نمودار گانت(Gantt Chart) چیست؟

امروزه مدیریت پروژه به خصوص مدیریت پروژه­های عظیم و با تعداد زیر پروژه­های فراوان، با تعداد گروه­ها و کارمندان متعدد و با تعریف وظایف گوناگون، برای مدیران بسیار چالش برانگیز است. یکی از ابزارهایی که می­تواند درک شهودی مناسبی نسبت به زمان بندی وظایف در پروژه ارائه نماید، نمودار گانت (Gantt Chart)  است. در این مقاله تا پایان همراه ما باشید می­خواهیم بدانیم نمودار گانت چیست و همچنین کاربرد نمودار Gantt چیست و کجاست؟

نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت (Gantt Chart) ابزاری در دست مدیران پروژه است که می­تواند نمایی ساده شده از مراحل و وظایف پروژه را نمایش دهد. این نمودار درک شهودی مناسبی نسبت به زمان­بندی وظایف در پروژه ارائه می­کند و در همه مراحل شامل برنامه‌ریزی، کنترل و پیگیری وظایف به کار می­آید.

به زبان ساده، نمودار گانت یک نمودار میله‌ای است که نمای تصویری وظایف برنامه‌ریزی‌شده در طول زمان را نشان می­دهد. از نمودار گانت برای برنامه‌ریزی پروژه­ها در هر اندازه استفاده می­شود و این یک روش مفید برای نشان دادن کارهایی است که قرار است در یک روز خاص انجام شود. شما با یک نگاه به نمودار گانت می­توانید ببینید هر کدام از کارها و وظایف تعریف شده چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان می­رسند.

از  نمودار گانت می­توان فهمید:

  • تاریخ شروع کل پروژه چه زمانی بوده است.
  • وظایف این پروژه چیست؟
  • چه کسی یا گروه­هایی مشغول کار بر روی پروژه­ای خاص هستند.
  • هر وظیفه چه زمانی شروع شده و چه زمانی پایان یافته است.
  • مدت انجام هر وظیفه چقدر بوده است.
  • هر کدام از وظایف چگونه با هم ارتباط دارند و چه موقع با یکدیگر همپوشانی پیدا کرده­اند.
  • تاریخ پایان پروژه در چه زمانی خواهد بود؟

در توضیح گانت چارت باید بگوییم، محور عمودی نمودار گانت کارهایی را نشان می‌دهد که باید تکمیل شوند، در حالی که محور افقی زمان را نشان می دهد. همانطور که فعالیت‌ها را وارد می‌کنید، تاریخ شروع آنها، تاریخ پایان آنها و وابستگی آنها، میله‌هایی پدیدار می‌شوند که مدت زمان فعالیت را نشان می‌دهند. اگر از یک ابزار مدیریت پروژه مانند نرم افزارهای مدیریت پروژه  استفاده کنید و داده­ها و وظایف و جدول زمان­بندی را در آن وارد کنید، نمودار گانت به صورت خودکار برای شما به نمایش در خواهد آمد.

آشنایی با نمودار گانت، تاریخچه نمودار گانت و کاربرد نمودار گانت

تاریخچه  نمودار گانت

نمودار گانت به نام «هنری گانت» نامگذاری شده ­است و بسیاری فکر می کنند او کسی بود که برای اولین بار ایده برنامه‌ریزی پروژه را در نمودارهای میله‌ای داشت. این کاملاً درست نیست.

Karol Adamiecki اولین نمودار Gantt را در سال 1896 طراحی كرد. وی یك مهندس و استاد مدیریت لهستانی بود و ایده نمایش فرآیندها را به صورت تصویری ارائه داد تا بتواند مشاهده برنامه ­های تولید را آسان‌تر كند. او نمودار ابداعی­اش را «هارموگرام» نامید اما  مقالات خود را در توضیح گانت‌چارت به زبان های لهستانی و روسی منتشر کرد و  بنابراین مقاله­ او زیاد دیده نشد.

هنری گانت نیز همین ایده را داشت، اما حدود 15 سال بعد. در سال 1910، گانت شروع به برنامه‌ریزی بصری با نمودارهای میله‌ای کرد تا به مدیران در صنعت فولاد اجازه دهد ببینند آیا مسیر تولید مسیر درست است یا عقب مانده است. این نام گانت بود که به این شیوه برنامه‌ریزی پیوست، اما امروزه به طور کلی مشخص شده است که «کارول آدامیکی» ابتدا ایده نمودار گانت را داشته است.

کاربرد نمودار Gantt چیست؟

مدیران پروژه با پیچیدگی­ های زیادی در پروژه ­های خود روبه­رو هستند. استفاده از نمودار گانت می‌تواند در بهبود فهم وظایف در پروژه و زمان‌بندی آنها و دریافت سریع مشکلات و چالش­های ناخواسته مفید باشد. از جمله:

  • نشان دادن برنامه زمان­بندی پروژه به این صورت که چه کسی چه کاری را در چه زمانی شروع کرده و چه زمانی آن وظیفه را تمام خواهد کرد.
  • شفاف‌سازی منابع اختصاص یافته به هر وظیفه یعنی چه منابعی در چه زمانی به چه وظیفه­ای اختصاص خواهد یافت.
  • گزارش­گیری و نظارت بر وظایف پروژه به مدیر کمک می­کند برنامه‌ریزی­ها و زمانبندی­ها را زیر نظر داشته، اشکالات را زودتر بیابد.
  • ارتباط موثر با مدیران بالاتر یا صاحبان پروژه
  • یافتن مشکلات و تاخیرها در پروژه باسرعت بالاتر

 مراحل رسم  نمودار گانت چیست؟

برای این کار ابتدا باید به جزئیات فعالیت­های پروژه را فکر کنید و پروژه کلی را به چند زیرپروژه قابل انجام تقسیم کنید. به این مرحله در علم مدیریت پروژه، «ساختار شکست پروژه  یا WBS» گفته می‌شود. پس از این مرحله باید انتخاب کنید هر پروژه کوچک­تر را به چه کسی یا گروهی واگذار کنید. باید روابطی نیز بین بخش­های مختلف پروژه تعریف کنید. در مرحله بعدی شما باید زمان‌بندی برای کل پروژه و زیر پروژه ­ها انجام دهید. نمودار گانت توالی این فعالیت‌ها همراه با مدت زمان انجام هر یک را نشان می­دهد. اگر تمام این مراحل را با استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه انجام دهید، نمودار گانت به صورت خودکار توسط این نرم افزارها برای شما رسم خواهد شد.

 

منابع:

mindtools.com

projectmanager.com

 

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات