تفاوت و شباهتهای بین مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار

تفاوت بین مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار

به عنوان یک فرد علاقمند به دریافت مدارک مدیریتی یا یک فرد فعال درحوزه مدیریت کسب و کار با عناوین مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار بارها برخورد کرده‌اید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که تفاوت مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار در چیست؟ در این مطلب قصد داریم به زبانی ساده و به دور از پیچیدگی‌های غیر ضروری برای شما شرح دهیم که مدیریت کردن امور کسب و کار یک شرکت چه تفاوتی با اجرای یک پروژه و مدیریت آن دارد. ابتدا تعریفی کوتاه از هر دو نوع مدیریت ارائه می‌دهیم.

تعریف مدیریت کنترل پروژه

مدیریت پروژه فرآیند پذیرفتن مسئولیت و اجرای پروژه‌ها برای رسیدن به اهداف مشخص است. یک فرد به عنوان مدیر پروژه مجموعه ای از فعالیتهایی که با هم همپوشانی دارند را با استفاده از مهارتهای مختلف و با در نظر داشتن محدودیتها و منابع در دسترس و کنترل آنها انجام می‌دهد. با پایان یافتن پروژه کار مدیر پروژه به پایان می‌رسد و باید منتظر پروژه بعدی باشد.

مدیر پروژه کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیریت کسب و کار چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، مدیریت کسب و کار، عمدتاً بر مدیریت یک کسب و کار و تجارت تمرکز دارد. مدیر کسب و کار برای انجام اهداف تجاری یا سازمانی بر کلیه فعالیتهای تجاری سازمان، بر فعالیتهای سایر کارگران، استخدام و ارزیابی کارکنان و موارد دیگر نظارت دارد. در واقع مدیر کسب و کار اطمینان حاصل می‌کند که یک شرکت یا بخش زیر نظر او در مسیر دستیابی به اهداف مالی خود قرار دارد.

مدیریت کسب و کار

در جدول زیر از زوایای مختلف تفاوت مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار را ذکر کرده‌ایم.

جدول تفاوت مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار

تبدیل یک سازمان به شرکت پروژه‌محور

گاهی بعضی از شرکت‌ها به دلایل مختلف از جمله تغییر در شرایط کسب و کار و صنعت خود، اقدام به تغییر کاربری داده و فعالیت خود را به شکل پروژه‌محور در می‌آورند. اگر شما نیز قصد چنین اقدامی دارید نکاتی را عنوان می‌کنیم که می‌تواند به شما در این تصمیم بزرگ کمک کند

نکاتی برای تغییر

بسیاری از مدیران پروژه اطلاعاتی چندانی در مورد آنچه برای اداره کسب و کار لازم است ندارند. از طرف دیگر، مدیران کسب و کار معمولاً شناخت کمی از فرآیند انجام شده توسط یک مدیر پروژه دارند. برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز در هنگام تغییر محوریت فعالیتهای یک شرکت به حالت پروژه‌محور بودن، مدیران پروژه باید اطلاعاتی در مورد فعالیتهای یک مدیر بازرگانی کسب نماید و همینطور یک مدیر کسب و کار نیز باید بداند که مدیریت پروژه چیست و مدیر پروژه چه وظایفی دارد.

مدیریت پروژه سازمانی (OPM) اصطلاحی است که به مدیریت سازمان‌های پروژه محور اختصاص داده می‌شود. تغییر به یک سازمان مبتنی بر پروژه، تغییر الگوی بسیار چشمگیری است و از آنچه بسیاری پیش‌بینی می‌کنند دشوارتر است. در این مسیر وجود یک حامی مالی اجرایی بسیار حیاتی، اما ناکافی است.

موفقیت مدیر به حمایت مالی اجرایی بستگی دارد

مولفه حیاتی در موفقیت مدیریت پروژه سازمانی کاملاً به وجود یک حامی مالی اجرایی بستگی دارد. متاسفانه در مقالات علمی و سخنرانی‌ها در مورد دلیل این اهمیت بسیار کم بحث شده است. اما آنچه بدیهی است این است که نبود حامی مالی و محدودیت در صرف هزینه مدیر پروژه را برای به عمل نشاندن ابتکاراتش محدود می‌کند و این خطری جدی برای شکست یک پروژه است.

ارتباط موفقیت مدیر و حمایت مالی واحد اجرایی پروژه

نتیجه

در این مقاله به تفاوت مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار اشاره شد و دیدیم که هر دو نوع مدیریت ذکر شده در این مطلب دو مقوله متفاوت با اهداف و فرآیندهای متمایزند، اما نیاز بعضی از کسب و کارها به انجام فعالیتها به شکل پروژه محور باعث شده است که با معقوله‌ای تحت عنوان مدیریت پروژه سازمانی مواجه باشیم.

همانطور که اشاره شد این مقوله می‌تواند هم تهدید و هم فرصت برای سازمان باشد. موفقیت در این تغییر بزرگ بستگی دارد که شما بتوانید خود را منطبق با اصول حرفه‌ای این نوع کسب و کارها کنید و در کنار آن یک مدیر پروژه حرفه‌ای را در کنار خود داشته باشد. این مدیر پروژه باید از اصول مدیریت کسب و کار نیز مطلع باشد.

منابع:

www.hiring.monster.com

www.geeksforgeeks.org

www.vapulus.com

www.pmi.org

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات