بزرگ‌ترین مدیریت ریسک

8مورد از برترین نمونه‌های مدیریت ریسک در دنیا

 

برترین نمونه‌های مدیریت ریسک کدام‌اند؟ مدیریت ریسک در جهان شامل چه مواردی می‌شود؟ بزرگ‌ترین پیاده‌سازی و اجرای مدیریت ریسک در دنیا چیست؟ همان‌طور که می‌دانید اطمینان نداشتن به جوانب محیط پیرامون و افزایش رقابت میان سازمان‌ها و مدیران، باعث شده که در این چند سال با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند.

البته برای یک مدیر تأثیرگذار تمامی مشکلات، به عنوان رویکرد نوین مطرح می‌شود، چرا که یکی از جدیدترین رویکردها شناسایی و مدیریت ریسک می‌باشد که می‌تواند باعث ارتقا و تأثیرگذار بیشتر سازمان شود. به صورت کلی ریسک همواره به معنای زیان و ضرر و اطمینان نداشتن نسبت به کاری شناخته شده است و نمونه‌های مختلفی دارد، یکی از نمونه‌های ریسک خطرناک و ریسک سوداگرانه است.

عناصر هر یک از مدل‌های ریسک شامل مواردی مانند محتوا، میزان فعالیت، شرایط و بازخوردها می‌شود. نمونه دیگر مدیریت ریسک در جهان، ریسک عملیاتی و استراتژیک است. برای این که درک بهتری نسبت به برترین نمونه‌های مدیریت ریسک داشته باشید، بهتر است بدانید، مفهوم ریسک یعنی میزان وارد شدن زیان و ضرر احتمالی و یا اطمینانی که نسبت به زیان نداریم. مدیریت ریسک در جهان در صورتی تأثیرگذار است که مبتنی بر یک اصول مفهومی و دارای اعتبار باشد. در ادامه با برترین نمونه‌های مدیریت ریسک در جهان آشنا خواهید شد.

بزرگ‌ترین مدیریت ریسک در دنیا و مروری به نمونه‌های آن

در انواع صنایع، خطرات و ضررهایی وجود دارد، همچنین سازمان‌ها در قسمت‌های مختلف همواره با تهدیدها؛ و خطرات احتمالی مواجه می‌شوند که باید برای درک کامل آن‌ها از نمونه‌های مدیریت برای پیدا کردن راه حل‌های مختلف و برطرف این مسائل استفاده کنند. سازمان‌ها درباره مدیریت ریسک در جهان، مشکلات و اولویت‌های متعددی دارند.

برای مثال، وقتی که از بانک‌ها صحبت می‌کنیم، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد بانک‌های بزرگ‌ترین مشکلات پیرامون مدیریت ریسک خوا در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند.

  • ریسک عملیاتی یا استراتژیک که خطرات امنیت سایبری و دیگر خطرات شخص ثالث را شامل می‌شود.
  • ریسک مقابله با خطرهای پیش آمده.
  • ریسک اعتباری که مختص بانک‌ها و موسسات مالی است

نمونه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها چند مورد از انواع ریسک بود که سازمان‌ها در زمان اجرای سیستم مدیریت ریسک به آن توجه می‌کنند. زمانی که شرکت‌ها برای مدیریت ریسک خود اولویت‌بندی داشته باشند. باعث می‌شود که سیستمی را در نظر بگیرند که بتواند به بهترین شکل خواسته‌های آن‌ها را برطرف کند، به عنوان مثال اولویت‌بندی مدیریت ریسک در مؤسسات مالی به صورت زیر است:

  • بهبود و افزایش کیفیت اطلاعات
  • ارائه اطلاعات بیشتر به کاربران
  • فراهم‌کردن به موقع اطلاعات و آگاه کردن نسبت به خطرات احتمالی
  • بهبود و بهینه‌سازی داده‌های تهدیدآمیز و آماده‌سازی زیرساخت‌های فناوری جهت مقابله با آن‌ها

چرا مدیریت ریسک مهم است؟

برترین نمونه‌های مدیریت ریسک

حالا متوجه شدید که سازمان و شرکت‌ها با چه نوع ریسک‌هایی مواجه می‌شوند و اولویت‌های آن چیست، بهتر است نسبت به بزرگ‌ترین نموه‌های مدیریت ریسک در دنیا و سایر نمونه‌های آن اطلاعات و آگاهی لازم را به‌دست آورید. در ادامه درباره نمونه‌هایی از مدیریت ریسک در جهان توضیح داده‌ایم.

ریسک جلوگیری از ایجاد خطر

برای توضیح ریسک جلوگیری از خطر، بهتر است آن را با یک مثال توضیح دهیم، یک سرمایه‌گذار تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که بتواند از مدیریت ریسک در شرکت مورد نظر خود استفاده کند. بدین صورت که اگر در شرکتی سرمایه‌گذاری کرده و آن شرکت با ضرر و زیان‌هایی مواجه می‌شود، سرمایه‌گذار می‌تواند سهام خود را به فروش بگذارد و خود را از فهرست سرمایه گذاری آن شرکت خارج کند. این فرآیند را مدیریت ریسک جلوگیری از ایجاد خطر می‌گویند.

مدیریت ریسک در جهان

زمانی که درباره صنایع خرده‌فروشی، صحبت می‌کنیم، به علت عوامل خارجی در سازمان خطراتی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل خارجی، اعتبار مشتری است که می‌تواند سود شرکت را افزایش دهد. اگر شرک‌ها با استفاده از تحلیل و بررسی مدیریت ریسک در مورد اعتبار، متوجه شدند که نتایج خوبی حاصل نمی‌شود، بهتر است مدیریت ریسک خود را تغییر دهند و یا سایر برنامه‌های خود را ریسک بالاتری دارند را متوقف کنند

مدیریت استراتژی منحصر به فرد برای یک صنعت

یکی از برترین نمونه‌های مدیریت ریسک، پیاده‌سازی یک استراتژی خاص در صنعت است. یک سازمان در زمان تولید محصول، پیش از شروع تولید باید به طور کامل تجزیه و تحلیل ریسک را انجام دهد، تا بتواند میزان ریسک موجود را تشخیص دهد و ارزیابی کند. بعد از آن می‌تواند تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ کند که تولید جدیدترین محصول می‌تواند مزایای بیشتر و بهتری داشته باشد؟

حذف کامل قرارداد بین المللی

زمانی که سرمایه در کشور دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند، قطعاً خطراتی پیرامون او و شرکت خارجی وجود دارد. ممکن است نرخ ارز سیر نزولی داشته باشد و باعث ایجاد ضررهای زیادی شود، در این صورت سرمایه گذار دچار مشکل خواهد شد. سرمایه‌گذار برای اینکه با این ریسک مقابله کند می‌تواند قراردادها را با دلار انجام دهد و از دارایی‌های خود محافظت کند.

خطرات انطباق در ریسک

محافظت از انطباق توسط سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اگر به آن توجه نشود می‌تواند خطرات بزرگی را به همراه داشته باشد، شرکت باید این اطمینان را داشته باشند که کنترل و مدیریت در مورد انطباق سازمان‌هایشان به طور منظم به انجام می‌رسند. آن‌ها همه فرآیندها، رویکردها و تکنولوژی‌های موجود را بررسی می‌کند تا با سیستم مدیریت ریسک تطابق داشته باشند.

خطرات ایمنی در سازمان و تاثیر مدیریت ریسک در جهان

در مورد مسائل ایمنی سازمان، ممکن است خطرات احتمالی وجود داشته باشد که باید توسط کارکنان به طور منظم تجزیه و تحلیل شود. فرآیندهایی مانند تعمیر و نگهداری باید مورد بررسی قرار بگیرند تا در صورت وجود خطای انسانی در هر کدام از آن‌ها، برطرف شوند. این مورد یکی از بزرگ‌ترین مدیریت ریسک در دنیا است که اگر در سیستم پیاده‌سازی شود، بسیار کاربرد دارد و تأثیرات مثبتی را برای سازمان به ارمغان می‌آورد.

خطر امنیت اطلاعات

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اطلاعات هر نوع کسب و کاری، دارایی‌های آن است که باید از آن به بهترین شکل محافظت شود. شرکت‌ها برای مراقبت و نگهداری از دارایی‌ها می‌توانند از تجهیزات ارتباطی مانند ایمیل استفاده کنند تا اطلاعات تمامی افراد به واسطه آن اسکن شوند. در این می‌توان از ورود افراد مشکوک به شرکت جلوگیری کرد.

مدیریت ریسک بازار

در همه صنایع خطر ریسک وجود دارد. نمی‌توان به طور کامل ضمانت کرد که محصول جدید تولید‌شده توسط شرکت در آیند با ارزش سابق خود به فروش می‌رسد. شرکت‌ها برای مدیریت ریسک این در چنین شرایطی، قراردادهای طولانی مدت را با سرمایه‌گذاران امضا می‌کنند.

نتیجه‌گیری

مدیریت ریسک در دنیا فرآیند دشوار و پیچیده‌ای به حساب می‌آید، چرا که انواع مختلف ریسک وجود دارد که سازمان و شرکت‌ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. بسیاری از آموزش‌ها و برنامه‌ها به کارکنان سازمان‌ها کمک می‌کنند که با کسب موفقیت، خطرات احتمالی را کاهش دهند و بازدهی بیشتری داشته باشند.

در پایان مقاله از شما می‌خواهیم نظرات و پیشنهادات خود را درباره بزرگ‌ترین مدیریت ریسک در دنیا برای ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات