Agile چیست؟

آیا تا به حال به عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، علی بابا و … فکر کرده‌اید؟ این شرکت‌ها اگر بخواهند تغییراتی را در محصولاتشان را به وجود بیاورند، به راحتی و در کوتاهترین زمان انجام می‌دهند. این در حالی است که همین کارها برای شرکت‌های دیگر، گاهی ممکن است حتی ماه‌ها هم به طول بیانجامد! دلیل این اتفاق چیست؟ اگر شما هم مالک شرکت و محصول خودتان هستید و می‌خواهید به پشت پرده این اقدامات سریع پی ببرید، جای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. راز آن مفهوم چابک یا Agile است.

در نگاه اول، با خواندن این مقدمه، ممکن است با خودتان بگویید این شرکت‌ها، پشتوانه مالی فوق‌العاده، تیم‌های بزرگ و کارکنان زیاد و بهترین کارمندان را دارند، اما شما ندارید. اگر چنین فکر می‌کنید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید! تنهای کاری که آنها انجام می‌دهند و شما نمی‌دهید، راهکارهای چارچوب مدیریت چابک، یا همان Agile است. بنابراین:

  • اگر می‌خواهید مانند گوگل، فیسبوک و … در کوتاهترین زمان تغییرات در محصولتان به وجود بیاورید.
  • با یکی از نوین‌ترین شیوه‌های مدیریت پروژه آشنا شوید
  • نیازمندی‌ها و الزامات پنهان مشتری‌هایتان را کشف کنید

به خواندن ادامه دهید. در ادامه با تعریف مدیریت پروژه چابک (Agile)، مدرک Agile، مفهوم Agile و استاندارد آن بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید:

Agile چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم با مدارک Agile آشنا شویم، بهتر است بدانیم، اصلاً Agile یعنی چه؟

اگر تجربه مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری را داشته باشید (شاید هم نه!) به احتمال زیاد با روش سنتی یا آبشاری آشنا هستید. در روش آبشاری تمامی اقدامات تولید محصول پروژه مانند شناخت الزامات، طراحی، پیاده‌سازی و … را به ترتیب انجام می‌دهیم و روند غیرقابل تکراری را طی می‌کنیم.

با این وجود، راهکار دیگری هم با نام چارچوب Agile وجود دارد که در مقابل روش آبشاری قرار گرفته‌است؛ یعنی درست برعکس روش سنتی یا آبشاری، این مفهوم، رویکرد تکرار شونده‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهد که در فاصله‌های زمانی مشخص، هر بخش از پروژه که قابل تحویل دادن باشد را تولید می‌کند. اما ویژگی‌های این روش چه هستند؟

تعریف مدیریت پروزه چابک -Agile

ویژگی‌های چارچوب Agile

مهمترین نکته‌ای که بعد از دانستن Agile، باید بدانید ویژگی‌های این روش است. اگر می‌خواهید مدرک Agile را دریافت کنید و به عنوان مدیر پروژه چابک مشغول به کار شوید و یا حتی راهکارهای آن را در محصول خودتان پیاده‌سازی کنید، این ویژگی‌ها را باید در راس کارتان قرار دهید:

متمرکز بر تحویل (Delivery-Focused)

یکی از مهمترین ویژگی‌های مفهوم Agile، متمرکز بر تحویل بودن آن است. در واقع اگر در پروژه تان، تحویل محصول، ارائه خدمات و یا تغییراتی در آنها برایتان حرف اول را می‌زند، راهکار چابک، یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان است.

 تکرار شونده (Iterative)

از دیگر ویژگی‌های اصلی این روش، تکرارپذیر بودن آن است. این بدان معنی است که با وجود نیمه تمام بودن برخی از قسمت‌های انجام پروژه و تحویل محصول، از بازخوردهای مشتری بهره‌مند می‌شوید و کم و کاستی‌های موجود را رفع و اصلاح می‌کنید.

افزایشی (Incremental)

در این روش، تحویل محصول به صورت تکه‌تکه انجام می‌شود. در هر مرحله، بخشی از محصول نهایی تولید می‌شود و متناسب با بازخوردهای مشتری، ایرادات و نقص‌های آن برطرف می‌شود.

زمان محور (Time-Driven)

زمان‌بندی شده بودن، دیگر ویژگی خوب این سبک مدیریت پروژه است. زمان‌بندی شده بودن به این معنا است که برای انجام یک کار، می‌توانید بازه‌های زمانی کوچک تعریف کنید.

دارای فرآیندهای ساده (Simple-Processes)

و در نهایت، انعطاف‌پذیری و سرعت کنترل و راهبری کردن فرایند انجام پروژه، جزو اولویت‌های روش چابک یا Agile است.

اجایل در مدیریت پروژه

 

گواهینامه Agile

اگر می‌خواهید به عنوان مدیر پروژه چابک (Agile) در شرکت‌ها مشغول به کار شوید و یا مزیت‌های این روش را به صورت کاملاً علمی و کاربردی، در فعالیت‌هایتان وارد کنید، بهترین گزینه پیش رویتان، دریافت یکی از گواهینامه‌های چابک (Agile) است. گذراندن دوره‌های مدیریت پروژه‌های چابک، شما را برای دریافت انواع مدارک آن آماده می‌کند و هر آنچه در زمینه پیاده‌سازی پروژه‌های چابک به آن نیاز دارید، به شما آموزش می‌دهد.

مدرک پروژه چابکpdf

اما در این بخش از مطلب، می‌خواهیم با گواهینامه چابک (Agile) بیشتر آشنا شویم. با کمی جست‌و‌جو در این زمینه متوجه می‌شوید که گواهینامه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که هر کدام از آنها، توسط سازمان‌هایی معتبر در دنیا ارائه می‌شوند. از جمله این مدارک می‌توان به SAFe، PSM،CSM، ACPو گواهینامه‌های بین‌المللی دیگر اشاره کرد. هر کدام از این گواهینامه‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و آموزه‌های مخصوص به خودشان را در زمینه چابک (Agile) در اختیارتان می‌گذارند.

با این وجود، کدام را باید انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم انتخاب نهایی، پس از کسب اطلاعات درباره هرکدام از این گواهینامه‌های بین‌المللی، با شما است؛ اما در این بین، یکی از بهترین و پرطرفدارترین مدرک PMI-ACP، است.

گواهینامه PMI-ACP را بیشتر بشناسد

این گواهینامه در سال‌های اخیر، مانند مدرک PMP، توسط مؤسسه PMI ارائه شده‌است. ACP مخفف عبارت Agile Certified Practitioner است. افرادی که این گواهینامه بین‌المللی را دریافت می‌کنند، از آنها با عنوان “متخصص پروژه‌های چابک” یاد می‌شود و می‌توانند در شرکت‌های دیگر یا خودشان، مشغول به کار شوند.

اگر در زمینه پروژه‌های نرم‌افزاری کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً گرفتن گواهینامه ACP را به عنوان یکی از بهترین‌های گواهینامه Agile در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید. در نظر داشته باشید برای برای داشتن تخصص در زمینه اجایل و اسکرام، مدرک‌های زیادی وجود دارد، اما ACP  یکی از بهترین‌ها است که جای خود را به خوبی در بین گواهینامه‌های بین‌المللی مؤسسه PMI باز کرده‌است.برای آشنایی بیشتر دوره آشنایی با مدیریت پروژه چابک و اسکرام فرتیک را به رایگان دانلود کنید.

 

سخن آخر

و در نهایت به عنوان سخن آخر باید بگوییم در این مطلب، مفهوم چابک (Agile) را به شما معرفی کردیم و یکی از بهترین گواهینامه‌های معتبر آن در دنیا را شناختید. اکنون، دانسته‌های خوبی در این زمینه دارید و می‌توانید برای دریافت مدرک، قدم بردارید! همان‌طور که گفتیم برای اخذ مدرک مدیریت پروژه چابک، گزینه‌های متعددی پیش رویتان قرار دارد از جمله دوره های مدیریت پروژه چابک فرتیک که توسط مهندس فریدون فرداد تهیه و تدریس شده است. تصمیم شما کدام یک از این گواهینامه‌های بین‌المللی است؟ در بخش نظرات می‌توانید سؤالات و یا هر مورد دیگری با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

3 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات