اهمیت یادگیری فن بیان و گویندگی

اهمیت یادگیری فن بیان و گویندگی

فن بیان یا Speaking Skills از مهارت‌های ارتباطی محسوب می ­شود. فن بیان، مجموع ه­ای از مهارت‌هایی است که به شما کمک می­ کند که موضوع را به بهترین نحو برای دیگران بیان کنید. مهارت­ های گفتاری، مهارت‌هایی هستند که به ما توانایی برقراری ارتباط موثر را می­ دهند. این مهارت‌ها به ما توانایی انتقال اطلاعات به صورت کلامی و به روشی را می‌دهند که شنونده بتواند آنها را درک کند. یادگیری این مهارت‌ها در کلاس فن بیان، به گوینده این امکان ‏را می ­دهد تا پیام خود را به روشی پرشور، متفکرانه و قانع کننده به افراد انتقال دهد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در سخنرانی ­ها موفق باشید و بدرخشید، شرکت در کلاس فن بیان به شما کمک زیادی می ­کند و با یادگیری مهارت و تکنیک ­های فن بیان و گویندگی توانایی صحبت با اعتماد به نفس در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

چرا یادگیری فن بیان و گویندگی مهم است؟

مهارت­ های گفتاری، یکی از مهم ترین مهارت­ هایی است که یاد می­ گیریم، زیرا به ما این امکان را می‌دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم و افکار و احساسات خود را بیان کنیم. مهارت ­های گفتاری را می­ توان به مهارت ­های گفتاری رسمی و غیر رسمی تقسیم کرد و ما در طول زندگی از هر دو نوع مهارت گفتاری در زمینه ­های مختلف استفاده می­ کنیم.

مهارت گفتاری غیررسمی برای مکالمه با دوستان و خانواده مهم است و به ما در ایجاد روابط عاطفی کمک می­ کند. از طرف دیگر، سخنرانی رسمی برای محل کار، در سخنرانی­ ها یا مکالمه با افرادی که نمی شناسید ضروری است. زبان رسمی به این علت مهم است که به ما کمک می ­کند که تأثیر خوبی روی دیگران بگذاریم. با این حال، صحبت کردن در سخنرانی­ های رسمی می ­تواند دلهره آور و چالش برانگیز باشد. بنابراین، با شرکت در کلاس فن بیان و کلاس گویندگی و یادگیری فن بیان و گویندگی می ­توانید بر چالش‌های پیش رو غلبه کنید.

در کلاس فن بیان، اساتید می­ توانند افراد را به صحبت هرچه بیشتر تشویق و ترغیب کنند. آنها می‌توانند تکنیک ­های بهبود فن بیان و گویندگی را از طریق بازی، کارگروهی، یا حتی انجام پروژه­ به افراد آموزش دهند. در کلاس گویندگی و فن بیان، اساتید ممکن است که یک موضوع خاص را به افراد بدهند و آنها را وادار کنند که روی آن تمرکز کنند و از آنها بخواهند خودشان را آماده کنند و سپس در مورد آن موضوع بحث کنند.

سه عنصر مهم در فن بیان

۱- واژگان

به منظور توسعه مهارت­ های گفتاری و فن بیان، ابتدا باید کلمات صحیح را بدانیم. از آنجا که یاد می‌گیریم دنیای اطراف خود را توصیف کنیم و نیازهای خود را بیان کنیم، رشد واژگان از زمان کودکی آغاز می­ شود. واژگان هنگامی توسعه پیدا می­ کنند که افراد معانی و تلفظ کلمات را درک کنند. اگر با معنی و تلفط کلمه آشنا باشند، بهتر می­ توانند گفتگو را ادامه دهند و فن بیان آنها ارتقاء پیدا می‌کند.

۲- گرامر

احتمالاً فکر می­ کنید که گرامر چیزی است که ما فقط برای زبان نوشتاری به آن نیاز داریم. اما اینطور نیست! گرامر شامل مواردی مانند درک زمان ها و روش صحیح ساختار جملات است. دستور زبان به ما کمک می­ کند تا اطلاعات را به شکلی منتقل کنیم که شنونده آنها را بفهمد و درک کند.

۳- تلفظ

درک نحوه تلفظ صحیح کلمات یکی دیگر از عناصر مهم مهارت فن بیان است. ما یاد می­ گیریم که چگونه با گوش دادن به اطرافیان مان، مانند پدر و مادر، دوستان و معلمان، کلمات را تلفظ کنیم. تسلط به بیان کلمات، چیزی است که به طور طبیعی کودکان در حین تحصیل از آن بهره مند می‌شوند؛ زیرا آنها هر روز از مهارت‌های گفتاری استفاده می­ کنند و تمرین می­ کنند. گسترده خواندن و با صدای بلند خواندن روش خوبی برای بهبود مهارت فن بیان است.

تکنیک‌های مورد استفاده در کلاس‌های فن بیان و گویندگی

در کلاس های فن بیان و گویندگی، مهارت‌هایی به شما آموزش داده می ­شود که می ­توانید از آنها به منظور پیشرفت شغلی خود استفاده کنید. تکنیک کنترل صدا در این کلاس‌ها به شما آموزش داده می­ شود. صدای شما مهم ترین ابزاری است که به عنوان سخنران عمومی از آن استفاده خواهید کرد. یک روش ساده­ دیگر برای بهبود صدای شما، ‏یادگیری تنفس کامل و عمیق از دیافراگم است‎. این تکنیکی است که خواننده ­های ‏حرفه‌ای برای اینکه صدای خارق‌العاده داشته باشند از آن استفاده می­ کنند.

چگونه گوینده کتاب صوتی شوید

اگر قصد دارید گوینده­ کتاب صوتی شوید، این کارها را انجام دهید:

  • خواندن با صدای بلند را تمرین کنید.
  • صدای خود را ضبط کنید.
  • تنفس از دیافگرام را به جای قفسه سینه یاد بگیرید.
  • درکلاس گویندگی یا فن بیان شرکت کنید. آموزش گویندگی با شرکت در کلاس گویندگی به شما کمک می ­کند که با روش های یادگیری فن بیان و گویندگی آشنا شوید و تبدیل به گوینده ­ی کتاب صوتی شوید.

آموزش گویندگی برای چه افرادی مناسب است؟

شرکت در کلاس فن بیان و کلاس گویندگی و آموزش گویندگی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند قدرت بیان، صدا و ارتباطات شان را بهبود ببخشند. شرکت در کلاس فن بیان فقط برای افرادی نیست که صدای خوب و خاصی دارند یا قصد دارند که کار گویندگی در اخبار را انجام دهند یا مجری شوند. شرکت در کلاس فن بیان برای افرادی مناسب است که قصد دارند از مهارت فن بیان در پیشرفت شغلی خود استفاده کنند و با اعتماد به نفس بیشتری در جلسات کاری حاضر شوند و از طریق فن بیان خوبی که دارند با مشتری ارتباط برقرار کنند.

منابع:

www.twinkl.com
realwaystoearnmoneyonline.com
www.researchgate.net
www.verywellmind.com
treasuredtots.com.au

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

3.7 3 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات