چرا مدیریت ریسک مهم است؟

چرا مدیریت ریسک برای همه با اهمیت است؟ همان­طور که زندگی برای افراد پر از وقایع غیر منتظره است، کسب وکار هم برای شرکت­ها و سازمان‌های تجاری نیز پر از اتفاقات و ریسک­های پیش بینی نشده است. اگرچه برخی از این وقایع ممکن است در موارد نادر، مثبت باشند اما اغلب این اتفاقات منفی هستند و ممکن است دفعات زیادی هم در کسب وکار، رخ دهند. تأثیر وقوع یک رویداد پیش‌بینی نشده برای شرکت و کسب وکار ممکن است جزئی باشد، مانند تأثیر اندکی بر هزینه ­های سربار شرکت. یا ممکن است در بدترین حالت، نتایج فاجعه باری داشته و تبعات جدی، مانند بار مالی قابل توجه یا حتی تعطیل شدن کسب و کار را به همراه داشته باشد. در این مقاله می­خواهیم بدانیم چرا مدیریت ریسک مهم است و کاربرد مدیریت ریسک برای کسب وکارها در کجاست.

اهمیت مدیریت ریسک

 مدیریت ریسک به بخشی اساسی از استراتژی وسیع کاری برای هر کسب وکاری  تبدیل شده است. با شناسایی و تجزیه و تحلیل تهدیدات احتمالی سازمان و شرکت، چنین فرآیندی تأثیر هر رویداد یا تاثیر منفی فاجعه باری را کاهش می­دهد. برای نشان دادن چگونگی این امر، بیایید نگاهی دقیق به اهمیت تجزیه و تحلیل ریسک و شناسایی آن در کسب وکار بیندازیم.

۱- مدیریت ریسک، «عدم اطمینان» را  کاهش می­ دهد.

عدم قطعیت به هر شکلی برای کسب و کار مضر است. همانطور که وارن بافت می­گوید: «ریسک، ناشی از ندانستن کاری است که انجام می‌دهید». بنابراین، درک جنبه­ های داخلی و خارجی کسب و کار شما بخشی جدایی‌ناپذیر از دانستن نحوه محافظت از آن است.  هرچه دانش شما در مورد چنین عواملی بیشتر باشد، تهدید «عدم اطمینان» برای کسب وکار شما کمتر خواهد بود.

دلیل این امر این است که کسب و کارها در یک اکوسیستم پیچیده از آشوب مداوم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به سر می­برند. حوادث غیرمنتظره ناشی از هر یک از این حوزه ­ها ممکن است تأثیرات مخربی بر شرکت شما بگذارد.  دانستن چگونگی تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است در کسب و کار شما تأثیر بگذارد، بخش اصلی دانش مدیریت ریسک است. در حالی که شما هرگز نمی‌توانید به طور واقعی عنصر ریسک را در کسب و کار از بین ببرید، اما بسیاری از حوادث ناگوار واقعاً قابل پیش‌بینی و کاهش هستند. از این گذشته، این جمله که «پیشگیری بهتر از درمان است» برای سلامت و پیشرفت یک سازمان همانند هر شرایط انسانی معتبر است.

۲- مدیریت ریسک، برای برنامه ­ریزی موفق بسیار مهم است.

موفقیت در کسب و کار هرگز تصادفی به دست نمی­آید. بیشتر اوقات، این پیشرفت، محصول برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن است. اگر در برنامه­ های خود اقدامات مقابله­ ای داخلی در برابر ریسک‌های احتمالی نداشته باشید، اتفاقات پیش‌بینی نشده در موفقیت شغلی شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر کاربرد مدیریت ریسک را کاملاً نادیده بگیرید، احتمال شکست برنامه­ ها بالا خواهد رفت.

 به عنوان مثال، شرایطی را تصور کنید که در شناسایی خطر ایمنی محل کار موفق نشوید. اگر هر حادثه ای رخ دهد، منجر به آسیب کارگر، کاهش بهره‌وری و احتمالاً یک دادخواست پرهزینه می­شود.  این وقایع ممکن است شانس شما برای دستیابی به اهداف اولیه را که در برنامه تجاری شما تعیین شده است، از بین ببرد. اما با مدیریت ریسک، این وقایع به راحتی قابل پیشگیری است. وقتی فرآیندهای مدیریت ریسک  به درستی انجام شود، تهدیدها شناسایی شده، احتمال آنها به حداقل رسیده و به شما امکان می‌دهد استراتژی ­های خود را با اقدامات احتیاطی و مقابله‌ای مناسب بیمه کنید.

برای آشنایی با مدیریت ریسک، دوره آموزشی رایگان ناگفته‌های مدیریت ریسک و عدم قطعیت را دانلود کنید.

۳- مدیریت ریسک، به کاهش هزینه ­ها کمک می­ کند.

ریسک­ها بر اساس ماهیت تأثیر آنها بر امور مالی به دو دسته تقسیم می­شوند: ریسک درآمد و ریسک هزینه. هرگونه رویداد یا اتفاق ناگواری که باعث کاهش بهره‌وری یا توانایی شما در ارائه خدمات به مشتریان شود، منجر به از دست‌دادن درآمد خواهد شد. تحولاتی که هزینه تولید یا سایر قسمت­های سربار شما را افزایش می­دهد نیز در معرض خطر هزینه قرار دارند. به عنوان مثال، تغییر در قانون ممکن است منجر به افزایش مالیات شود. یا رقابت اضافی می­تواند منجر به افزایش هزینه­ های بازاریابی شود.

اگر بتوانید این خطرات را پیش‌بینی کنید، می­توانید از قبل راهکارهایی برای مقابله با آنها تهیه کرده یا حتی به طور کامل از آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال، نگه‌داشتن بخشی از بودجه برای چنین هزینه­ هایی می­تواند کمک کننده باشد. تأثیر مثبت دیگر کاربرد مدیریت ریسک برای دارایی شماست. اگر اقدامات احتیاطی را انجام دهید می­توانید از هزینه ­هایی که ممکن است در اثر خسارت یا از بین رفتن دارایی­ ها به وجود بیاید، جلوگیری کنید.

 

۴- مدیریت ریسک به بهبود اعتبار شرکت کمک می ­کند.

وجود یک استراتژی مناسب مدیریت ریسک، به شما کمک می‌کند تا پیام مثبتی در مورد تجارت خود منتقل کنید. در داخل شرکت، این کار باعث ایجاد اطمینان در بین کارمندان در مورد توانایی مدیریتی شما می ­شود. از این گذشته، داشتن یک محل کار امن به تقویت روحیه نیز کمک می‌کند. هنگامی که فاجعه ناگزیر اتفاق بیفتد، توانایی شرکت برای ادامه کار با مشتریان نیز تأثیر بسزایی در اعتبار برند شما خواهد داشت. این نشان می­دهد که تجارت شما قوی و قابل اعتماد است و شرکت حتی در صورت شکست نیز می­تواند کار را ادامه دهد.

 

 

اهمیت مدیریت ریسک برای کسب و کارهای کوچک

از مدت­ها قبل، مدیریت ریسک به عنوان یک امتیاز برای شرکت­های بزرگ، با توجه به اندازه و منابع مالی آنها، تلقی می­شد. این مسئله به طور کلی درست است زیرا هرچه شرکت بزرگتر باشد، بیشتر در معرض خطر قرار می­گیرد. شرکت‌های عظیم دارایی­های متعددی دارند و در بخش­ها و مکان‌های جغرافیایی مختلف شعبه دارند. هر یک از این عوامل خطرات منحصر به فردی را به همراه دارد. در حالی که برعکس، شرکت­های کوچکتر در معرض ریسک محدودتری قرار خواهد گرفت.  اما این بدان معنا نیست که به عنوان یک صاحب کسب وکار کوچک، باید مدیریت ریسک را نادیده بگیرید. حتی شرکت­های کوچکتر نیز با خطرات زیادی روبرو هستند مثلا در موارد سرقت، بلایای طبیعی، حوادث محل کار، پرونده‌های قضایی، مقررات جدید دولت و یا صرفاً افزایش رقابت در بازار.

  در حالی که شرکت­های بزرگ ممکن است بتوانند بیشتر این رویدادها را تحمل کنند، اما در مورد استارتاپ­ها نمی­توان همین حرف را زد. به عنوان مثال، یک دادخواست طولانی و پرهزینه می­ تواند شرکت را برای مدتی فلج کند. بنابراین شما نباید فقط به این دلیل که سازمان شما بسیار کوچک است و تیم اختصاصی ریسک ندارد، اهمیت مدیریت ریسک را نادیده بگیرید.

 منابع:

(+)www.startingbusiness.com

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات