موفقیت در زندگی یعنی هنر خوب زندگی کردن

هر فردی برای زندگی و آینده خود هدف‌های متفاوتی دارد و تعریف خاصی از موفقیت در ذهن خود ایجاد کرده است. برخی موفقیت را در به دست آوردن پول و ثروت فراوان می‌بینند، برخی دیگر به دنبال کسب علم هستند، برخی به دنبال خوشبختی و آرامش و …. به هر حال موفقیت در زندگی تعریف‌های مختلفی دارد و با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر فرد متفاوت است. در این مقاله قصد داریم در مورد تعریف موفقیت در زندگی یعنی هنر خوب زندگی کردن و همچنین روش‌هایی برای کسب موفقیت و کسب آرامش در زندگی صحبت کنیم.

موفقیت چیست؟

آیا موفقیت به دست آوردن ثروت است؟ خوشبختی است؟ یا شهرت است؟

زیگ زیگلار فقید یکی از معروف‌ترین متخصصان امروزی در زمینه تعریف موفقیت در زندگی، انگیزه و داشتن زندگی متعادل را موفقیت در زندگی می‌داند. وی در کتاب خود استدلال می‌کند که موفقیت را نمی‌توان با یک جمله تعریف کرد و این مفهوم از چیزهای زیادی تشکیل شده است. می توان ادعا کرد که تعریف موفقیت به فرد بستگی دارد و برای همه یکسان نیست.

موفقیت را می‌توان به شکل‌های مختلف تجربه کرد. اگر در زندگی خود دارای آرامش و شادمانی هستید قطعاً موفقیت را تجربه کرده‌اید. در ادامه چند تعریف مختلف از موفقیت در زندگی آورده شده است. شاید همه آن‌ها مورد تایید شما نباشند، اما قطعاً بسیاری از آن‌ها برای شما مفهوم موفقیت را نشان می‌دهند.

  • موفقیت و هنر خوب زندگی کردن همیشه انجام کارها به بهترین شکل ممکن است

موفقیت زمانی حاصل می‌شود که در تمام زمینه‌های کاری که انجام می‌دهید نهایت تلاش خود را بکنید، حتی اگر این امر به نتایج بزرگی منجر نشود. اگر تمام تلاش خود را کرده‌اید، باید از تلاش خود احساس افتخار کنید.

هنر خوب زندگی کردن چیست
  • تعریف موفقیت تعیین اهداف مشخص است

هنگام تعیین اهداف واقع بین باشید. موفقیت با تعیین اهداف انتزاعی حاصل نمی‌شود. اگر بدانید که به کجا می‌روید، خود یک موفقیت بزرگ است، حتی اگر در نهایت به مقصد برنامه ریزی شده نرسید.

  • تعریف موفقیت درک تفاوت بین نیاز و خواست است

اگر می‌توانید به تعهدات خود عمل کرده و نیازهای اساسی خود را برآورده کنید، موفق هستید. این که بتوانید نیازهای خود را تشخیص داده و بدانید به چیزی احتیاج دارید منجر به ثبات مالی می‌شود و راهی عالی برای موفقیت است.

  • موفقیت یعنی اینکه باور کنید می‌توانید

اگر باور داشته باشید که می‌توانید، قطعاً موفق خواهید شد. خودباوری به طور طبیعی برای همه به وجود نمی‌آید، بنابراین اگر بتوانید به این باور برسید که می‌توانید به اهداف خود برسید، بسیار عالی عمل می‌کنید.

دوره آموزشی آشنایی با بلوک‌های ذهنی را به رایگان دانلود کنید.

  • موفقیت هنر خوب زندگی کردن و یادآوری تعادل بین کار و اشتیاق است

کار بدون اشتیاق، باعث ایجاد استرس بی‌مورد و دستاوردهای پوچ می‌شود. بر آنچه شما را به وجد می‌آورد تمرکز کنید اگر از کار خود راضی باشید، نتایج عالی هم به دست می‌آورید.

هنر خوب زندگی کردن چیست؟

همه ما می‌دانیم که در همه چیز یک هنر وجود دارد و زندگی خوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. از بین تمام هنرهای موجود، هنر خوب زندگی کردن یکی از مهارت‌هایی است که در کنار آن می‌توانید به بسیاری از مهارت‌های دیگر نیز دست پیدا کنید.

هنر خوب زیستن این است که زندگی خود را با توجه به اعتقادها، امیدها، آرزوها و تمایلات خود بسازید. البته، ایجاد زندگی خود به عنوان یک اثر هنری یک کار مداوم است و روزانه در حال توسعه و تکمیل می‌‌باشد. تفاوت بین زندگی خوب و زندگی درست مانند تهیه یک وعده غذایی خواهد بود.

وقتی گرسنه باشید می‌توانید بدون توجه به ارزش غذایی، طعم و مزه یا جذابیت بصری ظرف، غذایی را آماده کرده و میل نمایید. این غذا صرفاً معده شما را پر کرده و احساس گرسنگی شما را برطرف می‌کند. راه دیگر این است که یک وعده غذایی دلپذیر، مقوی و خوشمزه تهیه کنید که نه تنها نیاز گرسنگی شما را برآورده کند، بلکه تجربه‌ای لذت‌بخش از یک وعده غذایی خوشمزه و مفید باشد. البته آماده‌سازی وعده غذایی دوم به طور کلی به فکر، برنامه‌ریزی، زحمت و کار بیشتری نیاز دارد، اما قطعاً نتیجه کار نیز لذت بخش‌تر خواهد بود.

زندگی کردن نیز دقیقاً به همین صورت است. شما می‌توانید بدون توجه به اهداف، علایق و گرایشات خود زندگی کرده و فقط روزها را سپری کنید اما می‌توانید راه دیگری را انتخاب کرده و با تعیین اهداف بر اساس توانایی‌ها و علایق خود زندگی زیباتر و لذت‌ بخش‌تری داشته باشید.

چگونه می‌توان زندگی را به یک اثر هنری تبدیل کرد

باید از تمام لحظات زندگی به درستی استفاده کنید. برای تمام روزهای خود برنامه‌ریزی داشته و از تمام چالش‌ها و لذت‌های زندگی استقبال کنید. بدانید و آگاه باشید که هر آنچه را تجربه می‌کنید به دانش، لذت و درک زندگی شما کمک می‌کند. هر فعالیتی می‌تواند معنی و هدف داشته باشد و با تصدیق و شناخت آن، مشارکت خود را در آن غنی کنید.

یک ذهنیت باز، پذیرنده و قدرشناس ایجاد کنید. خود را برای هر آنچه سر راه شما قرار دارد آماده کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، به دلیل تمایل شما برای رویارویی با آنچه که هست، احتمال جذب شرایط نامطلوب کاهش می‌یابد.

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

4.5 2 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات