مدیریت ریسک

دانستنی‌هایی در مورد مدیریت ریسک

هر کسب و کار و سازمانی با خطر وقایع غیر منتظره و ویران­گر روبرو می‌شود که می­ تواند برای آن کسب وکار هزینه زیادی داشته باشد یا حتی باعث تعطیلی دائمی آن شود. مدیریت ریسک به سازمان­ها و مدیران این امکان را می‌دهد تا قبل از وقوع، با به حداقل رساندن خطرات و هزینه‌های اضافی، خود را برای اتفاقات وخطرات غیر منتظره آماده کنند. در این مقاله می­ خواهیم درباره اهمیت مدیریت ریسک بیشتر بدانیم و دانستنی ­هایی درباره مدیریت ریسک که به بهبود خدمات و محصولات و کارایی شرکت یا کسب و کار می­ انجامد، مرور کنیم. با سایت فرتیک همراه تا پایان همراه باشید.

اهمیت مدیریت ریسک

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات موجود در سرمایه و درآمد سازمان و یا کسب وکار است. این تهدیدها یا خطرات می­تواند از خطراتی مانند کمبود منابع، عدم اطمینان مالی، مسئولیت­ های حقوقی، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی شود. مدیریت موثر ریسک به معنای تلاش برای کنترل شرایط تا حد ممکن، با اقدام فعالانه و نه واکنشی است. بنابراین، مدیریت موثر ریسک امکان کاهش خطرات احتمالی را برای مدیران و صاحبان کسب وکار فراهم می کند. در مورد شرکت ­های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، تهدیدات امنیتی فناوری اطلاعات و خطرات مربوط به داده­ ها و استراتژی‌های مدیریت ریسک برای کاهش آنها، به یکی از اولویت اصلی شرکت‌های دیجیتالی تبدیل شده است. مدیریت ریسک یک فرایند بسیار مهم در مدیریت کسب وکارها و سازمان­ها است زیرا با ابزارهای لازم به یک کسب و کار قدرت می‌بخشد تا بتواند به اندازه کافی خطرات­ احتمالی را شناسایی و با آنها مقابله کند. به محض شناسایی خطر، کاهش اثرات آن آسان­ تر خواهد بود. برای یک کسب و کار، ارزیابی و مدیریت ریسک بهترین راه برای آماده‌سازی برای اتفاقاتی است که ممکن است در مسیر پیشرفت و رشد وجود داشته باشد. هنگامی که یک کسب و کار برنامه خود را برای رسیدگی به تهدیدات احتمالی ارزیابی می‌کند و سپس ساختارهایی برای رفع آنها ایجاد می‌کند، احتمال موفقیت در تبدیل‌شدن به یک نهاد موفق، بیشتر خواهد شد.

فرآیند تجزیه و تحلیل ریسک

تجزیه و تحلیل ریسک یک رویکرد حل مسئله است که با استفاده از ابزارهای مختلف ارزیابی، ریسک‌ها را برای ارزیابی و حل آنها طبقه‌بندی می­کند. فرآیند تجزیه و تحلیل ریسک شامل مراحل زیر است:

۱- شناسایی خطرات موجود

در بهترین نمونه مدیریت ریسک، یک سازمان یا کسب وکار، کارمندان خود را دور هم جمع می‌کند تا آنها بتوانند به صورت گروهی همه منابع مختلف ریسک را بررسی کنند. گام بعدی اولویت‌بندی همه ریسک­ های شناسایی شده، بر اساس احتمال و اثر است. از آنجا كه كاهش تمام خطرات موجود امكان پذیر نیست، اولویت‌بندی این اطمینان را به وجود می­آورد كه با خطرات تأثیر گذارتر با سرعت بیشتری رسیدگی  می­شود.

۲- ارزیابی ریسک

در بسیاری از موارد، حل مسئله شامل شناسایی مشکل و سپس یافتن راه حل مناسب است. با این حال، قبل از اینکه بفهمد چگونه بهتر می ­توان ریسک­ها را کنترل کرد، یک کسب و کار باید علت این خطرات را بیابد. به طور مثال با طرح این سوال که چه چیزی باعث چنین ریسکی شده است و چگونه می تواند بر کسب وکار ما تأثیر بگذارد؟

۳- پیدا کردن پاسخ مناسب  

هنگامی که یک نهاد تجاری برای ارزیابی راه‌حل‌های احتمالی برای کاهش خطرات شناسایی شده و جلوگیری از تکرار آنها تصمیم گرفت، باید این سوال‌ها را بپرسد:  بهترین راه حل در صورت بروز یک مشکل بخصوص چیست؟ و سوال بعدی این است که بهترین کار در صورت تکرار این مشکل چه خواهد بود؟

۴- ایجاد مکانیسم‌های پیشگیرانه برای ریسک­های شناسایی شده

در این مرحله، ایده­ هایی که برای کاهش ریسک، مفید شناخته شده است به تعدادی از وظایف و سپس به برنامه‌های احتمالی قابل استفاده در آینده تبدیل می شوند. در صورت بروز ریسک، می‌توان برنامه‌های طرح شده را مرحله به مرحله عملی کرد.

نکات کاربردی درباره مدیریت ریسک

در مورد وظایف صریح باشید

هرگونه خلأ در مسئولیت ­ها در کل کسب و کار، فرصتی برای خطر و ریسک بیشتر به دنبال دارد. اطمینان حاصل کنید که همه اعضا وکارکنان دقیقاً می ­دانند چه بخشی از کسب وکار و چه فعالیت ها و وظایفی را بر عهده دارند.

ریسک ­ها را ابتدای کار شناسایی کنید

هرگز برای شروع به فکر کردن درباره ریسک­ها و مشکلات احتمالی زود نیست. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، مدیریت ریسک آسان تر خواهد بود. مدیریت ریسک باید در تمام فرایندهای کاری و فرهنگ سازمانی شما نهفته باشد .

مثبت‌بین باشید

یکی از نکات جالب مدیریت ریسک پروژه ­ها این است که، همه ریسک ­ها منفی نیستند، بنابراین فقط به نکات منفی توجه نکنید. عدم‌قطعیت‌ها نیز می‌توانند مثبت باشند، فرصت‌هایی را فراهم کنند و ما را قادر به استفاده از یک رویداد یا موقعیت خاص کنند.

خطر را برآورد و اولویت‌بندی کنید

برای ارزیابی و اولویت‌بندی تمام خطرات شناخته شده از ماتریس احتمال و اثر ریسک استفاده کنید. با این کار می ­توانید هم احتمال و هم شدت یک ریسک را  محاسبه کنید.

مسئولیت ریسک را بر عهده بگیرید

اگر می‌بینید مشکلی در کار به وجود آمده، مسئولیت را بر عهده بگیرید تا اینکه منتظر حل مشکل توسط شخص دیگری باشید. بهترین نمونه مدیریت ریسک زمانی اعمال خواهد شد که همه افراد توانایی بیان مشکل و اقدام به موقع را داشته باشند.

از اشتباهات گذشته درس بگیرید

یکی دیگر از نکات جالب مدیریت ریسک این است که ریسک­ ها یا خطرات همیشه تکرار می ­شوند. با استفاده از داده ­ها و تجربیات قبلی، از اشتباهات گذشته درس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که هرگز تکرار نمی شوند.

تمام ریسک‌ها را ثبت کنید

با کشف‌کردن تمام خطرات و ریسک­ های احتمالی در کسب و کار، شما قادر خواهید بود یک تصویر کلی از مشکلاتی که در آینده قرار است برای شما به وجود بیاید خواهید داشت، که باعث بهبود اشتراک اطلاعات و پاسخگویی شما می‌شود. به یاد داشته باشید که چه کسی مسئول چه چیزی است و برای حل هر کدام از مشکلات باید به چه کسی مراجعه نمود.

به نظارت و بررسی ریسک­ ها ادامه دهید

سطح ریسکی که ما با آن روبرو هستیم با بروز مشکلات و ریسک ­های جدید به طور مداوم در حال تغییر است. با فعال‌بودن و نظارت منظم، برای روبه رو شدن با مشکلات و ریسک­ها آماده­تر خواهید بود.

منابع:

corporatefinanceinstitute.com

www.skillcast.com

 

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات