اهمیت لحن بیان و تن صدا در سخنرانی‌ها

اهمیت لحن بیان و تن صدا در سخنرانی‌ها

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، بخصوص در سخنرانی ها لحن بیان و تُن صدای ما مهم تر از هرچیزی است. انتخاب لحن در سخنرانی­ ها تاثیر قابل توجهی در جذب بیننده دارد. هنگام رهبری یک تیم، بخش یا سازمان، تُن صدا یا لحن صدای ما برای انتقال پیام به مخاطبان اهمیت زیادی دارد. اگر شما به دنبال جذب مخاطبان و انگیزه بخشیدن به آنها هستید، بهتر است به لحن صدای خود در سخنرانی ­ها و مذاکرات توجه داشته باشید.

در اینجا سه مرحله ساده برای کمک به آگاهی بیشتر از لحن صدای خودتان آورده شده است:

  • مشخص کنید که می­ خواهید چه نوع لحنی را منتقل کنید و دیگران به آن گوش دهند.
  • درباره تن صدای خود بازخورد بخواهید.
  • صدای خود را ضبط کنید؛ متوجه صحبت های خودتان می­ شوید؟

هنگام صحبت کردن و سخنرانی، می‌دانیم که آنچه می گوییم ممکن است به اندازه نحوه بیان­ مهم نباشد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سخنرانی نحوه‌ی ادا کردن حروف و کلمات است. شما به عنوان سخنران خوب باید با چگونگی ادا کردن حروف آشنایی داشته باشید تا تُن صدا و لحن بیان شما برای مخاطب جذاب باشد.

ما با لحن صدای خود به مخاطب این انگیزه را می‌دهیم که به حرف های ما علاقه‌مند شود و صحبت های ما را دنبال کند. اگر در سخنرانی یا مذاکره لحن صدای شما خسته‌کننده باشد و نظر مخاطب را جلب نکند، مخاطب ممکن است بگوید که حرف های سخنران خسته‌کننده است حتی اگر محتوا خیلی جالب و جذاب باشد. صدا و لحن یکنواخت سخنران باعث می­ شود که مخاطبان فکر کنند که ارائه کسل‌کننده و خسته‌کننده می­ باشد. بنابراین، ما به عنوان سخنران باید نگران لحن و تُن صدای مناسب برای ارائه ­ی محتوای خود باشیم و لحن مناسبی را داشته باشیم برای پیامی که می­خواهیم به دیگران انتقال دهیم. در اینجا چند پیشنهاد برای تأثیرگذاری بیشتر محتوا بر اساس تُن صدا استفاده شده است.

  • قبل از اینکه روی یک کلمه تاکید کنید، مکث کنید.
  • سرعت خود را افزایش دهید تا هیجان­ تان را نشان دهید. افزایش سرعت در بیان جملات باعث جذاب شدن محتوا می­ شود.
  • اگر در سخنرانی، داستانی به ذهن­ تان رسید، آن را بازگو کنید. این کار روی کیفیت صدای شما تاثیر می­ گذارد. به همین علت است که شخصی که داستانی از اتفاقی که اخیراً رخ داده را بازگو می­ کند با هیجان بیشتری آن را تعریف می­ کند و شما می ­توانید این هیجان را در صدای او احساس کنید؛ زیرا تصویر این واقعه هنوز در ذهن او تازه است.
  • هنگام رسیدن به بخش احساسی یا نمایشی سخنرانی، حالت چهره ای واضح داشته باشید. حرکات بدن روی تُن صدای شما تاثیر می ­گذارد.
  • اگر مشتریانی که می ­خواهید جذب کنید تجار و خانم­ ها هستند، ممکن است لحن شما معتبر و حرفه ای باشد، اما اگر نوجوانان را هدف قرار می ­دهید، باید لحن صمیمانه و غیررسمی‌تری داشته باشید. داشتن لحن بیان ثابت در طول زمان همان چیزی است که به ساخت برند شخصی­ تان کمک می­ کند. تُن صدا انواع مختلفی دارد، تُن صدایی را انتخاب کنید که ارزش‌های اصلی شما را نشان دهد.

اهمیت لحن بیان صحیح

تُن صدا و لحن صدا، چیزی است که شما را متفاوت می­ کند

تُن صدای آرام، هیجانی و پرشور می ­تواند روی نحوه­ تفسیر مردم از سخنرانی شما تاثیر بگذارد. اگر در سخنرانی ­ها و مذاکرات به تُن صدا و لحن صدا توجه نشود، به نظر می‌رسد که شما سخنران کسل کننده‌ای هستید و کسی در سخنرانی به شما گوش نمی ­دهد. تُن صدای کامل و طنین‌دار می ­تواند شما را فردی خوش صحبت نشان دهد. تُن صدای شما بیانگر روحیات و خلق و خوی درونی شما است. حس شوخ طبعی در سخنرانی، ارائه یک سخنرانی هوشمندانه یا صمیمت با مخاطب از طریق تن صدا به مخاطبان ­تان انتقال داده می­ شود. تُن صدا می ­تواند شما را از نظر تخصص، دانش، حس شوخ طبعی، احساس صمیمیت نسبت به رقبای تان متمایز کند.

به شکل‌گیری شخصیت ­تان در ذهن مخاطب کمک می ­کند

مشتری­ و مخاطب تان با لحن صدای شما، اطلاعاتی درباره­ شخصیت ­تان بدست می ­آورد. آنها بر اساس تُن صدای شما درسخنرانی، در ذهن­ شان تصویری از شما و شرکت­ تان ایجاد می­ کنند. اولین تصور ذهنی مخاطبان از شما بر اساس تُن صدا شکل می­ گیرد. استفاده­ همزمان از کانال­ های اجتماعی در به اشتراک گذاری ویدیوهای تبلیغاتی می­ تواند خیلی بهتر ارزش ­های شما را به مخاطبان انتقال دهد.

از تن صدا برای تاثیرگذاری و متقاعدسازی مخاطب استفاده کنید

هنگامی که اعتماد مشتریان بالقوه خود را جلب کردید، می­توانید با استفاده از این سخنرانی و مذاکره­ تاثیرگذار آنها را تحت تأثیر قرار داده و آنها را ترغیب کنید تا با شما تجارت کنند. به هر حال، آنها احتمالاً با شرکتی که دوست دارند و به آن اعتماد دارند تجارت می­ کنند. بنابراین، منطقی است که افرادی که قصد تجارت با آنها را دارید اطلاعاتی درباره­ شما داشته باشند، شما  می ­توانید ویژگی­ های شخصتیی ­تان را در لحن کلام ­تان منعکس کنید.

کلام آخر

با خواندن مقالات مختلف می ­توانید اطلاعاتی درباره­ ی نحوه­ صحبت کردن، نوع لحن بیان و تن صدا و بهترین راه­ های برقراری ارتباط پیدا کنید. اول از همه، شما همیشه باید نسبت به خود صادق باشید. برای اینکه بدانید چگونه تغییر صدا روی درک مخاطب از شما به عنوان یک سخنران تأثیر می­گذارد، سخنرانی خود را در مقابل گروه کوچکی از افرادی انجام دهید که به شما بازخورد صریح درباره­ تُن صدا و لحن بیان ارائه می­ دهند. با بازخوردی که از آنها دریافت می­ کنید، با نقاط ضعف­ تان آشنا می‌شوید و اهمیت لحن بیان صحیح در سخنرانی­ ها و مذاکرات را درک می­ کنید.

منابع

ethos3.com
www.pixus.uk
www.theconversationspace.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات