چگونه مهارت کلامی کودکان را تقویت کنیم؟

تقویت مهارت کلامی کودکان از مهم‌ترین فرآیندهایی است که خانواده باید آن را در تربیت فرزند خود بگنجاند. پرورش مهارت کلامی در کودکان باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند جملات و کلمات هوشمندانه‌ای را تولید کنند. کودکان برای اینکه بتوانند به خوبی صحبت کنند باید از مهارت خوب گوش کردن برخوردار باشند، با گوش دادن دقیق می‌توانند صداهای درست و الگوهای دقیق کلمات را بیاموزند.
کودکان در ابتدا توجه زیادی به صداها دارند و پس از آن می‌توانند کلمات را در حالت‌های مختلف تلفظ کنند. رفتار کودکان در چنین حالتی واکنش‌هایی را برای پدر و مادر به همراه دارد. آن‌ها با تکرار کلمات، به کودکان خود طرز صحیح تلفظ کلمات را آموزش می‌دهند. در حقیقت آن‌ها به تقویت فن بیان در کودکان می‌پردازند. ما در این مقاله قصد داریم درباره راه‌های تقویت فن بیان در کودکان که در جهت آشنایی با آموزش رشد و توسعه فردی کودکان می باشد، صحبت کنیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مهارت کلامی کودکان را جدی می‌گیرید، بهتر است این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

راه‌های تقویت فن بیان در کودکان  

راهکارهای متفاوتی برای تقویت مهارت کلامی کودکان  وجود دارد که در ادامه درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم.

پرورش مهارت کلامی در کودکان با صحبت کردن

صحبت کردن با کودکان یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. فرآیند یادگیری و تقویت فن بیان در کودکان  در طول شبانه روز و در زمان صحبت کردن با کودکان و برطرف‌کردن نیازها و خواسته‌های آن‌ها شکل می‌گیرد. صحبت کردن با کودکان را به صورت اصولی انجام دهید و در هنگام صحبت کردن روی ارتباط چشمی تاکید داشته باشید. چرا که کودکان شما دوست دارند که هنگام صحبت کردن، آن‌ها را خوب نگاه کنید و به حرف‌هایشان را با دقت گوش دهید.

توجه داشته باشید که فرآیند گوش دادن کودکان با وجود علائم دیداری و شنیداری مختلف در محیط دشوار خواهد شد، بنابراین باید محیط آرامی را برای صحبت کردن با او فراهم کنید. محیطی که در آن صداهای اضافی مانند رادیو و تلویزیون نباشد. در محیط‌های مختلف مانند مدرسه هم باید کودک در جایی بنشیند که هیچ گونه عاملی او را به هنگام گوش کردن آزار ندهد.

پرورش مهارت کلامی در کودکان با گفتار درمانی

یکی از راه‌های تقویت فن بیان در کودکان ، گفتار درمانی است. همه پدر و مادرها می‌خواهند با کودک خود مانند دیگر کودکان برخورد داشته باشند، اما این کفایت نمی‌کند. بلکه کودکان باید از آموزش‌های شما تجربه خوبی داشته باشند و برای استفاده از مزیت‌های یادگیری باید مورد حمایت شما قرار بگیرند. زیرا کودکان در سنین پایین‌تر بیشتر زمان خود را با پدر و مادر سر می‌کنند و پدر و مادرها در تمام مقاطع سنی، بهترین کسانی هستند که می‌توانند با گفتار درمانی، فن بیان در کودکان  را تقویت کنند و به آن‌ها آموزش‌های مفیدی را ارائه کنند. حمایت پدر و مادرها از فرزندان خود باید مداومت داشته باشد تا تقویت مهارت کلامی کودکان  افزایش یابد.

معمولاً کودکانی که دچار سندروم داون هستند و در زبان خود اختلال دارند، می‌توانند از فواید گفتار درمانی برخوردار باشند. گفتار درمانی با توجه به وضعیت کودک در اوایل ماه‌های تولد او ارائه می‌شود که پدر و مادر باید به سؤالات آن پاسخ دهند. برای پرورش مهارت کلامی در کودکان سندروم داون جلسات گروهی متعددی برگزار می‌شود که در آن پدر و مادرها سعی می‌کنند به کودکان خود آموزش‌های لازم را ارائه کنند. همچنین می‌توانند بیشترین اطلاعات را در اختیار کودکان خود قرار دهند.

یکی از مزیت‌های خدمات گروهی، مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. پدر و مادرها به همراه کودک مبتلا به سندروم داون خود می‌توانند در این گروه‌ها فعالیت کنند و از خدمات آموزش تعامل اجتماعی و تقویت فن بیان در کودکان  استفاده کنند.

آموزش‌های اولیه برای تقویت مهارت کلامی در کودکان

بسیاری از کودکانی که دچار اختلالات کلامی هستند، آموزش‌های مقدماتی آن‌ها پیش از آن که به مدرسه بروند در خانه آغاز می‌شود. در این بین معلمان با تجربه‌ای که در آموزش مباحث کلامی بهترین عملکرد را دارند، می‌بایست در مورد وضعیت زبان و مهارت‌های کلامی کودکان اطلاعات لازم را داشته باشند. کودکان پیش از رفتن به مدرسه، مهارت استفاده از زبان را در خانه یاد می‌گیرند، بنابراین می‌توان گفت در ابتدا پدر و مادرها مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری مهارت کلامی کودکان  ایفا می‌کنند.

کلاس‌های آموزشی مدرسه، یکی از راه‌های تقویت فن بیان در کودکان 

زمانی که کودکان از سنین 4 تا 5 سالگی وارد دوران مدرسه می‌شوند، اگر دچار اختلال باشند، پدر و مادر باید معلم را از این موضوع آگاه کنند. کودکانی که دچار سندروم دان هستند، می‌توانند تا 500 کلمه و یا جملات دو تا سه کلمه‌ای صحبت کنند. این دسته از کودکان بیشتر می‌فهمند و درک می‌کنند و تعامل بسیار کمی با اطرافیان دارند.

تقویت مهارت کلامی کودکان  باعث پیشرفت زبان و تکامل آن‌ها می‌شود و جنبه‌های مختلف آموزشی آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد. یادگیری علم و دانش که از راه‌های تقویت فن بیان در کودکان محسوب می‌شود، می‌توانید تأثیرات مثبتی روی مهارت‌های کلامی آن بگذارد. در چنین شرایطی مهارت خواندن، نوشتن، یادگیری واژگان و قواعد دستوری اهمیت پیدا می‌کند تا کودکان بتوانند جملات و کلمات را درست‌تر و صحیح‌تر تلفظ کنند.

ممکن است کودک شما دچار اختلال زبانی باشند و شما به گروه‌های گفتار درمانی دسترسی نداشته باشید، در این صورت می‌توانید در مقابل جملاتی که کودک شما به همراه علائم و نشانه‌های مختلفی بیان می‌کند، او را راهنمایی کنید

پیشرفت مهارت کلامی کودکان با حضور در اجتماع و جمع دوستان

اغلب کودکان با حضور در اجتماع و پیدا کردن دوستان و بازی‌کردن با آن‌ها مهارت‌های کلامی و زبانی خود را تقویت می‌کنند. ایجاد حس اعتماد به نفس در کودکان برای برقراری ارتباط و تعامل در جامعه باعث می‌شود مهارت‌های گفتاری او توسعه پیدا کند. معلمان نقش مهمی در ایجاد روابط عمومی و تعاملات اجتماعی کودکان در مدرسه دارند و می‌توانند آن‌ها را در این راستا کمک کنند.

جمع‌بندی

در پایان به عنوان جمع‌بندی باید به شما بگوییم که یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت فن بیان در کودکان نقش الگوهای درستی مانند پدر و مادر می‌باشد. آن‌ها می‌توانند به عنوان الگوی مناسب به فرزندان کمک کنند تا اعتماد به نفس آن‌ها افزایش پیدا کند. امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با موضوعات مطرح شده با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات