نمونه کارت کانبان

کانبان چیست و چه عملکردی دارد؟

آیا درباره روش کانبان (Kanban) اطلاعاتی دارید؟ عملکرد کانبان (Kanban) چیست؟ و اینکه از کانبان چگونه در مدیریت پروژه استفاده می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی جنبه‌های مختلف روش کانبان بپردازیم و به شما بگوییم این روش مدیریت چیست و از کجا آمده؟ بنابراین اگر برای یک بار هم که شده می‌خواهید از این روش برای مدیریت پروژه استفاده کنید، بهتر است تمام توضیحات این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

Kanban چیست؟

کانبان بر گرفته از فرهنگ لغت ژاپن به معنای نشانه بصری یا کارت است. از کانبان به عنوان نشانه بصری برای اجرا و پیاده سازی پروژه استفاده می‌کنند. Kanban نشان می‌دهد که یک محصول باید در چه زمانی و به چه میزان یا تعدادی تولید شود. این روش می‌تواند تمام اطلاعات و تغییرات مرتبط با سیستم شما را بیان کند و شما برای اجرای آن نیازی به راه اندازی یا پروسه خاصی ندارید. در نتیجه شما این امکان را دارید که این برنامه را روی فعالیت‌های خود اجرا کنید.

 روش Kanban برگرفته از چیست؟

روش کانبان (Kanban) نشان می‌دهد که یک محصول باید در چه زمانی و به چه میزان یا تعدادی تولید شود. این روش می‌تواند تمام اطلاعات و تغییرات مرتبط با سیستم شما را بیان کند و شما برای اجرای آن نیازی به راه اندازی یا پروسه خاصی ندارید. در نتیجه شما این امکان را دارید که این برنامه را روی فعالیت‌های خود اجرا کنید.

شرکت تویوتا هم با استفاده از روش کانبان (Kanban)  همین اصول را به سادگی برای کارخانه خود استفاده کرد. گروه‌های مختلف در این کارخانه کارت یا کانبان‌هایی ارائه می‌کردند که نشان دهند برای دریافت مواد اولیه بیشتر، از ظرفیت کافی برخوردار هستند. گاهی اوقات به روش کانبان (Kanban) سیستم کششی نیز می‌گفتند، زیرا اغلب بخش‌های مهم آن به واسطه دریافت سفارشات تأمین می‌شد.

نتایج ایده‌ها و اصول ارائه در مورد  Kanban چیست و چگونه تاثیر می‌گذارد؟

در حال حاضر ایده‌ها و اصول مدرنی در مورد کانبان ارائه می‌شود که می‌توان با اعمال آن‌ها روی گروه‌های نرم افزاری و پروژه‌های فناوری به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد. در رابطه با موضوع روش کانبان (Kanban)  توسعه کار یعنی WIPهمواره به جای موجودی قرار می‌گیرد و زمانی کار نوین یا جدید ارائه می‌شود که روی تخته بصری فضای خالی ایجاد شود.

سیستم کانبان pdf

روش  کانبان (Kanban)  می‌تواند مقدار کاری را که در حال انجام شدن است را با توجه به ظرفیت گروه تطبیق دهد و شرایط را برای افزایش تولید، شفاف‌سازی و میزان انعطاف فراهم کند. در حقیقت در جواب سؤال کانبان چیست می‌توان گفت کانبان یک ترفند برای مدیریت درست یک پروسه توسعه و رشد نرم افزاری به واسطه تکنیکی با تأثیرگذاری بسیار بالا است.

همان طور که گفتیم زیر بنای اصلی تکنیک کانبان سیستم چگونگی تولید تویوتا است. اگر چه توسعه نرم افزار نسبت به تولید انبوه اتومبیل یک فعالیت نوین و مبتکرانه‌تر و متفاوت‌تر می‌باشد، اما قابلیت استفاده از مکانیزم پایه را برای مدیریت انواع خط تولید را دارد.

نقش تخته (کانبان)  Kanban چیست؟

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در روش کانبان (Kanban)  تخته کانبان است که مورد استفاده برای پیاده‌سازی برنامه روی پروژه‌ها قرار می‌گیرد. در اصل این ابزار شامل یک تخته فیزیکی با قابلیت آهن‌ربا، جیپ‌های از جنس پلاستیک و یا برگه‌هایی برای چسباندن روی تخته می‌شود. گاهی اوقات می‌توان آیتم‌های کاری را با دست روی تخته نوشت. البته در چند سال اخیر نرم افزارهای مدیریت پروژه مختلفی این تخته را به شکل آنلاین نشان داده‌اند.

مزیت‌های Kanban چیست؟

روش کانبان مزیت‌های منحصر به فردی برای مدیریت پروژه دارد. تخته کانبان عملکرد بسیار سریع و ساده‌ای را برای بهبود گردش کارها و زمان ارائه می‌کند. افزایش انعطاف یکی از مزیت‌های کانبان (Kanban)  است که موجب توسعه نرم افزاری می‌شود و برای انواع دوره‌ها فاز مشخصی را تعیین نمی‌کند و با توجه به ورودی اطلاعات جدید اولویت‌ها مجدداً ارزیابی می‌شوند.

تکنیک کانبان تمرکز بسیاری بر کاهش اتلاف در زمینه‌های مختلف دارد، این مزیت باعث می‌شود که گروه هیچ گونه کار غیر ضروری و اشتباه را انجام ندهد. مدل‌سازی بسیار ساده، یکی دیگر از مزیت‌های مهم روش کانبان (Kanban)  است. روش کانبان با توجه به مدل بسیار ساده‌ای که دارد فهم مدیریت پروژه و بخش‌های مختلف آن را بسیار ساده می‌کند و دیگر نیازی نیست تا تمام اعضای گروه آموزش یک متد را به صورت کامل ببینند. تکنیک کانبان به راحتی روی سیستم‌های مدیریتی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

کانبان به زبان ساده

جریان تحویل به واسطه کانبان بهبود می‌یابد. با استفاده از روش کانبان، گروه‌ها به راحتی می‌توانند باعث بهبود جریان تحویل به مشتریان شوند. این مزیت موجود در روش کانبان برگرفته از روش تحویل Continuous Delivery است که با تمرکز بر JIT می‌تواند دوره‌ای منظم را برای اجرای کار تعیین کند. آخرین مزیت روش کانبان بهینه‌سازی زمان چرخه است یعنی مقدار زمان در نظر گرفته شده برای انجام فرآیند که از جریان کار عبور می‌کند. در اغلب پروژه‌های مختص کانبان، همه اعضای گروه سعی می‌کنند تا مطمئن شوند کار با سرعت هرچه سریع‌تر و همراه با موفقیت به پایان می‌رسد.

اصول و استاندارد Kanban  چیست؟

پروژه‌های کانبان دارای استانداردها و اصولی هستند که باید با توجه به آن‌ها اجرا شوند. در بخش پایانی مقاله به معرفی این اصول پرداخته‌ایم.

ارائه شمایی تصویری از انجام فعالیت‌های در حال اجرا برای شناسایی بخش‌های مختلف پروژه و بررسی نقاط ضعف و قوت، اعمال محدودیت برای کارهای در حال اجرا WIP به منظور پیشرفت کارها و افزایش سرعت و انعطاف فعالیت‌ها، مدیریت صحیح و بهینه‌سازی جریان کار، شفاف‌سازی مراحل انجام فرآیند به منظور این که همه اعضای گروه در جریان کار قرار بگیرند و مسائل مرتبط با آن را به خوبی درک کنند.

بهبود دائم و پیوسته سیستم، روش کانبان به علت برخورداری از انعطاف می‌تواند تمامی تغییرات کوچک و بزرگ را قبول کند. اعضای گروه می‌توانند با توجه پیاده‌سازی و اجرا کانبان بر پروژه، مشکلات آن را شناسایی کنند. و برای حل ایرادات آن روش‌های بهبود و بهینه سازی را ارائه دهند.

سخن آخر

شما می‌توانید با استفاده از روش کانبان (Kanban) تمامی پروژه‌های خود را به سادگی مدیریت کنید و از مزایای پیرامون به خوبی استفاده نمایید. در پایان از شما می‌خواهیم تجربه خود از نحوه مدیریت پروژه به وسیله تخته کانبان را بیان کنید. ما و سایر کاربران منتظر نظرات و پیشنهادات شما در رابطه به این مقاله هستیم. 

برای آشنایی بیشتر با سایت فرتیک کلیک نماييد.

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات