چگونه متن سخنرانی بنویسیم

همه­ ما در طول زندگی ممکن است در موقعیت ­ها و شرایطی نیاز به ارائه­ سخنرانی داشته باشیم. برای اینکه یک سخنرانی تاثیر گذار ارائه دهید باید بدانید که چگونه متن سخنرانی را بنویسید.  نوشتن متن سخنرانی یکی از علت­ های مهم موفقیت در ارائه ­ی سخنرانی است. در این مقاله با نکات لازم درباره­ نوشتن متن سخنرانی آشنا خواهید شد.

یادداشت‌برداری موثر، یک قسمت فعال از فرایند یادگیری است که شما را ملزم به درک سریع مطالب سخنرانی کرده و عناصر اصلی سخنرانی را به روشی متناسب با سبک یادگیری خود یادداشت می‌کنید. با سازماندهی متن سخنرانی می­توانید سخنرانی تاثیر گذار داشته باشید. هنگام سخنرانی، نوشتن متن سخنرانی از چالش هایی است که با آن مواجه خواهید شد.

نکات لازم برای نوشتن متن سخنرانی

در بخش زیر نکاتی را به شما ارائه دادیم که می­ تواند در زمینه­ نوشتن متن سخنرانی تاثیرگذار به شما کمک کند. این نکات عبارتند از:

۱- تحقیق درباره­ی موضوع سخنرانی

اگر در حال نوشتن متن سخنرانی تاثیرگذار هستید باید درباره­ چیزی که می­ نویسید، تحقیق کنید. تحقیق درباره­ متن سخنرانی به شما کمک می ­کند که توجه مخاطبان را جلب کنید.

۲- خط کشیدن زیر نکات مهم و هایلایت کردن

خط کشیدن زیر متن مهم در سخنرانی آسان­ ترین راه است؛ در این صورت می­ توانید که نکات کلیدی را در سخنرانی خود بیان کنید. اگر سخنران شما روی موضوعی مهم تأکید دارد، توجه به برخی از کلمات یا عبارات به هر روشی به شما کمک می­ کند تا آنها را به خاطر بسپارید. استفاده از هایلایترهای مختلف نیز به عنوان ترفند شناخته می­ شوند (همچنین باعث می­ شوند که صفحات یادداشت­ های شما جذاب­ تر به نظر برسند).

۳- استفاده از جملات آغازین مناسب

هنگام نوشتن متن سخنرانی، استفاده از جملات آغازین مناسب اهمیت زیادی دارد. اگر در ابتدای سخنرانی صحبت ها و جملاتی که استفاده می­ کنید برای مخاطبان جذاب باشد، با علاقه و اشتیاق بیشتری به صحبت های شما گوش می ­دهند. شما می ­توانید به منظور جلب توجه مخاطبان در متن سخنرانی­ تان از جملات تکان دهنده و تاثیرگذار و حتی خنده دار و جالب استفاده کنید.

۴- استفاده از کلمات اختصاری

به منظور ارائه­ سخنرانی جذاب و تاثیرگذار از کلمات اختصاری استفاده کنید. اگر کلمات نامفهوم و طولانی را انتخاب کنید، امکان دارد که حین سخنرانی این کلمات را فراموش کنید. بنابراین، بهتر است که کلمات اختصاری را جایگزین کنید.

۵- یادداشت برداری

به منظور نوشتن متن سخنرانی تاثیرگذار سعی کنید که یادداشت برداری کنید. چند روش یادداشت برداری مختلف را امتحان کنید و هنگامی که سبک خود را طراحی کردید، به آن پایبند باشید. این را یاد بگیرید که کدام سبک یادداشت برداری برای شما مناسب است.

۶- گذاشتن جای خالی در یادداشت­ها

اگر هنگام نوشتن مقاله موضوعی را جا انداختید یا مطلبی برای شما گیج کننده بود، فقط آنچه را که می­ توانید یادداشت کنید و جای خالی بگذارید تا بعداً اطلاعات بیشتری اضافه کنید. این کار توجه شما را به قسمت های خاصی از متن که نیاز به توجه بیشتری دارند جلب می­کند و به شما این امکان را می‌دهد که بعداً سراغ آن قسمت‌ها بروید.

۷- استفاده از جملات کوتاه و ساده

در نوشتن متن سخنرانی، استفاده از کلمات دشوار، جملات طولانی و پیچیده ممکن است باعث شود که مخاطب احساس گیجی کند. بنابراین، هنگام نوشتن متن سخنرانی بهتر است که از کلمات ساده استفاده کنید.

۸- حذف کلمات در سخنرانی

پس از نوشتن پیش‌نویس اول سخنرانی خود، به عقب برگردید و به دنبال کلماتی باشید که می‌توانید از متن سخنرانی حذف کنید. حذف کلمات در سخنرانی می ­تواند نکات مهم را روشن­ تر کند.

۹- خوانا نوشتن

اطمینان حاصل کنید که حروف و کلمات شما از فاصله کافی و خوانایی کافی برخوردار هستند تا بعداً بتوانید آنها را بخوانید.

۱۰- نوشتن ایده­‌های اصلی سخنرانی

در حین نوشتن متن سخنرانی، ایده ­های اصلی سخنرانی را یادداشت کنید. فضای کافی برای تجدید نظرهای بعدی بگذارید. مثال‌ها، نمودارها و سایر مطالب را برای به اشتراک‌گذاری با مخاطبان ­تان به متن سخنرانی اضافه کنید. به منظور نوشتن متن سخنرانی بهتر است که ایده‌ها را به صورت کلی سازماندهی کنید. سازماندهی ایده‌ها راهی عالی برای سنجش این است که متن سخنرانی کامل است یا خیر.

کلام آخر

اگر می ­خواهید سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشید، نوشتن متن سخنرانی اهمیت زیادی در ارائه سخنرانی دارد. نوشتن متن سخنرانی تاثیرگذار به تقویت اعتمادبه‌نفس­ تان کمک می­کند. شما بعد از یادگیری اصول نوشتن متن سخنرانی، می­توانید شروع به نوشتن متن سخنرانی تاثیر گذار و ترغیب کننده کنید. پس از اینکه متن را نوشتید، چند با آن را مطالعه کنید تا نقاط قوت و ضعف متن سخنرانی را تشخیص دهید و در نهایت متنی تاثیرگذارتر و عاری از نقاط ضعف بنویسید.

منابع:

teacher.scholastic.com
www.forbes.com
www.wikihow.com
www.savethestudent.org

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات