مدیریت ریسک چگونه به سازمان ها کمک می کند؟

چگونه مدیریت ریسک می تواند به سازمان‌ها کمک کند؟

مدیریت ریسک یک رویکرد اصلی در مدیریت پروژه است که تضمین می کند هرگونه تهدید برای موفقیت قبل از به چالش کشیده شدن پروژه را شناسایی و با آن ها مقابله می کند.برای یک مدیر پروژه، مدیریت ریسک، فرآیند بسیار کلیدی برای کنترل پروژه است. مدیر پروژه که مجهز به سیستم مدیریت ریسک به صورت علمی است، می تواند برای هر احتمالی برنامه‌ریزی کند.مدیریت ریسک مزایای زیادی دارد و می تواند نحوه تصمیم گیری یک تیم مدیریتی را از اساس تغییر دهد. در این مقاله قصد داریم 8 مورد از مزایای مهم مدیریت ریسک در شرکت ها را با هم بررسی نماییم و ببینیم چگونه مدیریت ریسک به سازمان‌ها کمک می کند. تا پایان با ما همراه باشید.

 

مزایای مدیریت ریسک در سازمان‌ها

با شناسایی و مدیریت ریسک، مدیران پروژه قادر به برنامه‌‏ریزی مؤثر پیش از وقوع مشکلات می ‏باشند. سازمانی که به شکلی اثربخش به مدیریت ریسک می‏ پردازد از مزایای قابل توجهی در حوزه‌‏های مختلف بهره می ‏برد که از آن جمله می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای آشنایی با دوره جامع آمادگی آزمون حرفه‌ای مدیریت ریسک (PMI-RMP) کلیک نمایید.

۱- ردیابی پروژه‌ها در مشکل آسان‌تر است.

شیوه‌های مدیریت ریسک به مدیران و کارکنان شرکت‌ها امکان می‌دهد تا درک کنند کدام پروژه ها و در کدام قسمت نیاز به توجه دارند. مدیریت ریسک می تواند زمینه درک عملکرد یک پروژه را فراهم کند و در هرگونه بررسی یا ممیزی به مدیران کمک کند.

۲- غافلگیری کمتر

مدیران معمولاً غافلگیری را دوست ندارند! یک رویکرد قوی برای مدیریت ریسک به تیم ها این امکان را می دهد تا به موقع تر در مورد چالش‌های پروژه آگاه باشند. این روش مدیریتی باعث می‌شود گروه و یا شرکت خیلی زودتر به شناسایی ریسک در کار دست پیدا کند. آگاهی زود هنگام از مشکلات احتمالی به این معنی است که افراد مناسب می توانند برای کاهش ریسک در شرکت، قبل از شدیدشدن آن مداخله کنند. مدیریت ریسک‌ها قبل از تحقق آنها روشی کارآمد و مقرون به صرفه برای اداره شرکت یا کسب وکارها است.

۳- استفاده از داده‌های دست اول

مدیران ارشد به داده های با کیفیت و مفیدتری دسترسی دارند که آنها را قادر می‌سازد تصمیمات بهتری برای پروژه بگیرند. امکان دسترسی به اطلاعات ریسک در زمان واقعی از طریق مدیریت پروژه بدین معناست که تصمیمات بر اساس آخرین داده ها گرفته می‌شوند، نه گزارشی که از قبل منسوخ شده باشد.

مزایای استفاده از مدیریت ریسک در سازما نها و زندگی شخصی افراد

۴- افزایش ارتباطات

استفاده کارآمد از روش های مدیریت ریسک، ارتباطات درون گروهی را بالا می‌برد. شناسایی ریسک در کار، یک نقطه بحث بین تیمهای پروژه و سهامداران ارشد اصلی ایجاد می‌کند و آنها را بر آن می‌دارد تا در مورد چالش ها بحث کنند و با علل بالقوه درگیری مقابله کنند. صاحبان کسب وکار نیز در این مکالمات نقش دارند، زیرا پاسخ های ریسک روی فعالیت های آنها تأثیر می گذارد. گنجاندن صاحبان شرکت و سهامداران در بحث‌های مدیریت ریسک، روابط مثبت‌تری با پرسنل اصلی آنها ایجاد می کند، زیرا آنها می بینند که موفقیت آنها به موفقیت پروژه گره خورده است و تیم برای موفقیت هرچه بیشتر تلاش زیادی می کند.

۵- تخمین دقیق تر بودجه

مدیریت ریسک پروژه به این معنی است که می توان بودجه‌های احتمالی (ذخیره‌های احتیاطی و مدیریتی) با دقت بیشتری تخمین زد. با در نظر گرفتن مدیریت ریسک در برنامه‌ریزی زمانبندی و برنامه‌ریزی هزینه می‌توانید سناریوهایی را ایجاد کنید تا مدیران و کارکنان شرکت از نظر زمان اضافی، منابع و بودجه آگاهی بیشتری داشته باشند. می توان گفت شناسایی ریسک در کار سازمان یا شرکت منجر به کاهش هزینه و صرفه‌جویی در وقت و برنامه‌ریزی با کیفیت بهتر خواهد شد.

تخمین بودجه در مدیریت ریسک

۶- افزایش امید به موفقیت

دانستن این نکته که مدیریت ریسک در شرکت به طور فعال انجام می شود، انتظار موفقیت در پروژه را بالاتر خواهد برد. در این روش با وجود شناسایی ریسک در کار شرکت، و برقراری ارتباط آزاد درباره چالش‌ها، همه با دانستن اینکه موفقیت نتیجه مورد انتظار است، کار خود را آغاز می کنند. این فرضیه و انتظار برای موفقیت بیشتر، ذهنیت تیم را تغییر می‌دهد. دانستن اینکه آنها در حال کار بر روی چیزی هستند که قرار است نتایج خوبی را برای شرکت به ارمغان بیاورد، روحیه اعضای شرکت را بالاتر برده، بهره وری افزایش پیدا می کند.

۷- افزایش تمرکز گروه

با ردیابی و کنترل فعالانه ریسک، تیم پروژه می تواند تلاش خود را بر نتایج مهم تر متمرکزکند. شناسایی ریسک در کار و برنامه ریزی برای رفع چالش های احتمالی، نقشه راهی برای مشکلات و ریسک های خاص طراحی می کند تا اعضای گروه به جای اتلاف وقت و سرگردانی در مواقع مشکلات انجام دهند.
با مدیریت ریسک در زمینه های چالش موجود در یک پروژه، تیم پروژه می تواند به سرعت برای مقابله با ریسک اقدام کرده، اطمینان حاصل کند که اقدامات برای کاهش ریسک در شرکت و تحویل موفقیت‌آمیز انجام شده است. این امر باعث می‌شود در مشغله کار روزمره یک پروژه، به ویژه هنگامی که حل این مشکلات دشوار به نظر می‌رسد، مشکلات نادیده گرفته نشوند.

فواید مدیریت ریسک

۸- فرآیندهای حل مشکلات واضح و آسان‌تر خواهد بود.

هنگامی که یک تیم پروژه نمی‌تواند با یک خطر مقابله کند، باید آن را برای مشاوره و اقدام به مدیریت ارشد برساند. فرایندهای روشن مدیریت ریسک، حدس و گمان را از زمانی که این اتفاق می‌افتد می گیرند. یک فرآیند مشخص این اطمینان را به وجود می آورد که ریسک های مهم توسط افراد مناسب در زمان مناسب دیده شده و ارزیابی می‌شوند و اقدامات اولیه را در صورت لزوم برای حل بهتر یک مشکل انجام خواهد شد. تیم مدیریت، هشدارهایی در مورد هر خطری دریافت نمی‌کند، این امر تمرکز بر روی موارد ریسک مهم و نیاز به توجه آنها را برای مدیران آسان می کند.

چرا مدیریت ریسک مهم است؟

 

مزایای مدیریت ریسک در شرکت ها بسیار بیشتر از این 8 دلیل است. همه طرح ها و برنامه ریزی های یک برنامه قوی مدیریت ریسک به یک شرکت کمک می‌کند تا رویه هایی را برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی ایجاد کند، در صورت بروز و مقابله با نتایج، تأثیر ریسک در کار شرکت را به حداقل برساند. این توانایی در درک و کنترل و کاهش ریسک در شرکت، مدیران را قادر می سازد تا در تصمیمات تجاری خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

 

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 2 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات