اسکرام چیست

اسکرام چیست؟آشنایی جامع با چهارچوب، کاربرد و روش‌ها

در حال حاضر اسکرام (SCRUM) به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چهارچوب‌های مدیریت چابک پروژه محسوب می‌شود که در سازمان‌های توسعه نرم‌افزار، سازمان‌های دولتی، بنگاه‌های کسب و کار و حتی مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش برای اولین بار در سال 1990 معرفی شد تا از طریق آن افراد بتوانند برای تکمیل یک پروژه با یکدیگر همکاری داشته باشند. در واقع اسکرام به تیم‌های کوچکی که ارتباط نزدیک و حمایت‌کننده‌ای با هم دارند، کمک می‌کند تا محصولات پیچیده را به صورت تدریجی و فزاینده توسعه دهند. با استفاده از این چهارچوب مشتریان می‌توانند ویژگی‌ها و امکانات جدید را بعد از تولید محصولات دریافت کنند و در صورت وجود مشکل یا ایراد آن را شناسایی و برطرف نمایند. روش اسکرام برای افرادی مناسب است که درگیر پروژه‌های بزرگ هستند، بنابراین اگر شما هم با یک مسأله یا پروژه پیچیده مواجه هستید و در زمان اجرا مداوم با تغییرات مختلفی برخورد می‌کنید، یا اینکه می‌خواهید در زمینه توسعه نرم‌افزار فعالیت کنید تا بتوانید هم روند اجرایی پروژه را به اتمام برسانید و هم اینکه به یک کاندیدای شغلی قوی و حرفه‌ای تبدیل شوید، بدون تردید استفاده از روش اسکرام و آشنایی با چهارچوب آن بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهد بود؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب از فرتیک همراه ما باشید تا شما را با چهارچوب ارزشمند اسکرام، کاربرد و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا کنیم.

مفهوم اسکرام چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

در حوزه مدیریت و کنترل پروژه، از اسکرام به عنوان یک چهارچوب تکرارپذیر با قابلیت افزودن عناصر، فاکتور‌ها یا چرخشی برای کنترل پروژه‌ها یاد می‌شود که تمرکز اصلی آن، بیشتر بر روی استفاده از فرایند‌های تجربی است و اجازه می‌دهد تا تیم‌ها بتوانند به صورت سریع، کارآمد و مؤثر با هم کار کنند و به تغییراتی که به وجود می‌آید، پاسخ دهند. در واقع اسکرام بخشی از شاخه فرآیند تولید نرم‌افزار چابک و سریع است و به عنوان یک مدل ایده‌آل در مهندسی نرم‌افزار شناخته می‌شود.

تفکر و فلسفه اصلی آن بر پایه چابک بنا شده و معمولاً برای حل مسائل پیچیده و بزرگ روشی کارآمد و مؤثر است، به خصوص مسائلی که روند تکمیل آن‌ها به صورت تدریجی انجام می‌شود. با پیچیده‌تر‌شدن روال انجام کار‌ها در شرکت‌های تجاری بزرگ و کسب و کار‌های مختلف، در فرآیند تولید محصولات نیاز به سرعت بیشتری است و برای جبران کمبود نیروی انسانی، رسیدن به چابکی بیش از پیش احساس می‌شود و این همان چیزی است که اسکرام می‌تواند به آن پاسخ دهد، بنابراین اسکرام چهارچوبی است که با استفاده از آن می‌توان تولید محصولات را بهینه کرد

علاوه بر این، شیوه‌های سنتی مدیریت پروژه الزامات و نیازمندی‌های سازمان را در هر تلاشی که توسط تیم انجام می‌شود، به صورت ثابت و تعیین شده در نظر می‌گیرد تا بتواند زمان و هزینه‌ها را کنترل کند، این در حالی است که در مدل اسکرام در هر تلاشی که به وسیله افراد تیم انجام می‌شود، زمان و هزینه‌ها را ثابت نگه می‌دارد تا بتواند نیازمندی‌ها و احتیاجات را کنترل نماید. اسکرام این کار را با استفاده از جلسات مشارکتی، بسته‌های زمانی (Time Box)، چرخه‌های مکرر بازخورد و بک‌لاگ محصول از پیش تعیین شده انجام می‌دهد.

بنابراین، اسکرام چهارچوبی حرفه‌ای است که به راحتی مشکلات پیش روی تولید محصولات و خدمات را برمی‌دارد و به صورت هم‌زمان بر روی افزایش کیفیت و ارزش محصولات تمرکز دارد. به بیان دیگر مدیریت پروژه به وسیله اسکرام یک راه‌حل مناسب و همچنین روشی بهینه برای تولید محصولات است و با استفاده از آن شما این قدرت را خواهید داشت تا بتوانید در یک چهارچوب ساده برای مسائل و مشکلاتی که برایتان به وجود می‌آید، راه‌حل‌هایی عملی پیدا کنید و در زمان کمتری محصولات بهینه را تولید نمایید.

منظور از چهارچوب مدیریت پروژه اسکرام چیست؟

در اغلب موارد مدیریت پروژه اسکرام با مدیریت پروژه Agile یا چابک به عنوان یک مفهوم واحد در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که این چنین نیست و این دو کاملاً باهم متفاوت هستند. در واقع چابک بودن یک تفکر کلی بوده که برای رسیدن به آن لازم است از روش‌هایی استفاده شود. اما چهارچوب اسکرام به این چابک بودن در توسعه و تولید محصولات کمک می‌کند.

به عبارت دیگر اسکرام برای رسیدن به سرعت و بهره‌وری اطمینان بخش، یک چهارچوب و طرح جامع را ارائه می‌دهد و به وسیله آن شما می‌توانید مفاهیم کلی را در مسیر مدیریت پروژه‌های مختلف و به نتیجه رسیدن آن‌ها به کار ببرید. چهارچوب مدیریت پروژه اسکرام محیطی اکتشافی و تجربه محور است که در آن تطبیق و یادگیری بسیار حائز اهمیت بوده و مفاهیم آن بر این نکته تکیه دارد که اعضای تیم در مراحل اول کار در مورد پروژه مورد نظر تجربه کافی را در اختیار ندارند و در طول مسیر می‌توانند بر اساس یادگیری و تطبیق‌پذیری به کیفیت بالای محصولات دست پیدا کنند.

مدیریت پروژه اسکرام معمولاً بر روی تطبیق‌پذیری با تغییرات و خواسته‌ها یا نیاز‌های کاربران بنیان‌گذاری شده و به همین دلیل است که با به کار‌گیری این مدل، تیم شما می‌تواند همواره فرآیند یادگیری و پیشرفت را دنبال نماید. اگرچه چهارچوب مشخص و ساختار ثابت و کلی برای این روش در نظر گرفته شده، اما شما می‌توانید هنگام استفاده از اسکرام آزادی عمل بالایی داشته باشید و اجرای آن را با توجه به نیاز‌ها و خواسته‌های خود و مشتریانتان تنظیم و اجرا نمایید.

اساس توسعه به وسیله این روش تجربه گرایی یا Empiricism است و شما می‌توانید هنگام کار با اسکرام از اعضای تیم کمک بگیرید و برای مشکلات سختی که پیش رو دارید، از روش‌های خلاقانه و حرفه‌ای استفاده کنید. اسکرام چهارچوبی است برای توسعه، تحویل و نگهداری محصولات پیچیده و این روش به جای اینکه برای شما قوانین سختگیرانه وضع کند، برای پیشبرد کار‌ها راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم را پیش رویتان قرار می‌دهد. در واقع اسکرام خود را با محیط کسب و کار شما سازگار می‌کند تا بتوانید بر اساس نیاز‌ها و اهدافی که در نظر دارید، از آن استفاده نمایید.

مزایای استفاده از روش اسکرام چیست؟

امروزه در صنعت نرم‌افزار، اسکرام یک روش کاربردی و مطمئن محسوب می‌شود و نسبت به دیگر روش‌های توسعه چابک دارای مزایای بسیار است که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  • اسکرام از قابلیت توسعه برخوردار است؛ با توجه به اینکه این روش به صورت تکرار شونده و در طول دوره‌های کاری مشخص انجام می‌شود، تمرکز اعضای تیم بر روی کارکرد‌های هر دوره افزایش یافته و این شرایط موجب تأمین بهتر نیاز‌های کاربران شده و تیم هم می‌تواند طراحی، کارکرد، چشم انداز و هم ویژگی‌های پروژه را به طور شفاف و ساده توسعه دهد.
  • به وسیله اسکرام شما می‌توانید در مورد انتظارات به توافق برسید؛ مشتری و انتظاراتش، نیاز‌ها و تاریخچه پروژه را مشخص می‌کند. تیم به بررسی این نیاز‌ها پرداخته و مالک پروژه هم به کمک این اطلاعات، انتظاراتش را اولویت‌بندی می‌کند. مالک پروژه در طول اسپرینت‌های اولیه لازم است تأمین پیش نیاز‌ها را تأکید کند و بازخورد‌های مورد نیاز را در اختیار اعضای تیم توسعه قرار دهد.
  • در اسکرام انجام هرگونه تغییراتی به راحتی صورت می‌گیرد؛ در این روش واکنش نسبت به تغییر نیاز‌های مشتری یا توسعه بازار به سرعت انجام می‌شود، چراکه اسکرام برای سازگاری و انطباق با نیاز‌های در حال تغییر پروژه‌های بزرگ و پیچیده ابداع شده است.
  • به وسیله اسکرام زمان عرضه محصولات به بازار کاهش می‌یابد؛ قبل از اینکه محصولات تکمیل شوند، مشتری می‌تواند از مهم‌ترین کارکرد‌های آن‌ها استفاده کند که این امر باعث کاهش زمان عرضه محصول به بازار می‌شود.
  • با کمک اسکرام، تولید به موقع و کاهش ریسک‌ها امکان‌پذیر است؛ از آنجایی که در فرآیند اسکرام سرعت متوسط فعالیت تیم در هر اسپرینت (فاز) مشخص است، در صورت بروز هر نوع مانعی زمان عرضه محصولات، کارکرد خاصی در نظر گرفته می‌شود که این امر باعث تولید به موقع آن‌ها خواهد شد. همچنین اجرای عملیات مناسب و شناخت سرعت پیشرفت پروژه، از همان ابتدای کار باعث روشن شدن ریسک‌ها می‌شود.
  • به وسیله اسکرام شما می‌توانید رضایت ذی‌نفعان را به دست‌آورید؛ یکی از اهداف مهم هنگام انجام هر پروژه‌ای جلب رضایت ذی‌نفعان آن پروژه است و با استفاده از اسکرام شما می‌توانید به این هدف مهم برسید، چراکه این روش یک رویکرد مشارکت گونه در فرایند‌های خود دارد.

کاربرد چهارچوب اسکرام چیست؟

در خصوص کاربرد‌های چهارچوب اسکرام می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در رابطه با توسعه، ساخت، نگهداری، پشتیبانی و تحویل محصولات مختلف می‌توانید از این روش استفاده نمایید.
  • به توسعه و ارتقاء تیم‌ها در پروژه‌های مختلف کمک می‌کند.
  • در جهت توسعه و بهبود محیط‌های کاری هر سازمان نقش مؤثر و مطلوبی برعهده دارد.

اسکرام پیدا کردن راه‌حل مناسب برای رفع مشکلات را به اعضای تیم واگذار می‌کند و بیشتر تلاش دارد تا مشکلات را کشف و نمایان سازد، به جای اینکه آن‌ها را حل نماید، لذا شما می‌توانید برای بهینه‌سازی پیش‌بینی و کنترل ریسک‌های احتمالی از آن استفاده کنید.

نحوه عملکرد چهارچوب اسکرام به چه صورت است؟

اسکرام مهارت مهمی برای حل مسائل پیچیده و بزرگ بوده که برای تقسیم‌بندی یک پروژه بزرگ با مراحل و پیچیدگی‌های بسیار، به چند کار با بخش‌های ثابت و تکرارشدنی استوار است.

این چهارچوب به منظور مدیریت ریسک و بهینه‌سازی پیش‌بینی در طول زمان مدیریت پروژه از یک روش تکراری – افزایشی استفاده می‌کند.

به بیان دیگر با گذشت زمان و انجام مراحل، روند تکامل و توسعه پروژه افزایش پیدا می‌کند. در واقع اسکرام از چرخه‌های مختلفی تشکیل شده که با اطمینان از پیاده‌سازی درست پروژه در هر چرخه، می‌تواند به کاهش هزینه‌های مازاد و ریسک‌های احتمالی که ممکن است برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به وجود بیاید، کمک کند.

به صورت کلی عملکرد روش اسکرام به این صورت است که در مرحله اول با مشارکت تیم توسعه و مالک محصول یا مشتری، یک جلسه تشکیل می‌شود که در آن لازم است اهداف اصلی و تمام نیازمندی‌های سیستمی و غیر سیستمی که باید پیاده‌سازی شوند، شفاف و روشن باشند و همچنین همه اعضای تیم در مجموعه به یک اتفاق نظر برسند تا بتوان در ادامه مسیر، یک پروژه بزرگ تعریف شده را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم نمود.

هر بخش از پروژه به دوره‌های زمانی با تایم‌های مشخص و محدود تقسیم می‌شوند که به آن‌ها اسپرینت یا Sprint می‌گویند. مدت زمان هر اسپرینت پس از مشورت اعضای تیم، در حدود دو تا چهار هفته در نظر گرفته می‌شود اسپرینت‌ها دارای مدت زمان مشخصی هستند و در یک تاریخ معین خاتمه پیدا می‌کنند.

در ابتدای هر اسپرینت معمولاً یک جلسه کاری برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های اسپرینت جاری انجام شود. هر روز اعضای تیم دور هم جمع می‌شوند و در مورد کار‌ها با هم صحبت می‌کنند. در پایان هر اسپرینت هم جلسه‌ای تشکیل می‌شود تا نتایج کار مورد بررسی قرار گیرد. بعد از اینکه اسپرینتی تمام می‌شود، برای اجرای اسپرینت بعدی اعضای تیم دوباره آماده می‌شوند.

شما با استفاده از روش اسکرام می‌توانید هر دو تا چهار هفته یکبار (مدت دوره توسط اعضای تیم مشخص می‌شود) عملکرد‌ها و کد‌ها را به مشتریان خود تحویل دهید. این مدت بیانگر یک اسپرینت یا sprint است و کل جریان کار بر اساس آن انجام می‌شود و اعضای تیم یک محصول قابل‌استفاده و قابل ارائه را به صورت تدریجی تولید می‌کنند. پس از اتمام یک اسپرینت اعضای تیم با صاحبان محصول و دیگر ذی‌نفعان پروژه جلسه‌ای کاری را برگزار می‌کنند تا نشان دهند که چه کار‌هایی را انجام داده‌اند. برای شرح نحوه عملکرد چهارچوب اسکرام لازم است با مفاهیمی که در ادامه آن‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم، آشنا شوید:

اسپرینت (Sprint)

اسپرینت‌ها هسته اصلی اسکرام را تشکیل می‌دهند و در واقع به دوره‌های زمانی تکرار شونده اشاره دارند و طی این دوره‌ها محصول به تدریج کامل شده و در پایان دوره زمانی هر تکرار، شرایط محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روند تکراری تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که محصول نهایی تولید شود. در اسپرینت‌ها لازم است تعیین شود که چه کار‌هایی باید انجام شود، چه نیازمندی‌هایی وجود دارد و چگونه می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل ممکن به اتمام رسانید.

در طول هر اسپرینت لازم است موارد زیر رسیدگی شود:

  • شفافیت؛ تمامی جنبه‌های فرایند برای همه اعضای تیم یعنی هم برنامه‌نویس و هم مشتری مشخص و واضح باشد.
  • بازرسی؛ در هر مرحله از فرایند انحراف احتمالی تشخیص داده شود.
  • تطبیق؛ انحرافات شناسایی شده در کمترین زمان ممکن و هرچه سریع‌تر تعدیل شود.

معمولاً در طول هر اسپرینت جلسات کاری روزانه با حضور اعضای تیم یعنی تیم تولید و ذی‌نفعان آن، پیشرفت‌های پروژه در قالب سؤالات زیر پاسخ داده می‌شود، اینکه:

  • در طول مدت استفاده از اسکرام چه پیشرفت‌هایی برای پروژه حاصل شده است؟
  • در اسپرینت بعدی در روش اسکرام چه موفقیت‌هایی حاصل می‌شود؟
  • و برای ادامه کار چه موانع و مشکلاتی پیش روی پروژه مورد نظر وجود دارد؟

بک‌لاگ محصول (Product Backlog)

بک‌لاگ محصول هم شامل لیست اولیه کار‌هایی می‌شود که لازم است صورت گیرد و هم فهرستی از نیاز‌های بالقوه مشتریان را در برمی‌گیرد که محصول باید آن‌ها را برطرف کند. از این رو مالک محصول آن‌ها را تهیه کرده و به ترتیب اهمیت تجاری، اولویت‌بندی را انجام می‌دهد. این فهرست پویا که به عنوان ورودی برای بک‌لاگ اسپرینت عمل می‌کند، شامل ویژگی‌ها، نیازمندی‌ها، پیشرفت‌ها و اصلاحات است که به صورت پیوسته توسط مالک محصول باز بینی و اولویت‌بندی می‌شود، چراکه ممکن است با تغییر بازار، موارد و مشکلات پیش رو از طریق روش‌های دیگری حل شوند

بک‌لاگ اسپرینت (Sprint Backlog)

بک‌لاگ اسپرینت شامل لیستی از آیتم‌ها، داستان‌های کاربر  (User Story) یا رفع اشکالات مربوط به پروژه است که به وسیله تیم توسعه برای پیاده‌سازی در چرخه اسپرینت فعلی انتخاب می‌شود. در جلسات برنامه‌ریزی اسپرینت که قبل از انجام هر دوره اسپرینت صورت می‌گیرد، تیم مربوطه انتخاب می‌کند که باید روی چه مواردی از لیست بک‌لاگ محصول برای اسپرینت کار شود. احتمال دارد یک بک‌لاگ اسپرینت انعطاف‌پذیر باشد و در طول یک دوره اسپرینت به تدریج تکامل پیدا کند. با این وجود، هدف اصلی اسپرینت یعنی آنچه تیم می‌خواهد از اسپرینت فعلی حاصل شود، به هیچ عنوان نباید به خطر بیفتد. این بک‌لاگ روی یک برد به نام اسکرام برد به نمایش درمی‌آید تا برای تمام افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، فرایند توسعه پروژه مشخص و روشن باشد.

توسعه یا خروجی افزایشی (Increment)

توسعه یا خروجی افزایشی شامل مجموعه‌ای از کار‌ها، موارد کاربردی، بک‌لاگ محصول، استوری‌های کاربر و هر عنصری است که در طول اسپرینت تولید شده و در قالب نرم‌افزار در اختیار کاربر نهایی قرار می‌گیرد.

در چهارچوب اسکرام چه نقش‌هایی تعریف شده است؟

در روش اسکرام شما با سه نقش اصلی روبه‌رو هستید که شامل موارد زیر می‌شود:

مالک محصول (Product Owner)

مالک محصول یا Product Owner نقش تصویر‌سازی از محصول آینده را برعهده داشته و به عنوان صدای مشتری یا کاربر محصول عمل می‌کند. در صورتی که یکی از اعضای تیم در مورد عملکرد و ویژگی‌های محصول مورد نظر مشتری سؤالی داشته باشد، این وظیفه مالک محصول است که برای او هدف وجودی این ویژگی در محصول را مشخص کرده و روشن سازد.

معمولاً بیشترین تمرکز مالک محصول بر روی جنبه تجاری و کسب و کار توسعه محصول است و او زمان زیادی را صرف صحبت با ذی‌نفعان پروژه می‌کند. برای این نقش نتیجه کار مهم است و اهمیتی به نحوه انجام کار یا مباحث فنی توسعه محصول نمی‌دهد، در واقع وظیفه اصلی مالک محصول این است که داستان‌های کاربری مورد نظر مشتریان را جمع‌آوری و یادداشت نماید، بک‌لاگ محصول را پالایش کرده و به اولویت‌بندی کار‌هایی که باید انجام شود، بپردازد و همچنین مدیریت مشتریان را برعهده داشته و نسخه نمایشی ویژگی‌های جدید محصول را به آن‌ها ارائه دهد.

اسکرام مستر (Scrum Master)

اسکرام مستر یا Scrum Master دارای نقش‌ها و مسئولیت‌هایی شبیه مدیر پروژه است (ولی مدیر پروژه نیست) و بیشتر بر روی تسهیل امور تیم و کسب اطمینان از این که چهارچوب اسکرام به خوبی در تیم و پروژه دنبال می‌شود، تأکید دارد. در روش‌های سنتی مدیر پروژه، مدیریت افراد تیم را برعهده داشته، اما نقش اسکرام مستر برخلاف آن است و وظیفه اصلی او برطرف کردن موانع سازمانی، تسهیل رویداد‌های تیمی، پیگیری روند پیشرفت اسپرینت‌ها و همچنین بهبود بخشیدن به فرایند‌های موجود در پروژه است.

اعضای تیم توسعه (Developers)

کار اصلی پروژه از مرحله تحلیل گرفته تا مراحل طراحی، کد زدن و آزمایش بر عهده افراد تیم توسعه یا Developers است و آن‌ها به صورت خود سازماندهی شده (Self-Organize) کار‌ها را انجام می‌دهند و نظارتی بر روی کار اعضای تیم در روش اسکرام صورت نمی‌گیرد. در واقع تیم‌های اسکرامی عملکرد متقابل و فرا نقش دارند، به این معنی که هیچ یک از آن‌ها دارای سمت یا نقش ثابت و مشخصی نیستند و همه افراد تیم می‌توانند کار‌های مختلف را انجام دهد. بیشتر تیم‌ها در روش اسکرام بر روی داشتن ساختار استخدام T شکل افراد توافق دارند که در این ساختار همه افراد می‌تواند همه کار‌ها را انجام دهند. اسکرام برای تیم‌های کوچک تا سقف 9 نفر کارایی داشته و می‌تواند به صورت مؤثر کار کند. هر تیمی که بیشتر از این تعداد در چهارچوب اسکرام قرار گیرد، از ماهیت پویایی خود خارج شده و در نتیجه روش فوق بی‌اثر و بی‌نتیجه خواهد بود.

رویداد‌های روش اسکرام شامل چه مواردی می‌شود؟

روش اسکرام از ارتباطات زیادی تشکیل شده و شامل جلسات برنامه‌ریزی شده بسیاری است که به آن‌ها Ceremonies می‌گویند. این جلسات انواع مختلفی داشته و هر کدام هدف‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. به صورت کلی رویداد‌های اسکرام عبارت‌اند از:

جلسه سازماندهی بک‌لاگ

در این جلسه در مورد اینکه تیم توسعه پروژه قرار است کار‌های مربوطه را بر اساس چه اولویتی انجام دهد، صحبت می‌شود. مسئولیت این جلسه بر عهده مالک محصول بوده و با توجه به بازخورد کاربران و تیم توسعه‌دهنده لیستی را فراهم می‌کند تا به اولویت‌بندی آن‌ها در زمان معین بپردازد.

جلسه برنامه‌ریزی اسپرینت (Sprint Planning)

در ابتدا شروع هر دوره اسپرینت، جلسه‌ای به منظور برنامه‌ریزی اسپرینت برگزار می‌شود که در آن مالک محصول و تیم اسکرام درباره اهداف و موارد اجرایی با هم صحبت می‌کنند. تیم اسکرام مواردی را برای به اتمام رساندن اسپرینت تا آخرین دوره اسپرینت انتخاب می‌کند.

جلسه روزانه (Daily Scrum)

جلسه روزانه یا استندآپ میتینگ به جلسات کوتاه مدت حداکثر 15 دقیقه اول ساعت کاری هر روز گفته می‌شود که بین اعضای تیم اسکرام برگزار می‌گردد. معمولاً این جلسات به صورت ایستاده انجام می‌شود تا تیم توسعه وقت زیادی را از دست ندهد. اعضای تیم کار‌هایی را که در روز گذشته انجام داده‌اند، کار‌هایی را که قرار است در طول روز جاری انجام دهند و همچنین مشکلاتی را که با آن‌ها مواجه بوده‌اند، به صورت خیلی سریع بیان می‌کنند. جلسات روزانه معمولاً برای پیدا کردن راه‌حلی مناسب در جهت رفع مشکلات جاری برگزار می‌شود تا کار‌ها بهتر و با تأخیر کمتری انجام شود.

جلسه بررسی اسپرینت (Sprint Review)

جلسه مربوط به بررسی اسپرینت یک جلسه غیررسمی است که معمولاً بعد از پایان اسپرینت برگزار می‌شود و طی آن تیم اسکرام و ذی‌نفعان آنچه را که در طول مدت اسپرینت انجام شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد آن صحبت می‌کنند. در این جلسات مالک محصول، متخصص اسکرام و اعضای تیم، به جز مشتریان، کارشناسان، مدیران و ذی‌نفعان حضور دارند. بعد از بررسی و ارزیابی اسپرینت، تیم دور هم جمع می‌شوند و با نگاهی به گذشته اسپرینت، فرصتی در اختیار اعضای تیم قرار می‌گیرد تا در مورد کار‌هایی که انجام شده یا نشده، با هم صحبت کنند و برای تغییرات جدید به توافق برسند.

جلسه باز اندیشی (Sprint Retrospective)

جلسه باز اندیشی صرف نظر از اینکه در روند انجام پروژه تیم اسکرام چقدر موفقیت عمل داشته است، به دلیل بهبود (بهبود مستمر) یافتن برگزار می‌شود و در آن تیم باید هدفی را تعیین کند و تا انتهای اسپرینت طبق برنامه پیش برود. از این رو همیشه تیم می‌تواند راه‌هایی برای بهبود پیدا کند و بازتاب آن در جلسه باز بینی مشاهده می‌شود. در این جلسه درباره یک پروژه، یک اسپرینت، افراد یا روابط و ابزار‌ها صحبت می‌شود و ایده اصلی این است که مکانی ایجاد شود تا در آن اعضای تیم بتوانند بر روی کار‌هایی که با موفقیت پیش رفته و برای مرحله بعد لازم است بهبود یابد، متمرکز شوند و اصلاحات لازم انجام شود.

مراحل اجرا و پیاده‌سازی چهارچوب اسکرام در یک سازمان چگونه است؟

برای پیاده‌سازی و اجرای چهارچوب اسکرام در سازمان و شرکت خود، شما می‌توانید این مراحل را انجام دهید:

۱- در ابتدا یک مالک محصول برای پروژه مورد نظر را مشخص کنید.

۲- یک تیم توسعه اسکرام که دارای عملکرد متقابلی و فرا نقش باشد را انتخاب نمایید، البته سقف افراد تیم تا 9 نفر است.

۳- اسکرام مستر پروژه را تعیین کنید.

۴- در مورد کار‌های مربوط به تولید محصول مورد نظر یک بک‌لاگ ایجاد کنید و آن‌ها را اولویت‌بندی نمایید.

۵- کار‌های موجود در بک‌لاگ‌ها را سازماندهی و پالایش کنید و برای انجام آن‌ها زمان لازم و توانایی مورد نیاز را تخمین بزنید.

۶- یک تخته کان‌بان (Kanban) تهیه نمایید.

۷- سپس به برنامه‌ریزی برای اسپرینت دو هفته کاری پیش روی خود بپردازید.

۸- رویداد‌های اسکرام شامل جلسات ایستاده روزانه را در نظر بگیرید.

۹- کار‌ها را مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده به پیش ببرید.

۱۰- هنگامی که کار‌های اسپرینت به اتمام رسید، جلسه بازبینی اسپرینت و نگاه به اسپرینت‌های قبلی را برگزار نمایید.

۱۱- و در انتها برای اسپرینت آینده پروژه مورد نظر خود برنامه‌ریزی کرده و آن را شروع کنید.

دوره آموزشی آشنایی با مدیریت پروژه چابک برای آمادگی آزمون اسکرام مستر حرفه‌ای PSMI

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده؛ در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور اجرای پروژه‌های مختلف، اسکرام می‌تواند یک چهارچوب و روش بسیار مهم و حیاتی باشد که به کمک آن هم کارکنان با انگیزه بالاتری کار‌های مربوطه را انجام می‌دهند و هم اینکه کیفیت فعالیت‌های انجام شده افزایش پیدا می‌کند. شاید در ابتدا هماهنگ‌کردن افراد برای استفاده از این روش کمی سخت به نظر برسد، اما در نهایت با تمرین و تکرار چهارچوب اسکرام برای انجام فعالیت‌های مختلف در سازمان به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد.

برای سازمان‌هایی که روال کاری مشخصی ندارند، استفاده از روش اسکرام می‌تواند بسیار کاربردی و مؤثر باشد و از آنجایی که پروژه‌های غیر قطعی در همه شرکت‌ها و ادارات وجود دارد، مدیران مجموعه لازم است در مورد روش اسکرام آگاهی و شناخت کافی را داشته باشند تا بتوانند در شرایط ضروری این چهارچوب ارزشمند را به کار ببرند. شما می‌توانید در خصوص مباحث مربوط به اسکرام، کاربرد‌ها و روش‌های آن با کارشناسان و مشاوران باتجربه آکادمی آموزش مدیریت پروژه و توسعه فردی فرتیک در ارتباط باشید تا آن‌ها در این زمینه به شما مشاوره دهند.

علاوه بر این در صورتی که جزء شرکت‌هایی هستید که درگیر پروژه‌های بزرگ و پیچیده هستند و می‌خواهند با استفاده از یک روش کاربردی آن‌ها را با موفقیت به پایان برسانند، برای اجرا و پیاده‌سازی چهارچوب اسکرام، تیم مشاوره آکادمی فرتیک در کنار شما است تا این کار را به بهترین شکل ممکن برایتان انجام دهد، فقط کافیست در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

منابع

www.scrum.org
www.techtarget.com
www.digite.com
aws.amazon.com
www.scrumalliance.org

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات