خوب صحبت کردن: آموزشی مهمتر از زندگی

هنر خوب صحبت کردن در زندگی مهارتی ضروری است. خوب صحبت کردن یعنی یادگیری مهارت‌های مکالمه‌ای و مهارت صحبت کردن که باعث بهبود تصویر شخصی و حرفه‌ای شما نزد دیگران می‌شود. ارتباط خوب، کلید موفقیت است، چه در حضور تماشاگران زیادی صحبت کنید و چه بخواهید برای دوست­ تان حرف بزنید. اگر می­ خواهید بدانید که چگونه خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنید، باید خودتان را باور داشته باشید، آهسته و با احتیاط صحبت کنید و حرف های خودتان را باور داشته باشید. اگر می ­خواهید بدانید که هنگام صحبت کردن چگونه هوشمندانه و متفکر به نظر برسید، با ما در این مقاله همراه باشید تا با تکنیک صحبت کردن صحیح آشنا شوید.

تکنیک­ های خوب صحبت کردن

۱- با اعتماد به نفس صحبت کنید

نظرات خود را با قاطعیت بیان کنید. قبل از صحبت کردن باید مطمئن شوید که واقعاً به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید. با اعتماد به نفس و قاطعانه صحبت کردن یکی از مهارتهای صحبت کردن است.

۲- تماس چشمی برقرار کنید

برقراری تماس چشمی به افراد کمک می ­کند تا با دقت به حرف های شما شما گوش دهند. چند چهره دوستانه پیدا کنید تا روی آنها تمرکز کنید تا در حین صحبت اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کرده و پیام ­تان را با وضوح بیشتری انتقال دهید. اگر هنگام صحبت کردن، پایین را نگاه کنید، اعتماد به نفس نخواهید داشت و اگر هنگام صحبت به اطراف نگاه کنید، ممکن است افراد فکر کنند که حواس شما پرت شده و به صحبت کردن با آنها علاقه ندارید. اگر هنگام صحبت دیدید که فرد گیج و نگران به نظر می رسد، حتی ممکن است به این فکر کنید که آیا به اندازه کافی صحبت ­های شما واضح است یا خیر. اگر در یک گروه بزرگتر صحبت می­ کنید، برقراری تماس چشمی دشوار است؛ در این صورت فقط به چند نفر نگاه کنید.

۳- خیلی آرام حرف نزنید

آیا تا به حال دقت کردید که بعضی از بهترین سخنران‌ها توانایی این را دارند که به معنای واقعی کلمه، صدای‌شان را به سمت شما پرتاب کنند؟ علتش را میدانید؟ چون آنها خیلی آرام حرف نمی‌زنند. آرام صحبت کردن ممکن است به این معنی باشد که شما اعتماد به نفس ندارید یا گوشه‌گیر و عصبی هستید. صدای خود را واضح کنید و محکم صحبت کنید اما خیلی بلند حرف نزنید، چون امکان دارد که افراد فکر کنند که دارید داد و فریاد می ­کنید.

۴- مخاطبان خود را بشناسید

اطلاع از اینکه با چه کسی صحبت می ­کنید، به شما کمک زیادی می­ کند تا با ‏اطمینان صحبت کنید. بهتر است بدانید که مخاطبان تان از کجا آمده­ اند، چند سال دارند و در مورد بحثی که می ­کنید چه اطلاعاتی دارند. یکی از دلایل عصبی شدن افراد هنگام صحبت این است که از موضوعاتی که با آنها آشنا نیستند، خوش شان نمی ­آید. به همین علت، بهتر است که اطلاعات بیشتری از مخاطبان­ تان جمع آوری کنید.

۵- واژگان خود را گسترش دهید

هرچه بیشتر بخوانید، بیشتر اطلاعات کسب می ­کنید و دامنه لغات شما بیشتر می شود. شما کلمات ‏جدید را یاد می­گیرید و عبارات جدید را درک خواهید کرد و از واژگانی که یاد گرفتید هنگام حرف زدن استفاده خواهید کرد. اگر واقعاً می­خواهید خوب صحبت کنید، داشتن واژگان گسترده لازم است.‏

۶- با صدای بلند حرف بزنید

با صدای بلند صحبت کنید تا همه بشنوند. در حالی که نمی ­خواهید فریاد بزنید، باید به اندازه کافی بلند ‏صحبت کنید تا افراد مجبور نشوند از شما بخواهند حرف ­تان را تکرار کنید. آرام صحبت کردن می‌تواند به این معنی باشد که خجالتی هستید یا به گفته­ های خودتان اعتماد ندارید و به هر حال نمی­ خواهید که حرف­ های شما شنیده شود. بلند صحبت کردن از مهم ترین تکنیک ­های صحبت کردن صحیح است.

۷- به سخنران‌های حرفه‌ای گوش کنید

یکی از راه‌های تقویت مهارت‌های کلامی، گوش دادن به سخنران‌های حرفه‌ای است. در هنگام گوش دادن، به نکات زیر فکر کنید:

  • سخنران ­ها هنگام صحبت کردن چه لحنی دارند؟
  • چه وقت‌هایی به صورت عمدی مکث می‌کنند؟
  • در هنگام حرف زدن، زبان بدن‌شان چگونه است؟
  • چگونه بحث‌ها وگفتگوها را اداره می‌کنند؟
  • چگونه به نظرات توهین‌آمیز واکنش نشان می‌دهند؟

با گوش دادن به سخنران‌های حرفه‌ای، این فکر به ذهن ­تان خطور می­ کند تا تکنیک صحبت کردن صحیح سخنران ­های حرفه ای را با خودتان مقایسه کنید. آشنایی با مهارت صحبت کردن سخنران­ ها می ­تواند به شما کمک کند تا تکنیک صحبت کردن صحیح ‏ را یاد بگیرید.

۸- صحبت های خودتان را ضبط کنید

برای خوب صحبت کردن در هنگام گفت‌وگوها صدای خودتان را ضبط کنید؛ تا به حال به صدای خودتان گوش دادید؟ گوش دادن به صدای خودتان ‏می‌تواند کمک‌تان کند تا متوجه شوید در هنگام صحبت کردن کجا وقفه‌های طولانی دارید. این کار می‌تواند به شما کمک ‏کند تا هنگام حرف زدن، جاهایی که وقفه‌های طولانی داشتید را شناسایی کنید. صدای خودتان را در هنگام گفت‌وگوهای عادی ضبط کنید و به این فکر کنید که چگونه می ­توانید خوب صحبت کنید.

کلام آخر

چه در جمع دوستان یا همکاران ­تان هستید، به خاطر داشته باشید که عادت چه چیزی گفتن، چطور گفتن، و چه موقع حرف زدن را کنترل کنید. منتظر نباشید تغییرات در نحوه­ صحبت کردن ­تان یک شبه رخ دهد. برای خوب صحبت کردن، باید مهارت صحبت کردن و تکنیک صحبت کردن صحیح را یاد بگیرید که همیشه برای شما مفید خواهد بود.

منابع:

blog.dce.harvard.edu
www.wikihow.com
toughnickel.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات