چگونه یک استارت اپ را مدیریت کنیم؟

چگونه یک استارت‌آپ را مدیریت کنیم؟

یکی از واژه‌هایی که به احتمال زیاد در سال‌های اخیر بسیار به گوشتان رسیده، واژه استارت‌آپ است. استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوپا و نوظهوری هستند که معمولاً به صورت مستقل از دولت‌ها فعالیت می‌کنند و یکی از اهداف اصلی آن‌ها ساختن ایده‌های مختلف است که می‌تواند ظرفیت زیادی برای اشتغال جوانان ایجاد کند. در واقع استارت‌آپ‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند که جوانان و افراد با استعداد بتوانند با فعالیت در این مراکز ایده‌های جدید را بسازند. استارت‌آپ‌ها این ظرفیت را دارند که بتوانند از نیروهای جوان و با استعداد که از مراکز علمی فارغ‌التحصیل شده‌اند بهره برده و ضمن ساخت ایده‌های جدید، اشتغال که از دغدغه‌های مهم این قشر است را ایجاد کنند. اما برای دستیابی به اهداف و موفقیت یکی از ارکان مهم مدیریت تیم استارت‌آپ است که می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد. بنابراین ضروریست یاد بگیریم چگونه یک استارت‌آپ را مدیریت کنیم؟

استارت‌آپ چیست؟

پیش از اینکه روش‌ها و اصول نحوه مدیریت استارت‌آپ را مورد بررسی قرار دهیم لازم است کمی با مفهوم این واژه آشنا شویم.

استارت‌آپ (Startup) به یک شرکت نوپا یا یک سازمان موقت اطلاق می‌شود که معمولاً با هدف پیدا‌کردن راه حل برای یک مدل کسب و کار که قابل توسعه و تکرارپذیر است راه‌اندازی شده است. این نوع شرکت‌ها معمولا مبتنی بر ایده‌هایی هستند که ریسک‌پذیر بوده و مدل کسب و کار مشخصی ندارند و از یک بازار هدف فرضی برخوردار هستند. این شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند اما اغلب واژه استارت‌آپ به شرکت‌های اطلاق می‌شود که در زمینه فناوری فعالیت دارند و رشد سریعی دارند.

دوره آموزشی رایگان چرا استارت آپ ها به مدیریت پروژه نیاز دارند

مراحل نحوه مدیریت استارت‌آپ

اگر می‌خواهید یک شرکت استارت‌آپی را مدیریت کنید برای اینکه به یک رهبر موفق تبدیل شوید و به اهداف تعیین شده دست پیدا کنید باید بر اساس مراحل زیر عمل کنید.

بررسی آینده بر اساس گذشته

تاریخ خوانده می‌شود تا ما بتوانیم از اتفاقات گذشته درس بگیریم و از انجام اشتباهاتی که در گذشته رخ داده است در زمان حال و آینده دوری کنیم. بر همین اساس در مدیریت تیم استارت‌آپ و راه‌اندازی یک شرکت نوپا در اولین قدم باید بدانید که ایده شما در گذشته انجام شده است. اگر انجام شده و شکست خورده دلایل شکست و اشکالاتی که در مدیریت آن وجود داشته را بررسی کنید. با این روش شما می‌توانید ایده خود را اصلاح کنید و روندی را در پیش بگیرید که با این اشکالات مواجه نشوید.

زندگی در زمان حال و دیدن نیازها

یکی از مسائلی که می‌تواند در مدیریت تیم استارت‌آپ به عنوان یک عامل مخرب عمل کند این است شما به عنوان مدیر و رهبر تیم در رویاها سیر کنید و واقعیت‌های جامعه را نبینید. در صورتی که ایده استارت‌آپ شما با واقعیت‌های جامعه در تناقض باشد به طور حتم با شکست مواجه خواهید شد. پس با چشمان باز جامعه خود را مشاهده کنید و با نیازهای مردم جامعه آشنا شوید تا ایده شما بتواند مشکلات و نیازهای مردم را رفع کند.

شاخ و برگ دادن به ایده‌ها

برای اینکه به یک رهبر موفق در مدیریت استارت‌آپ تبدیل شوید باید در این مرحله به سمت پایه‌گذاری ایده‌ بروید. ایده خود را بنویسید و سعی کنید اهداف اولیه، اقدامات مورد نیاز اجرایی، میزان بودجه و … را برای رسیدن به ایده تعیین کنید. با این کار تا حدود زیادی می‌توانید بفهمید که ایده شما قابلیت اجرایی دارد یا خیر. در تعیین ایده خود به این موضوع دقت کنید که یک ایده موفق جدای از اینکه یک سری مشکلات را حل می‌کند، باید بتواند خدماتی ارائه بدهد که کاملا نو باشد.

تهیه طرح اولیه از ایده

یکی از مراحلی که در نحوه مدیریت استارت‌آپ باید مدنظر قرار دهید این است که بتواند از ایده خود یک طرح اولیه یا ماکت تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید جوانب مختلفی از ایده استارت‌آپ خود را مورد بررسی قرار دهید و به اشکالات احتمالی آن پی ببرید. یکی از مخرب‌ترین کارها این است که بعد از تعیین ایده به سرعت وارد فاز اجرایی و ساخت ایده شوید.

ویرایش طرح اولیه

پس از این که طرح اولیه از ایده خود ساخته و‌ آن را آزمایش کردید نوبت به آن می‌رسد که با توجه به اشکالات احتمالی که وجود داشته است طرح اولیه خود را ویرایش کنید. یکی از حساس‌ترین مراحل نحوه مدیریت استارت‌آپ ویرایش طرح اولیه و رسیدن به یک ایده کامل و پخته است.

یافتن شریک برای کمک در پروژه

یکی از مشکلاتی که در مدیریت تیم استارت‌آپ وجود دارد این است که روحیه کار تیمی به خصوص در کشور ما ضعیف است که از دلایل آن می‌توان به داشتن غرور کاذب، ریاست طلبی و … اشاره کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که یک ایده زمانی می‌تواند یک ایده موفق باشد که با مشارکت دیگران برای اجرا همراه شود. افرادی که بتوانند با توانمندی‌های خود به پیشبرد اهداف و اجرایی شدن ایده کمک کنند و مشتاق به پیشرفت باشند برای حضور در تیم شما ضروری هستند. به عنوان یک رهبر موفق باید بتوانید این افراد را انتخاب کرده و در کنار یکدیگر به سمت اهداف هدایت کنید.

یافتن پشتوانه مالی

یکی دیگر از الزاماتی که می‌تواند در موفقیت ایده یک استارت‌آپ نقش بسیار پررنگی داشته باشد پشتوانه مالی است. برای اجرای یک ایده شما به کارمند، مکان، ثبت شرکت و … نیاز دارید که تمامی این‌ها نیازمند بودجه هستند. پس به عنوان یک مدیر موفق برای اینکه بتوانید اجرایی شدن ایده خود را تضمین کنید باید یک حامی مالی مطمئن پیدا کنید تا بتواند هزینه‌های ابتدایی شما را تأمین کرده و در نهایت در سود حاصل از اجرای ایده در آینده شریک شود

یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی یک شرکت استارت‌آپ این است که با استفاده از نیروهای جوان و با استعداد و همچنین تحصیل کرده در هر حوزه‌ای، ایده‌های جدید و کاربردی برای حل مشکلات موجود ارائه شود. هرچند این روزها با پیشرفت فناوری و گسترش دنیای اینترنت شاهد این موضوع هستیم که شرکت‌های استارت‌آپی بیشتر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. یکی از نکات مهم برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ و مدیریت تیم استارت‌آپ تعیین ایده مناسب و کاربردی و برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت اجرایی شدن ایده تعیین شده است که در صورتی که با مدیریت صحیح و اصولی همراه باشد می‌تواند موفقیت ایده و استارت‌آپ‌ها را در آینده تضمین کند. برای این کار فردی که به عنوان مدیر یا رهبر مجموعه انتخاب شده‌ است می‌تواند با رعایت یک سری اصول اساسی، تیم را به سمت موفقیت هدایت کند.

منابع:

roocket.ir

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات