تاثیر مهارت‌های کلامی بر مهارت‌های نوشتاری

تاثیر مهارت‌های کلامی بر مهارت‌های نوشتاری

 

ارتقاء مهارت کلامی تأثیر بسزایی بر تقویت مهارت نوشتاری ما می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید با افزایش مهارت کلامی کیفیت سخنرانی و صحبت‌کردن ما تا حد زیادی افزایش می‌یابد و به مرور زمان احساس می‌کنیم که مهارت نوشتاری ما نیز پیشرفت کرده‌است. کاربرد مهارت کلامی و یادگیری چگونه استفاده کردن از این مهارت برای ایجاد تعامل از مهم‌ترین معیارهای سخنرانی به حساب می‌آید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه تقویت مهارت کلامی روی مهارت‌های نوشتاری ما تأثیر می‌گذارد.

مؤلفه‌های مهارت کلامی برگرفته از نظریه گاردنر

گاردنر برای مهارت کلامی چهار مولفه مهم و کاربرد را ارائه کرده‌است

معناشناسی اولین مؤلفه مهارت کلامی

اولین مؤلفه مهارت کلامی معناشناسی است که با توجه به آن واژه‌ها و عبارات هر کدام معنای خاص و اصلی خود را دارند. منظور از معناشناسی یعنی افراد با توجه به معنی کلمات بتوانند در جای درست از آن‌ها استفاده کنند. البته کلماتی که معنی اصلی دارند، ممکن است معنی‌های فرعی هم داشته باشند که آن هم با توجه به موقعیت و کاربردی که دارد، استفاده می‌شود. معناشناسی می‌تواند روی ارتقا مهارت کلامی و همچنین مهارت نوشتاری تأثیرگذار باشد.

آواشناسی، دومین مؤلفه مهارت کلامی

بر اساس نظریه گاردنر، آواشناسی به عنوان مؤلفه دوم مهارت کلامی شناخته می‌شود. منظور از آواشناسی یعنی هنگام استفاده از واژه‌ها و عبارات به نوع آوا و لحن گفتاری آن‌ها نیز توجه می‌شود. هر کدام از کلمات و عبارت‌ها لحنی دارند که باید هنگام صحبت کردن آن را رعایت کرد.

قواعد و دستور زبان، سومین مؤلفه مهارت کلامی

ساختن جملات توسط قواعد و دستور زبان، مؤلفه سوم مهارت کلامی به شمار می‌رود. با توجه به نظریه گاردنر مؤلفه سوم مهارت کلامی بیشتر روی نحوه چیدن واژه‌ها در کنار هم تمرکز می‌کند تا رعایت اصول نگارشی و فنون ادبی. زیرا ما بعد از ایجاد ارتباط گسترده با استفاده از جملات و متن‌های مختلف، می‌توانیم قواعد و دستور زبان را به خوبی یاد بگیریم؛ بنابراین می‌توان گفت یادگیری قواعد و دستور زبان به شکل شهودی می‌باشد و باید در ذهن جای بگیرد.

کاربرد زبان و کلمات، چهارمین مؤلفه مهارت کلامی

مهارت کلامی زمانی شکل می‌گیرد که بتوانید با توجه به سه مؤلفه‌ای که توضیح دادیم از کلمات و عبارات در موقعیت‌های به جا و درست، استفاده کنید. منظور کاربرد زبان و کلمات، یعنی شما بتوانید از بین مفاهیم گسترده و تعابیر مختلف، بهترین و مناسب‌ترین واژه‌ها بر اساس موقعیتی که در آن هستید انتخاب کنید و در گفتار یا نوشتار خود به کار ببرید.

تقویت مهارت کلامی برابر است با تقویت مهارت نوشتاری

همه کودکان بعد از تولد، برای یادگیری زبان مادری خود وقت بیشتری می‌گذارند. کودکان در سال‌های رشد خود مهارت‌های کلامی، صحبت کردن، درک حرف‌های دیگران، مطالعه کردن و نوشتن را یاد می‌گیرند و تمرین می‌کنند. بعد از گذشت سال‌ها کودکان درک بیشتری از سختی‌ها و دشواری‌های کاربرد زبان پیدا می‌کنند. سپس با ورود به اجتماع و سرگرم شدن به کار و تحصیل متوجه اهمیت کاربرد مهارت‌های کلامی می‌شود.

معمولاً کسانی که در سخنرانی توانمند هستند و می‌دانند که چگونه از کلمات و عبارات استفاده کنند و به انواع مهارت‌های طنز پردازی و داستان‌گویی تسلط دارند، افراد باهوش و با استعداد و جذابی هستند. این دسته از افراد از سنین کودکی بر ارتقا مهارت کلامی خود تمرکز داشتند و توانستند با افزایش مهارت کلامی، مهارت نوشتاری خود را نیز تقویت کنند.

نکات کلیدی برای ارتقا مهارت کلامی

مهارت کلامی را می‌توان با تمرین و یادگیری سایر مهارت را تقویت کرد. در ادامه نکاتی را بیان کرده‌ایم که با توجه به آن‌ها می‌توانید عملکرد خوبی در زمینه افزایش مهارت کلامی داشته باشید.

هر روز مطالعه کنید، با یک تیر دو نشان بزنید

با مطالعه روزانه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، مطالعه زیاد به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خود را در مورد موضوعات مختلف افزایش دهید و همچنین باعث می‌شود که دایره لغات ذهن شما وسعت پیدا کند. زمانی که شما کلمات و جملات زیادی را یاد داشته باشید، می‌توانید علاوه بر تقویت مهارت کلامی خود در زمان استفاده از کلمات، مهارت نوشتاری خود را نیز ارتقا دهید.

نوشتن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید

یکی از مهارت‌های مهمی که از مهارت کلامی تأثیر می‌پذیرد، مهارت نوشتن است. همه در طول شبانه روز با فرآیند نوشتن سروکار داریم، بنابراین با تقویت آن می‌توانیم عملکرد بهتری را در هنگام نامه نوشتن، ارسال ایمیل، انواع پیام و … داشته باشیم. نیازی نیست چیز زیادی بدانید، تنها باید نوشتن را با استفاده از هر فرصتی آغاز کنید، شما می‌توانید تقویت مهارت نوشتاری خود را با نوشتن یک خاطره یا خلاصه فیلم شروع کنید. در زمان تمرین و تکرار متن نوشته شده را چندین بار بخوانید و ویرایش کنید و موضوع مورد نظر را با توصیفات مختلف باز نویسی کنید.

بازی با کلمات، نقطه قوت افزایش مهارت کلامی

آزمون و خطا در دوران کودکی، گزینه خوبی برای آشنایی با کلمات و جملات بود. در حال حاضر هم می‌توانید برای یادگیری واژه‌ها و کلمات جدیدتر راهکارهای دیگری را در نظر داشته باشید. برای بازی با کلمات می‌توانید از پازل کلمات و یا جدول کلمات متقاطع استفاده کنید. همچنین حل معما در آزمون‌های استاندارد آی کیو می‌تواند گزینه مناسبی برای گستردگی دایره کلمات و یادگیری لغات جدیدتر باشد.

گوش‌کردن به صحبت‌های خود

همان طور که گفتیم مهارت‌های کلامی به دو نوع مهارت نوشتاری و گفتاری تقسیم می‌شود. در نوشتن این امکان برای شما فراهم است که نوشته‌های خود را برای چند با بخوانید و پس از ویرایش کردن آن‌ها را بازنویسی کنید. در صحبت‌کردن هم می‌توانید برای جلوگیری از خطاهای متعدد و تلفظ اشتباه کلمات، روی صحبت‌های خود ویرایش انجام دهید.

برای تقویت صحبت کردن می‌توانید از از تمرین ضبط صدا استفاده کنید. یک موضوعی را به نظر خودتان انتخاب کنید و برای چند دقیقه درباره آن حرف بزنید و همزمان صدای خود را ضبط کنید. بعد از گوش‌دادن به صدای خود می‌توانید، مهم‌ترین نکات و مؤلفه‌های مهارت کلامی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. می‌توانید ببینید آیا آواها را درست ادا کرده‌اید؟ آیا حجم صدای شما استاندارد بوده‌است؟ آیا به قواعد دستور زبان توجه داشته‌اید؟ واژه‌های پرتکرار شما چه بوده‌اند؟ لحن و سرعت صحبت کردن شما چگونه بوده‌است؟

نتیجه‌گیری

امیدواریم با مطالعه این مطلب تصور نکنید که مهارت کلامی یک هوش و استعداد اکتسابی و ذاتی محسوب می‌شود. شما می‌توانید این مهارت را با تمرین و تکرار تقویت کنید و از آن برای بهتر شدن مهارت نوشتاری خود استفاده کنید. تقویت مهارت نوشتاری شما با ارتقا مهارت کلامی و افزایش اطلاعات امکان پذیر خواهد بود.

ما در بخش نظرات از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم؛ بنابراین بهتر نظرات و تجربیات خود را درباره آموزش فن بیان و سخنرانی برای ما ارسال کنید.

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

3 2 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات