چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

مهم نیست که شما چه کسی هستید یا شغل ­تان چیست، شما باید قادر به مذاکره باشید. حتی اگر شغلی دارید که نیاز به انجام مذاکرات مختلف ندارد، احتمالاً باز هم باید برای صحبت با رئیس یا همکاران ­تان درباره­ی برخی از مسائل مذاکره کنید. بنابراین، اگر اطلاع نداشته باشید که چگونه به خوبی مذاکره کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

مذاکره­ خوب می­تواند تغییر بزرگی در حرفه شما ایجاد کند. مذاکره­ خوب می ­تواند به شما کمک کند درآمد بیشتری کسب کنید، در مورد حقوق بهتر یا افزایش حقوق، عنوان بالاتر یا حتی بودجه مذاکره کنید. قبل از اینکه مذاکره شروع شود، یک مهارت اصلی این است که بدانیم چگونه افراد را ترغیب کنیم که ‏به مذاکره ادامه دهند. در این مقاله نکاتی درباره اینکه چگونه متقاعد کنیم و پیروزی در مذاکره ذکر شده که هنگام شروع مذاکره حائز اهمیت است.

روشهای پیروزی در مذاکره

 مهارت­ های خوب مذاکره به شما کمک می­ کند تا کارکنان را مدیریت کنید، روابط خود را با مشتریان بهبود ببخشید و ‏در دنیای تجارت موفق شوید.  اینکه چه موضوعی مورد بحث است، حائز اهمیت نیست. اگر می­ خواهید در مذاکره برای رسیدن به اهداف­ تان موفق شوید، به فکر و تمرین نیاز دارید. برخی از افراد به علت ترس از مذاکره سعی می­ کنند در موقعیت‌هایی قرار نگیرند که مجبور به مذاکره شوند. این چند نکته را امتحان کنید و ببینید که آیا این نکات در بهبود مهارت مذاکرات به مذاکره کننده کمک می­کنند یا خیر؟!

از قبل آمادگی داشته باشید

قبل از اینکه در مذاکره شرکت کنید، اطلاعاتی درباره طرفین مذاکره جمع آوری کنید.

یادداشت برداری کنید

قبل از شروع بحث درباره موضوع تحقیق کنید و به راه حل­ های خود فکر کنید.

به مسائل از زوایای مختلف نگاه کنید

سعی کنید از آنها بخواهید تا اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهند و نگرانی­ های اصلی خود را مطرح کنند.

اهداف خود را به وضوح مشخص کنید

قبل از بحث، اطمینان حاصل کنید که در مذاکره به چه نتیجه‌ای می­ خواهید برسید و هدف­ تان از مذاکره چیست.

مشارکت و همکاری کنید

به خاطر داشته باشید که مذاکره، کاری فردی نیست. اگر قصد دارید که به هدف­تان یعنی پیروزی در مذاکره برسید، باید برای کار گروهی آماده شوید و مهارت کارکرن در گروه و مشارکت با دیگران در طول مذاکره را داشته باشید. برای اینکه یک مذاکره پیروز شود، دو طرف مذاکره باید با مشارکت یکدیگر به نتیجه و هدف خود دست پیدا کنند.

بهترین زمان را برای بحث مذاکره تعیین کنید

شما وقت کافی برای بحث دارید و می­ توانید هنگامی بحث را شروع کنید که طرفین آرام هستند.

توانایی تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید

اگر برای انجام مذاکره مهارت‌های خوبی داشته باشید، می‌توانید در طول مذاکره تصمیمات بهتری بگیرید و در نتیجه با اخذ تصمیمات بهتر، در مذاکره پیروز شوید.

مهارت‌های میان‌فردی

اگر می ­خواهید که در مذاکره­ پیروز شوید، و به منظور حفظ ارتباط کاری خوب با طرفین مذاکره، باید با مهارت‌های میان‌فردی آشنایی داشته باشید. اگر بتوانید بدون اینکه طرفین مذاکره را بدون مجبور کردن آنها ترغیب به انجام کاری کنید، می­ توانید در مذاکره پیروز شوید.

آرامش خود را حفظ کنید و از احساساتی شدن خودداری کنید

در حین مذاکره سعی کنید که استرس را از خودتان دور کنید و آرامش­ تان را حفظ کنید. هرچه بیشتر احساساتی شوید، موفقیت و پیروزی در مذاکره سخت ­تر خواهد بود.

به صحبتهای طرفین مذاکره گوش دهید

در طول مذاکره، زمان بیشتری را صرف گوش دادن به صحبت های طرفین مذاکره کنید.

حاشیه پردازی نکنید

عدم حاشیه‌پردازی در مذاکرات اهمیت زیادی دارد، چون به شما کمک می­ کند که روی موضوع تمرکز کنید و هدف­ تان از مذاکره را فراموش نکنید.  

در مورد هرچه می­خواهید سوال کنید

سوالاتی که ذهن ­تان را درگیر کرده بپرسید و در مورد نتیجه­ مذاکره حرف بزنید، این کار را با آرامش و با لحنی غیرتعارضانه انجام دهید.

از اشاره کردن اِجتناب کنید

هنگام انجام مذاکره، روی مسائل نه روی اشخاص تمرکز کنید.

اهمیت متقاعدسازی در مذاکره

متقاعدسازی، مهارت مهمی است که باید برای موفقیت و پیروزی در مذاکرات به آن توجه داشته باشید. به عنوان مذاکره کننده­ موفق این سوالات را از خودتان خواهید پرسید: طرفین مذاکره را چگونه متقاعد کنیم؟ شما باید بدانید که چگونه طرفین مذاکره را ترغیب کنید تا دیدگاه ­های خود را تغییر دهند. ترغیب به معنی استفاده از تکنیک ­ها برای تغییر عقاید، نگرش ­ها یا طرز فکر دیگران و تأیید دیدگاه­ های ‏شما است.‏

 اگر مهارت متقاعد‌سازی داشته باشید، در مذاکرات می­ توانید مشکلات را حل و فصل کنید و به هدف­ تان یعنی پیروزی در مذاکره دست پیدا کنید. کسب مهارت در زمینه ­ی متقاعدسازی در مذاکره به شما این امکان را می­ دهد که هنگام معامله با مشتریان بهترین نتیجه را کسب کنید.

کلام آخر

هنگام مذاکره، اگر هر دو طرفین از مذاکره رضایت بیشتری داشته باشند و مذاکره بُرد بُرد باشد، درصد موفقیت مذاکره بیشتر خواهد بود. مسلماً، رسیدن به موفقیت در مذاکره هم هدفی است که از ابتدا مدنظر طرفین مذاکره بوده است. اگر در مذاکرات مختلفی شرکت می­ کنید و می ­خواهید مهارت های خود را در زمینه­ پیروزی در مذاکره و متقاعدسازی افزایش دهید، مطالعه­ این مقاله به شما کمک زیادی می­ کند.

منابع

www.mwi.org
www.forbes.com
www.startuploans.co.uk
www.entrepreneur.com
www.business2community.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات