معرفی بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی

 نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی، به کاربران کمک می‌کند تا پروژه ­های ساختمانی، منابع و مشتریان را به طور موثر مدیریت کنند. این نرم افزار ضمن ساده‌سازی فرایندهای دستی قبلی مانند ارتباطات داخلی روزانه، زمانبندی مشاغل، کارایی و پاسخگویی شرکت‌های ساختمانی و مشاغل را افزایش می‌دهد. نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی با ایجاد پل ارتباطی بین کارمندان و کارگران، صاحب پروژه و سایر سهامداران ایجاد شده ­است. در مقاله پیش رو می­خواهیم بدانیم برای پروژه ساختمانی از کدام نرم افزار استفاده کنیم؟ و بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی را معرفی کنیم.

چرا باید از نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی استفاده کرد؟

نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی امکان تعیین جدول زمانی و بودجه برای پروژه‌ها را فراهم می‌کند، فارغ از اینکه تعداد زیادی پروژه از یک پیمانکار، مهندس یا صاحب مشاغل داشته باشد. مشاغل را می‌توان بدون نرم‌افزار مدیریت ساخت به اتمام رساند، اما این نرم‌افزار نگرانی در مورد روان بودن کار و صحت تخمین­ ها را کاهش می‌دهد. این نرم‌افزار هم فازهای منفرد یک پروژه ساختمانی و هم کل چرخه عمر پروژه را ساده می کند.

پیمانکاران ، معماران و مهندسان می‌توانند برای پیگیری نیروی کار و تجهیزات، ایجاد و ارسال پیشنهادات و جلسات، ثبت ساعات کار و تهیه گزارش در مورد پیشرفت پروژه‌ها وکاهش هزینه‌های عملیاتی از این نرم‌افزارها کمک بگیرند. از آنجا که بسیاری از راه حل ­های مدیریت ساخت از نرم‌افزارهای عمومی مدیریت پروژه کمک می­گیرند، هنگام هماهنگی و پیگیری با پیمانکاران، تأمین‌کنندگان، مهندسان و مدیران پروژه بسیار کمک خواهد کرد.

مزایای اصلی این نرم افزارها عبارتند از:

  • دسترسی آسان و اشتراک اسناد، داده­ها و سایر اطلاعات مربوط به یک پروژه
  • بهبود ارتباط با اعضای تیم و مشتریان، افزایش پاسخگویی و شفافیت در یک شرکت و اطمینان از اتمام به موقع پروژه های ساختمانی
  • ادغام فرایندها و سیستم­های موجود برای مدیریت بی نقص کسب و کار و پروژه
  • بهبود و رشد تجارت و توسعه کسب و کار آینده

 نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی باید چه ویژگی­ هایی داشته باشد؟

این نرم‌افزارها ابتدا تا انتهای یک پروژه ساختمانی، دیدگاه روشنی را در مورد عملیات و تدارکات به صاحبان و مدیران ارائه می­دهد. ویژگی­های زیر توابع مشترک نرم‌افزار مدیریت ساخت است:

 مدیریت پروژه

پروژه‌های ساختمانی از بسیاری از وظایف و تکالیف فردی تشکیل شده‌اند. نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی به کاربران این امکان را می­دهد تا اهداف و نقاط عطف خاص پروژه را تشخیص داده، بودجه پروژه را تنظیم و پیگیری کنند و برنامه­ ریزی­ها را هماهنگ کرده و گزارش­هایی برای ارائه به کارفرما ارائه کنند.

 برنامه­ ریزی برای کارکنان و مدیریت نیروی انسانی

 مدیریت نیروی انسانی، تجهیزات و سایر منابع نقشی اساسی در روند مدیریت دارد. پروژه ­های ساختمانی به دلیل طولانی ­تر و پرهزینه­ تر بودن از آنچه پیش‌بینی شده بود، مشهور هستند. نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی همراه با برنامه­ ریزی وظایف و ردیابی حضور و غیاب است به این ترتیب مدیران در هر لحظه می­دانند که کارکنان و منابع در چه وضعیتی هستند.

نقشه­ کشی و مدیریت اسناد

 پروژه­های ساختمانی برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها به نقشه‌ها و قراردادها متکی هستند. این نرم‌افزارها وارد کردن و فرستادن نقشه به پلتفرم ­های دیگر و اشتراک آسان اسناد مربوطه و قابلیت ویرایش نقشه را فراهم می‌کند.

تخمین و پیشنهادات

نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی که قابلیت تخمین، بودجه‌بندی و پیش‌بینی را همراه با ارائه پیشنهاد ارائه می­دهد، باعث افزایش قابل توجه بهره وری می‌شود.

حسابداری و مدیریت مالی

معمولاً هزینه زیادی در پروژه‌های ساختمانی صرف می‌شود و همه آنها باید سازماندهی شوند. برخی از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی بیشتر به مدیریت مالی گرایش دارند، اما حتی آنهایی که جامع‌تر هستند باز هم یک ماژول حسابداری ارائه می­دهند که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های تخمینی و واقعی هزینه شده را پیگیری کنید.

مدیریت ریسک

 سایت­های مشاغل ساختمانی بسیار پرخطر هستند. امروزه بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی به توانایی اندازه‌گیری و ارزیابی ریسک، انجام مقررات ایمنی مجهز شده‌اند.

برای پروژه ساختمانی از کدام نرم افزار استفاده کنیم؟

برای جواب دادن به این سوال شمل اول باید نیازهای و اولویت­ها یک پروژه را مشص کنید. شما باید بدانید کدام ویژگی­ ها در این نرم‌افزارها برای کار شما بیشتر اولویت دارد. نکته بعدی در انتخاب، بودجه شما یا شرکت شماست یعنی باید مشخص کنید آیا ابزراهای رایگان که امکانات کمتری ارائه می­کند، جوابگوی نیاز پروژه ساختمانی شما خواهد بود یا خیر.

چقدر لازم است برای یک نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی هزینه کنید؟ شما همچنین باید از امنیت و سازگاری این نرم‌افزارها با دیگر ابزارهایی که استفاده می­کنید مطمئن شوید.

برخی از بهترین این نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی عبارتند از:

  • GanttPRO
  • Acculynx
  • CoConstruction
  • Procore
  • ProContractor
  • SiteMax
  • Bim 360
  • eSUB Subcontractor
  • BuildTools
  • PlanGrid

 

منابع:

 

g2.com

project-management.com

predictiveanalyticstoday.com

engineeringmanagement.info

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

4 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات