چند روش هدف‌گذاری برای کسب موفقیت

چند روش هدف‌گذاری برای کسب موفقیت

همه ما در زندگی به دنبال موفقیت هستیم. موفقیت در شغل، ازدواج، تحصیل، کسب درآمد و تمام جنبه‌های زندگی برای ما لذت‌بخش و خوشایند است. موفقیت به سادگی به دست نمی‌آید و باید با هدف‌گذاری، تلاش و پشتکار همراه باشد. روش‌های مختلفی برای هدف‌گذاری درست وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به موفقیت‌های بزرگ دست می‌یابید. در ادامه با سایت فرتیک همراه باشید تا در مورد نحوه هدف گذاری صحیح  و چند روش هدف‌گذاری برای کسب موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی آشنا شوید.

هدف‌گذاری چیست؟

تا به حال پیش آمده در مرحله‌ای از زندگی خود باشید که برای آینده هیچ برنامه‌ای نداشته و ندانید تلاش‌های شما برای چیست؟ این جا دقیقا همان جایی است که باید هدف‌گذاری کنید. هدف‌گذاری صحیح تعیین جایگاهی است که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید. هدف هر فرد در زندگی متفاوت است، برخی به دنبال کسب درآمد هستند، برخی اهداف تحصیلی را در زندگی دنبال می‌کنند، برخی به زندگی و تشکیل خانواده فکر می‌کنند و از این طریق هر فرد برای زندگی خود برنامه‌هایی را در ذهن دارد.
نظریه تعیین اهداف، بر این فرض استوار است كه اهداف آگاهانه بر عمل تأثیر می‌گذارند و رفتار آگاهانه انسان هدفمند است و توسط اهداف فردی تنظیم می‌شود. به بیان ساده، ما باید تصمیم بگیریم که چه چیزی برای رفاه خودمان مفید است و برای رسیدن به آن اهداف تعیین کنیم. دلیل این که برخی افراد در انجام وظایف خود را موفق‌ترند هدف‌گذاری درست است، یعنی تنظیم اهداف می‌تواند به طور چشمگیری بر عملکرد افراد تأثیر بگذارد.

بهترین کتاب های آموزش هدف گذاری

اهمیت هدف‌گذاری

هدف‌گذاری صحیح تاثیر بسیار زیادی بر انگیزه و عملکرد افراد در انجام وظایف دارد. علاوه بر انگیزه هدف‌گذاری باعث تلاش بیشتر افراد خواهد شد. هر چه هدف مشخص شده بزرگ‌تر باشد تلاش افراد برای دستیابی به آن بیشتر می‌شود. با تلاش بیشتر درصد موفقیت شما بیشتر می‌شود. طبق مطالعات انجام شده برنامه‌ریزی و تعیین اهداف تاثیر بسیار زیادی در رشد و موفقیت و کشف استراتژی‌های جدید برای انجام کار دارد.
هدف‌گذاری صرفاً نوشتن آنچه می‌خواهید به دست آورید نیست. هدف‌گذاری موفقیت آمیز نیاز به یک فرآیند منظم و دقیق دارد. فرآیندهای بسیاری برای تعیین هدف وجود دارد.

اهمیت و ضرورت هدفگذاری در کسب و کار

برای اینکه هدف‌گذاری به نتیجه برسد، شما به یک برنامه دقیق نیاز دارید که به درستی آن را دنبال کرده تا نتایج مثبت حاصل شود. در ابتدای راه باید بدانید کجا قرار دارید و مقصدتان کجاست. به این طریق قدم زدن در مسیر برایتان معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

راه‌های هدف‌گذاری

موفقیت برای همه افراد جذاب و لذت‌بخش است، اما باید بدانید موفقیت بدون برنامه و هدف حاصل نمی‌شود. شاید بتوان گفت مهم‌ترین گزینه برای موفقیت هدف‌گذاری است. بدون اهداف فاقد تمرکز و جهت دهی هستید. داشتن هدف نه تنها به شما امکان می‌دهد جهت زندگی خود را کنترل کنید، بلکه معیاری برای تعیین موفقیت واقعی شما فراهم می‌کند. تعیین هدف فرآیندی است که با در نظر گرفتن دقیق خواسته‌های شما آغاز می‌شود و با سخت کار کردن و نتیجه مثبت به پایان می‌رسد. چند نکته برای هدف گذاری صحیح وجود دارد از جمله:

اهدافی تعیین کنید که برای انجام آن‌ها انگیزه داشته باشید

نکته بسیار مهم در تعیین اهداف و هدف‌گذاری موفق این است که این اهداف برای شما مهم بوده و دستیابی به آن‌ها برای شما ارزشمند است. داشتن هدف‌هایی که برای شما بی‌ارزش بوده و انگیزه‌ای برای رسیدن به آن‌ها نداشته باشید باعث می‌شود هیچ گونه تلاشی برای رسیدن به آن‌ها نداشته باشید و در همان ابتدای مسیر آن‌ها را کنار بگذارید. اهدافی را تعیین کنید که مربوط به اولویتهای بالای زندگی شما باشد.

اهداف SMART داشته باشید

SMART مخفف واژه‌های Specific، Measurable، Attainable، Relevant و Time Bound است. یعنی تمام اهداف تعیین شده باید کاملاً خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط با شما و دارای زمان محدود باشند. طراحی هوشمندانه اهداف به شما در تلاش و رسیدن به آن‌ها کمک می‌کند.

هدف گذاری به روش اسمارت

نوشتن اهداف

یکی از نکات مهم در هدف‌گذاری نوشتن اهداف است. نوشتن یک هدف آن را ملموس و واقعی می‌کند. نوشتن اهداف باعث می‌شود هیچ‌گونه بهانه‌ای برای فراموش کردن آن‌ها نداشته باشید. علاوه بر آن نوشتن اهداف باعث می‌شود انگیزه شما برای تلاش کردن بیشتر شود.

 

  • مطمئن شوید که هدف شما مبهم نیست و کاملا قابل درک و قابل اندازه گیری است.
  • باید بدانید که چقدر با هدف خود فاصله دارید.
  • اگر هدف شما نسبتاً بزرگ است، باید آن را به اهداف كوچك‌تر تقسیم کنید.

منابع:

https://www.clickertraining.com

http://www.goodchoicesgoodlife.org

https://www.coursehero.com

https://www.mindtools.com

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

3.3 3 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات