‌ای در جهان است. جالب است بدانید که هدف از برگزاری این آزمون ارزیابی دانش متقاضیان در خصوص پیکره دانش مدیریت پروژه PMBOK-GUIDE و چگونگی به کار‌گیری این دانش در موقعیت‌های واقعی است.

دارندگان مدرک PMP به عنوان افرادی متخصص و صاحب‌نظر در دانش حرفه‌ای مدیریت پروژه، وفادار به اصول اخلاق حرفه‌ای مدیریت پروژه محسوب می‌شوند. امتحان PMP برای اولین بار در سال 1984 در کشور آمریکا برگزار شد و پس از آن در بیش از 120 کشور و 1700 نقطه جهان و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، برزیلی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیولی، ژاپنی، کره‌ای، چینی و … برگزار می‌شود. تا انتهای سال ۲۰۲۲ دارندگان گواهینامه PMP در جهان حدود ۱۳۰۰۰۰۰ نفر در ۱۵۰ کشور جهان بوده است. 

مدرک PMP چه نوع مدرکی است؟

مدرک PMP یا Project Management Professional که توسط مؤسسه مدیریت پروژه آمریکا PMI صادر می‌شود، مدرکی است که افراد با دارا بودن آن می‌توانند به یک متخصص مدیریت پروژه تبدیل شوند. PMI یک مؤسسه بین‌المللی مدیریت پروژه است که مقر اصلی آن کشور آمریکا بوده و به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین مؤسسات در زمینه مدیریت پروژه محسوب می‌شود. این مدرک که در بیشتر کشور‌های دنیا شناخته شده است، جزء معتبرترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین مدارک در زمینه مدیریت پروژه به شمار می‌آید که در حال حاضر سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برای دعوت به مصاحبه شغلی مرتبط با پروژه، داشتن مدرک PMP را شرط اولیه برای استخدام در نظر می‌گیرند.

داشتن مدرک PMP به این معنا است که شما در زمینه مدیریت پروژه فردی حرفه‌ای و متخصص هستید و برای کار در محیط‌های پروژه‌ای از دانش و تخصص لازم برخوردار هستید، البته بهتر است بدانید که این مدرک تنها منحصر به سطح مدیران پروژه نبوده و همه افرادی که در حوزه‌های مرتبط با پروژه مسئولیتی را برعهده دارند؛ از جمله سرپرست و کارشناسان دیسیپلین، مدیران برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، مدیران حقوقی، مالی و قراردادی پروژه و همچنین PMO‌ها می‌توانند در کنار آشنایی با محتوا‌های آموزشی دوره‌های PMP این مدرک معتبر را دریافت کنند.

در خصوص ارزش مدرک PMP بهتر است این مدرک را با مدارک دانشگاهی مقایسه کنیم تا شما با اهمیت این مدرک بیشتر آشنا شوید:

به عنوان مثال، شما مدرک MBA را که یک مدرک دانشگاهی است، در نظر بگیرید. جایگاه این مدرک با مدرک PMP بسیار متفاوت است؛ چراکه مدرک PMP یک مدرک حرفه‌ای بوده و در بسیاری از سازمان‌ها به آن ارزش بیشتری می‌دهند تا مدرک دانشگاهی و آکادمیک. دلیل این موضوع کاملاً واضح و روشن است. زمانی که شما مدرک آکادمیک خود را از یک دانشگاه دریافت می‌کنید، ممکن است خیلی از شرکت‌ها و نهاد‌ها نسبت به آن شناختی نداشته باشند یا اینکه مطالبی که به شما ارائه شده است، همه جا یکسان نباشد، در صورتی که مدرک PMP توسط یک مؤسسه شناخته شده بین‌المللی ارائه می‌شود، در همه جا معتبر است و برای دریافت آن بر اساس یک استاندارد مدیریت پروژه معتبر و شناخته شده، دانش و تخصص افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به بیان دیگر دارندگان مدرک PMP دارای حداقل یک زبان مشترک در پروژه هستند و این امر در ایجاد یک زبان و مهم مشترک در بسیاری از پروژه‌ها کاربردی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، مباحثی که در مدارک دانشگاهی و آکادمیک بیان می‌شود، عموماً قالب تئوریک داشته و ممکن است در عمل قابل پیاده‌سازی و اجرا نباشد، اما استاندارد‌هایی مثل PMBOK مجموعه‌ای از مهارت‌ها، دانش‌ها و ابزار‌هایی است که در صنایع مختلف تجربه شده و جواب مثبت داده است.

مؤسسه مدیریت پروژه PMI در زمینه گسترش دانش به‌روز مدیریت پروژه گواهینامه‌ای را برای مدیران مجرب در سراسر دنیا در نظر گرفته است که بعد از گذراندن مراحل شایستگی و قبولی در آزمون حرفه‌ای مدیریت پروژه، مدرک PMP به افراد لایق و برگزیده اعطا می‌شود. این گواهینامه ثابت می‌کند که فرد برای مدیریت پروژه‌های مختلف، از تجربه کامل رهبری و دانش کافی برخوردار بوده و این امکان را در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد تا افرادی را پیدا کنند که در زمینه مدیریت پروژه عملکردی هوشمندانه دارند.

علاوه بر این، گواهینامه PMP در سطح جهانی یک گواهینامه معتبر و شناخته شده در زمینه مدیریت پروژه محسوب می‌شود و یک استاندارد بسیار مهم و ضروری برای مدیران پروژه است. امروزه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا برای استخدام مدیران پروژه داشتن این مدرک را یک الزام قطعی می‌دانند و از نظر آن‌ها دارنده گواهینامه PMP فردی متخصص و صاحب‌نظر در حوزه مدیریت پروژه است. البته بهتر است بدانید که این مدرک برای سطوح پایین‌تر از مدیران پروژه یعنی همکاران، دستیاران و اعضای فعال تیم پروژه که تجارب کاری مستقیم در پروژه دارند هم اعطا می‌شود. 

دریافت مدرک PMP چه مزایایی را به همراه دارد؟

در خصوص مزایای دریافت مدرک یا گواهینامه PMP می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این مدرک به افراد کمک می‌کند تا بتوانند شغل خود را از نظر رشد مالی و رشد حرفه‌ای و تخصص افزایش دهند.
  • دریافت این مدرک نشان‌دهنده این است که شما برای هدایت و مدیریت پروژه از تخصص، دانش، تجربه و توانایی‌های لازم برخوردار هستید.
  • گواهینامه PMP مشخص می‌کند که فرد توانسته زبان رو به رشد مدیریت پروژه را به خوبی درک کند و از این توانمندی برخوردار است که به سرعت ارتباطات بین‌المللی با متخصصان و سازمان‌های مختلف را برقرار کند.
  • زمانی که یک شرکت به دنبال استخدام فردی متخصص و کارآمد است، داشتن این مدرک می‌تواند باعث شود که شما نسبت به رقبا در سطح بالاتری قرار داشته باشید.
  • طبق اعلام مؤسسه PMP در آمریکا، افرادی که گواهینامه PMP را دریافت نموده‌اند، نسبت به افرادی که فاقد این مدرک هستند، حقوق و دستمزدشان 25 درصد بیشتر خواهد بود.
  • اگر شما مدرک PMP را دریافت کرده باشید، هم می‌توانید به صورت مستقل کار کنید و هم اینکه چون مهارت شما یک مهارت جهانی و بین‌المللی محسوب می‌شود، در هر صنعتی قابلیت استفاده دارد و شما می‌توانید به راحتی آن را برای مدیریت پروژه‌های مختلف به کار بگیرید.
  • از طرفی استخدام مدیر پروژه‌ای که گواهینامه PMP را دریافت کرده است، می‌تواند باعث شود تا سازمان و شرکت مورد نظر، پروژه‌های اجرایی خود را در زمان تعیین شده و با بودجه کامل انجام بدهد و اهداف مشخص شده آن‌ها به نتیجه برسد. 

چرا دریافت مدرک PMP از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در خصوص اهمیت دریافت مدرک و گواهینامه PMP می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

دریافت این مدرک باعث افزایش ارزش و اعتبار رزومه کاری شما می‌شود

در زمینه مدیریت پروژه گواهینامه‌ها و مدارک حرفه‌ای متعددی وجود دارند که می‌توانید در طول دوران حرفه‌ای خود آن‌ها را دریافت کنید، اما در میان همه آن‌ها مدرک PMP باارزش‌ترین گزینه محسوب می‌شود و مصاحبه‌گرانی که برای سمت مدیریت پروژه به دنبال افراد متخصص هستند، کاملاً به این موضوع واقف بوده و رزومه افرادی را که توانسته‌اند مدرک PMP را دریافت کند نسبت به افرادی که از این گواهینامه بی‌بهره هستند، در اولویت بالاتری قرار می‌دهند. شغل مدیریت پروژه جزء مشاغل پرمتقاضی بوده و معمولاً افراد بسیاری برای تصدی آن به شرکت‌های مختلف رزومه ارسال می‌کنند. از آنجایی که مصاحبه و ارزیابی همه متقاضیان کاری زمان‌بر بوده و نیازمند صرف منابع است، مصاحبه گران به دنبال افراد لایق می‌گردند و قبل از فرایند مصاحبه برای مدیریت پروژه افراد زیادی را از لیست خارج می‌کنند و اینجا است که داشتن گواهینامه PMP مفید بوده و مانع از حذف شما می‌شود.

علاوه بر این سازمان‌های بسیاری داشتن این مدرک را ضروری می‌دانند و بدون آن شما نمی‌توانید برای شغل مدیریت پروژه درخواست بفرستید. با توجه به اینکه مدرک PMP در تمام کشور‌های دنیا از اعتبار فوق‌العاده‌ای برخوردار است، افرادی که این مدرک را دریافت کرده‌اند، شانس زیادی در پیدا کردن مشاغل مناسب با حقوق نسبتاً بالا هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور دارند؛ چراکه این مدرک تضمین‌کننده شایستگی و لیاقت شما در قبول مشاغل مدیریتی و مدیریت پروژه‌های مختلف است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در محل کار فعلی خود پیشرفت داشته باشید، این مدرک می‌تواند برای بالا رفتن شما از نردبان شغلی بهترین گزینه باشد و باعث متمایز شدن شما از همکارانتان شود. 

دریافت این مدرک به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مهم را بیاموزید

گواهینامه PMP از استاندارد‌های بالایی برخوردار است و برای دریافت آن شما باید هم آمادگی کامل داشته باشید و هم بر کاربرد عملی دانش خود مسلط باشید. آمادگی آزمون PMP می‌تواند تکنیک‌های اساسی و دانشی از ابزار‌ها را برای مدیریت پروژه در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این شما می‌توانید در زمینه فعالیت‌های عملی مدیریت پروژه راهکار‌های جدیدی را یاد بگیرید. اگرچه داشتن تجربه در مدیریت پروژه ممکن است به نحوه یادگیری بهتر این شغل به شما کمک کند، اما دریافت گواهینامه PMP این کار را در زمان کوتاه‌تری برای شما انجام می‌دهد.

دریافت این مدرک حقوق و مزایای شغلی شما را افزایش می‌دهد

بهتر است بدانید که بزرگ‌ترین اهمیت داشتن مدرک PMP، حقوق و مزایای بالاتری است که برای مدیران پروژه فراهم می‌کند. بررسی‌های اخیر مؤسسه PMI نشان می‌دهد، یک مدیر پروژه که این گواهینامه را دریافت کرده است، حدود یک میلیون دلار بیشتر از مدیران پروژه‌ای است که فاقد این مدرک هستند، دستمزد می‌گیرد. نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد مدیرانی که توانسته‌اند این مدرک را دریافت کنند، حقوق آن‌ها نسبت به مدیران دیگر 20 درصد بیشتر بوده است و این روند در سراسر دنیا به خصوص کشور‌های خاورمیانه نظیر عربستان و امارات دیده می‌شود.

در خصوص با اهمیت بودن دریافت مدرک PMP بهتر است بدانید که:

  • افراد دارنده این مدرک به خوبی می‌توانند بر پیکره دانش مدیریت پروژه PMBOK تسلط کافی داشته باشند.
  • آن‌ها می‌توانند گروه فرایند‌های 5گانه مدیریت پروژه را در عمل به خوبی پیاده‌سازی و اجرا نمایند.
  • این افراد نسبت به مهارت‌ها و ابزار‌های مدیریت پروژه شناخت خوبی دارند.
  • در انجام وظایف و مسئولیت‌ها، می‌توانند اصول کار تیمی را به درستی حفظ کنند.
  • این افراد از توانایی مدیریت به موقع ریسک‌ها، مشکلات و موانع اجرایی، ادعا‌ها، تأخیرات و … برخوردار بوده و می‌توانند در برابر آن‌ها بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهند.

شما با داشتن مدرک PMP می‌توانید در حوزه مدیریت پروژه اطلاعات جامع و مفیدی را به دست‌آورید، بنابراین احتمال اینکه در مصاحبه‌های شغلی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور پذیرفته شده و به عنوان یک متخصص و حرفه‌ای در زمینه مدیریت پروژه مشغول به کار شوید، افزایش می‌یابد.

دریافت گواهینامه PMP برای چه افرادی مناسب است؟

مدیران پروژه یا متخصصان و مهندسان در رشته‌های فنی – مهندسی تنها افرادی نیستند که نیاز است به دنبال دریافت گواهینامه PMP باشند، بلکه بیشتر افرادی که در حوزه‌هایی نظیر پزشکی، اقتصاد، ورزش، خدمات، کارآفرینی، هنر و … مشغول به فعالیت هستند و نیاز به برنامه‌ریزی، کنترل، هماهنگی، سازماندهی و مدیریت یکپارچه زمان، محدوده، هزینه و منابع دارند، می‌توانند در امتحان PMP شرکت کرده و مدرک آن را دریافت کنند و از این طریق در حوزه کاری خود به فردی متخصص و حرفه‌ای تبدیل شوند؛ بنابراین هر فردی که در پروژه‌های مختلف مشغول به فعالیت است و جایگاهی مثل مدیر مهندسی، مدیر پروژه، کارشناس کنترل پروژه و … را دارد، می‌تواند برای بهبود و ارتقای جایگاه شغلی و همچنین برای تقویت وجهه کاری فعلی خود گواهینامه PMP را دریافت نماید.

اما به صورت کلی مخاطبان گواهینامه بین‌المللی PMP بیشتر افرادی هستند که در مشاغل زیر فعالیت دارند:

  • مدیر عامل سازمان‌های پروژه محور
  • مدیران پروژه در شرکت‌های مختلف
  • مهندسان و کارشناسان رشته‌ها و تخصص‌های گوناگون
  • مدیران، کارشناسان و مدیران ارشد واحد‌های صف و ستاد
  • کارشناسان و مدیران سیستم‌ها و فرایند‌ها
  • کارشناسان و مدیران کنترل پروژه و PMO
  • متخصصان و پژوهشگران
  • اساتید دانشگاه
  • فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف
  • سرپرستان کارگاه
  • مدیران و کارشناسان دفتر فنی
  • مدیران و کارشناسان واحد‌های طرح و برنامه، تضمین کیفیت، سیستم‌ها و روش‌ها
  • مدیران و کارشناسان واحد‌های مهندسی، راه‌اندازی و تدارکات

پیش نیاز‌های آزمون PMP کدام موارد هستند؟

افرادی که تمایل دارند در امتحان PMP شرکت کنند، لازم است شرایط زیر را داشته باشند: 

داشتن سابقه کاری در حوزه مدیریت پروژه

اگر قصد شرکت در آزمون PMP را دارید و سطح تحصیلات شما لیسانس یا بالاتر است، باید 3 سال معادل 36 ماه که حداقل 4500 ساعت است، سابقه کار در زمینه مدیریت پروژه را داشته باشید. همچنین برای افراد با سطح تحصیلات دیپلم یا فوق دیپلم 5 سال معادل 60 ماه که حداقل 7500 ساعت می‌شود، سابقه کار لازم است. البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند که باید حتماً مدیر پروژه باشند تا بتوانند گواهینامه PMP را دریافت کنند، در صورتی که فقط کار مرتبط با مدیریت پروژه کفایت می‌کند و این سابقه کاری باید در زمینه‌های مختلف مدیریت پروژه باشد. 

سابقه گذراندن دوره آموزشی مدیریت پروژه

برای پذیرفته شدن در امتحان PMP شما باید حداقل 35 ساعت دوره آموزشی در رابطه با مدیریت پروژه را گذرانده باشید. البته نیازی نیست که دوره PMP حتماً در مؤسسات مورد تأیید PMI گذرانده شود، بلکه شما می‌توانید این دوره را به صورت مجازی در مراکز معتبر در داخل کشور هم بگذرانید.

تسلط داشتن به زبان انگلیسی

اگرچه مسلط بودن به زبان انگلیسی جزء شروطی که مؤسسه PMI برای متقاضیان گذاشته، محسوب نمی‌شود، اما با توجه به اینکه امتحان PMP به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، لازم است شما حتماً به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید. برخی از افراد فکر می‌کنند تسلط به زبان انگلیسی برای شرکت در آزمون باید به صورت تخصصی باشد، اما واقعیت این‌گونه نیست، همین که شما بتوانید مفهوم سؤالات را بفهمید و پاسخ درست را پیدا کنید، کفایت می‌کند. پس اگر به صورت عمومی بر زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید به راحتی از پس سؤالات آزمون برآیید و موفق شوید. اما اگر زبان انگلیسی شما ضعیف است، قبل از آمادگی آزمون PMP لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای فراگیری زبان انگلیسی داشته باشید. 

محتوای آزمون PMP چیست؟

امتحان PMP که توسط مؤسسه PMI برگزار می‌گردد، یا به صورت کتبی است یا از طریق کامپیوتر و به صورت CBE (Computer Based Exam) انجام می‌شود. این آزمون شامل ۱۸۰ سؤال چهار گزینه‌ای بوده که شرکت‌کنندگان باید در ۲۳۰ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهند. از آنجایی که در آزمون پاسخ به سؤالات نمره منفی ندارد، بهتر است متقاضیان هیچ سؤالی را بدون پاسخ ر‌ها نکنند.

محتوای آزمون PMP که شامل طیف وسیعی از رویکرد‌های تحویل پروژه می‌شود، به صورت قابل توجهی تغییر کرده و با توجه به ویرایش هفتم پیکره دانش مدیریت پروژه سال 2021 میلادی خواهد بود. البته بهتر است بدانید که مؤسسه PMI جدیداً این آزمون را در جهت تمرکز بر سه حوزه مهم مدیریت پروژه یعنی افراد، فرایند‌ها و محیط کسب و کار به‌روز کرده است.

بودجه‌بندی سؤالات آزمون در بخش حوزه‌های سه‌گانه مدیریت پروژه به این صورت است که 50 درصد مربوط به فرایند، 42 درصد مربوط به افراد و رهبری تیم و 8 درصد مربوط به محیط کسب و کار می‌شود. اما در بخش چهارچوب‌ها و روش‌های مدیریت پروژه سؤالات آزمون شامل 50 درصد مربوط به روش آبشاری (Waterfall) و 50 درصد مربوط به روش‌های چابک (Agile) و هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid) می‌شود.

معمولاً 15 دقیقه اول آزمون PMP برای آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با محیط آزمون اختصاص داده می‌شود و بلافاصله بعد از پایان آزمون اصلی، نتیجه و نمرات هر فرد اعلام می‌شود. در صورت قبولی در آزمون، گواهینامه PMP صادر شده و یک ماه بعد به آدرس متقاضی ارسال می‌شود.

در صورتی که شما در امتحان PMP نمره حد نصاب را کسب کنید و قبول شوید، بلافاصله پیام تبریک برای شما ارسال شده و از دریافت گواهینامه PMP خود مطلع خواهید شد، البته لازم به ذکر است که صدور این گواهینامه 4 تا 6 هفته زمان می‌برد و مدرک PMP شما به آدرسی که هنگام درخواست برای آزمون در اختیار مؤسسه PMI قرار داده‌اید، ارسال می‌گردد. اگرچه دریافت گواهینامه فیزیکی ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما شما می‌توانید از همان لحظه قبولی در آزمون، از عنوان مدیریت پروژه حرفه‌ای خود استفاده نمایید.

اما در صورت موفق نشدن در آزمون، بلافاصله بعد از اتمام امتحان PMP شما از رد شدن خود باخبر می‌شوید. در این شرایط می‌توانید در طول دوره‌های بعدی برای آزمون اقدام نمایید، البته فقط دو بار دیگر فرصت دارید. برای انجام دوباره آزمون لازم است روند برنامه‌ریزی را تکرار نموده و مراحل آزمون را به همان صورت انجام دهید.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که مدت اعتبار گواهینامه PMP چند سال است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، این مدرک 3 سال معتبر بوده و در این مدت برای حفظ گواهی و مدرک خود لازم است 60 واحد توسعه مهارت حرفه‌ای یا PDU را بگذرانید. (PDU معادل یک واحد آموزش توسعه یافته بوده و مخفف واژه Professional Development Unit است و برای دریافت آن می‌توانید در دوره‌های آنلاین معتبر یا مؤسسات آموزشی داخل کشور شرکت نمایید.

نحوه ثبت نام در آزمون آنلاین PMP چگونه است؟

در صورتی که بخواهید در آزمون PMP ثبت نام کنید، بهتر است عضو سایت PMI باشید و حق عضویت در این سایت را پرداخت کنید. شما می‌توانید از کارت‌های اعتباری همچون ویزا کارت یا مستر کارت برای پرداخت هزینه عضویت PMI خود استفاده نمایید. پس از پرداخت هزینه حق عضویت، می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید و برای آزمون PMP ثبت نام کنید. این آزمون در بیشتر کشور‌های جهان به جز ایران، سومالی، کوبا، کره شمالی و چند کشور دیگر برگزار می‌شود و متقاضیان ایرانی می‌تواند به کشور‌های همسایه نظیر امارات، ترکیه، ارمنستان و دبی برای شرکت در آزمون مراجعه نمایند.

برای اینکه بتوانید در امتحان PMP به صورت آنلاین و غیرحضوری شرکت کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: ایجاد حساب کاربری در سایت PMI.org

برای شروع فرایند درخواست شرکت در آزمون PMP لازم است در وب‌سایت PMI.org یک حساب کاربری باز کنید. نیازی نیست که حتماً عضو موسسه مدیریت پروژه باشید، اما برای دریافت مدرک PMP بهتر است عضو PMI شوید. با عضویت در PMI شما می‌توانید به نسخه‌های الکترونیکی رایگان PMBOK، راهنما‌های دیگر و استاندارد‌های منتشر شده از سوی این انجمن دسترسی داشته باشید.

مرحله دوم: تکمیل و ارسال درخواست آنلاین خود در سایت PMI.org

بعد از اینکه در سایت PMI.org حساب کاربری خود را ایجاد کردید، می‌توانید به درخواست آنلاین خود دسترسی پیدا کنید. سایت PMI.org از شما می‌خواهد تا اطلاعاتی در مورد خود و شرایط مورد نیاز برای امتحان PMP ارائه دهید. شما باید در ابتدا بخش آموزشی که مربوط به اطلاعات تحصیلی شما است را کامل کنید که شامل آخرین مدرک تحصیلی، نام مؤسسه، رشته تحصیلی، نام کشور محل تحصیل و مدت زمان سپری شده برای تحصیل است. علاوه بر این، باید برای اثبات گذراندن 35 ساعت دوره آموزشی مدیریت پروژه، اطلاعات مربوط به تحصیلات حرفه‌ای خود را هم تکمیل کنید که شامل مواردی از جمله عنوان دوره، نام برگزار‌کننده دوره، تاریخ تشکیل دوره و ساعت‌های سپری شده برای دوره PMP است. در بخش تجربه لازم است نام پروژه‌هایی که در آن‌ها تجربه و سابقه کاری دارید را وارد نمایید. PMI تمام ماه‌ها از تاریخ شروع تا تاریخ پایان پروژه را محاسبه می‌کند تا مطمئن شود در پروژه‌ها تداخلی وجود نداشته باشد. برای هر پروژه‌ای که می‌خواهید نام ببرید، لازم است اطلاعات زیر را در سایت قرار دهید:

  • عنوان پروژه
  • نام سازمان
  • عنوان شغلی
  • اندازه تیم پروژه
  • بودجه پروژه
  • حوزه گزارشگری عملکردی
  • تمرکز اولیه سازمان
  • رویکرد و روش مدیریت پروژه
  • تاریخ پروژه
  • شرح پروژه که باید خلاصه‌ای از تجربیات شما در پروژه، اهداف پروژه، نتایج پروژه، نقش، مسئولیت و وظایف شما در پروژه را شامل شود.

در بخش جزئیات مربوط به آزمون PMP باید شما اطلاعات تماس خود را ارائه دهید، اطلاعاتی نظیر اینکه بعد از دریافت گواهینامه PMP می‌خواهید نامتان چگونه بر روی آن ثبت شود. علاوه بر این، می‌توانید مکان برگزاری آزمون و امکانات مورد نیاز خود را هم در این بخش مشخص نمایید.

مرحله سوم: منتظر ماندن برای دریافت تأییدیه از سوی PMI

برای اینکه PMI تأییدیه پرداخت هزینه امتحان PMP و تعیین زمان آزمون را دریافت کند، حداکثر 5 روز طول می‌کشد. در طول دوره PMP ممکن است شما برای ممیزی (Audit) انتخاب شوید که در این صورت باید مرحله 4 را انجام دهید. 

مرحله چهارم: انتخاب برای ممیزی (Audit)

انتخاب برای ممیزی (Audit) از سوی PMI کاملاً تصادفی است؛ بنابراین در صورتی که شما برای ممیزی انتخاب شدید، قبل از پرداخت هزینه مدرک PMP به طریق ایمیل این موضوع به شما اطلاع داده می‌شود. در طول ممیزی مدارکی نظیر نسخه کپی از آخرین مدرک تحصیلی، امضای سرپرستان یا مدیران پروژه‌هایی که در بخش تجربه به آن‌ها اشاره نمودید یا نسخه‌ای از گواهینامه‌ها یا نامه‌هایی از سوی مؤسسات آموزشی که زیر نظر آن‌ها دوره‌های آموزشی مربوط به مدیریت را گذرانده‌اید، از شما خواسته شود. در این صورت شما برای ارسال موارد درخواستی، حدود 90 روز فرصت دارید و بعد از ارسال، PMI این موارد را طی 5 تا 7 روز مورد بررسی قرار می‌دهد و نتیجه را برای شما می‌فرستد.

مرحله پنجم: پرداخت نمودن هزینه گواهینامه PMP

بعد از تکمیل اطلاعات و موارد خواسته شده از سوی انجمن مدیریت پروژه، در مرحله بعدی شما باید هزینه مدرک PMP را پرداخت کنید که می‌توانید این کار را به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهید. البته ممکن است برخی از شرکت‌ها هزینه دوره آمادگی آزمون PMP یا هزینه شرکت در امتحان را خودشان پرداخت کنند.

مرحله ششم: آمادگی برای آزمون PMP

امروزه تعداد افرادی که در ایران و جهان مدرک PMP را دریافت کرده‌اند، با رشد فزاینده‌ای روبرو شده و بسیاری از افرادی که می‌خواهند این مدرک را اخذ کنند، در حال آمادگی آزمون PMP هستند و از کتاب‌های آمادگی آزمون، دوره‌های آموزشی و نرم‌افزار شبیه ساز آزمون استفاده می‌کنند.

بنابراین، اگر شما هم می‌خواهید برای این آزمون آماده شوید، بهتر است این کار‌ها را انجام دهید:

از افراد، شرکت‌ها و موسسات معتبر آموزشی استفاده کنید. این افراد و شرکت‌ها هر مطلبی را که برای یادگیری به آن نیاز داشته باشید، در اختیارتان قرار می‌دهند. از طریق این مراکز شما می‌توانید به سؤالات مشابه امتحان PMP دسترسی داشته باشید و به شما کمک می‌کنند تا آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون کسب کنید. حتماً به دنبال بهترین مراکز برگزار‌کننده دوره PMP باشید تا بتوانید به راحتی گواهینامه PMP را دریافت کنید.

مرحله هفتم: برنامه‌ریزی برای قبول در آزمون PMP

آزمون PMP به صورت آنلاین یا در محلی که شما برای آزمون انتخاب کرده‌اید، برگزار می‌شود. این آزمون آنلاین یا حضوری شامل 180 سؤال چند گزینه‌ای است، بنابراین باید از همه لحاظ آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون را داشته باشید. متقاضیان موفق معمولاً از چند ابزار کمک آموزشی همچون دوره‌های آموزشی و گروه‌های مطالعه استفاده می‌کنند. بعد از شرکت در امتحان PMP بلافاصله شما می‌توانید نتیجه خود را دریافت کنید و از قبولی یا مردودی در آزمون مطلع شوید. معمولاً همه افراد شرکت‌کننده در آزمون PMP یکی از چهار سطح عملکردی؛ بالاتر از هدف، هدف، کمتر از هدف و نیاز به پیشرفت را دریافت می‌کنند. بعد از تأیید درخواست شرکت در آزمون PMP شما می‌توانید در طول یک سال، سه بار در این آزمون شرکت کنید.

استفاده از شبیه ساز امتحان PMP

یکی دیگر از ابزار‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف خود در زمینه مدیریت پروژه را شناسایی کنید، استفاده از شبیه ساز آزمون PMP است. به یاد داشته باشید برای استفاده از شبیه ساز آزمون، به دنبال شبیه ساز حرفه‌ای باشید که آموزش‌های مجرب و مطمئن را به شما ارائه می‌دهد.

استفاده از فلش کارت PMP، برنامه‌های PMP و فرمول‌های PMP نیز از جمله ابزار‌های دیگری است که شما می‌توانید برای آمادگی در آزمون PMP آن‌ها را به کار ببرید.

چرا دوره آمادگی آزمون PMP از اهمیت زیادی برخوردار است؟

شرکت در دوره آمادگی آزمون PMP از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه شما می‌توانید در این دوره با مفاهیم اصلی مدیریت پروژه که با توجه به استاندارد PMBOK 7th Edition اصلی‌ترین منبع آزمون محسوب می‌شود، آشنا شوید. با گذراندن این دوره آموزشی شما نه تنها دانش و مهارت‌های لازم در زمینه مدیریت پروژه را به دست‌آورید، بلکه می‌توانید فرصت‌های شغلی بهتری در رابطه با مدیریت کردن پروژه‌های گوناگون را هم کسب کنید.

یادتان باشد که دریافت گواهینامه PMP می‌تواند نقش بسیار مهمی در تسهیل روند استخدام مدیر پروژه در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را برعهده داشته باشد.

آشنایی با انواع سؤالات، محیط تحت وب آزمون، شبیه ساز امتحان PMP، نحوه ثبت نام در آزمون PMP، نحوه تکمیل اپلیکیشن، محل‌های برگزاری آزمون، نحوه برگزاری آزمون و تمامی مسائل مرتبط با این آزمون بین‌المللی از جمله مزایایی هستند که شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون PMP برای شما به ارمغان می‌آورد.

در این راستا، آکادمی مدیریت پروژه فرتیک افتخار دارد، با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در خصوص آمادگی برای آزمون PMP تا آخرین مرحله که قبولی در آزمون نهایی است، در کنار شما باشد و تمامی دغدغه‌ها و نگران‌های شما را برطرف خواهد نمود و این مسیر را برای شما هموار خواهد کرد. علاوه بر این، شما می‌توانید از تجربیات افرادی که در این مؤسسه ثبت نام کرده و موفق به کسب گواهینامه PMP شده‌اند، هم بهره‌مند شوید و از این طریق شانس قبولی خود را در آزمون PMP بالا ببرید.

هزینه آزمون PMP چقدر است؟

در زمان نگارش این مقاله یعنی ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ هزینه آزمون PMP برای کسانی که عضو PMI هستند ۳۲۴ دلار آمریکا و برای کسانی که عضویت PMI را ندارند ۴۴۴ دلار آمریکا است. با توجه به هزینه عضویت که ۱۱۹ دلار آمریکا می‌باشد، بهتر است ابتدا عضو PMI شد و بعد برای مدرک PMP اقدام کرد.

چند بار می‌توان در آزمون PMP شرکت کرد؟

اگر داوطلب نتواند در تلاش اول موفق شود تا زمان یک سالی که از نامه تأیید در اختیار دارد می تواند ۲ بار دیگر در آزمون شرکت کند.

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده؛ مدرک PMP از جمله گواهینامه‌های بین‌المللی و معتبر در سطح جهانی است که برای فعالان در حوزه مدیریت پروژه یک امر ضروری و مهم به شمار می‌آید و افرادی که آن را دریافت می‌کنند به عنوان فردی حرفه‌ای و متخصص شناخته می‌شوند. جالب است بدانید که گرفتن مدرک PMP یک معامله دو سر برد برای شما خواهد بود؛ چراکه هم ارزش و اعتبار شما برای کارفرما و مشتریان افزایش پیدا می‌کند و هم اینکه کارفرما از استخدام نامزد‌های شغلی که این گواهینامه را دریافت کرده‌اند، سود می‌برد و شما به کاندیدایی جذاب برای کارفرمای احتمالی تبدیل خواهید شد. اگر شما هم تصمیم گرفتید تا این گواهینامه را دریافت کنید، ابتدا لازم است برای شرکت در آزمون PMP مراحل مربوط به ثبت نام خود را نهایی کرده، اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و هزینه عضویت در سایت PMI را پرداخت کنید. اما برای قبولی در این آزمون بین‌المللی شما نیاز دارید در کنار مطالعه کتاب‌های مربوطه در دوره‌های آمادگی آزمون PMP هم شرکت کنید تا هم با سؤالات آزمون آشنا شوید و هم سطح اطلاعات، دانش و مهارت خود را ارزیابی کنید. در این خصوص یکی از مراکز معتبر در خصوص برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آمادگی در امتحان PMP، آکادمی مدیریت پروژه فرتیک است که می‌تواند شما را در مسیر موفقیت و کسب نمره قبولی در آزمون کمک و راهنمایی نماید.

منابع:

www.coursera.org
www.bestcollegereviews.org
techcanvass.com
www.forbes.com
projectmanagementacademy.net

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات