چگونه مهارت‌های کلامی خود را بسنجیم؟

برای اینکه بدانیم چگونه مهارت کلامی خود را بسنجیم، اول باید بدانیم مهارت‌های کلامی چه تأثیری در هنر سخنرانی دارد؟ تست‌کردن مهارت کلامی چه کمکی به ما می‌کند؟ برای این که درک خوبی در تمامی موضوعات مرتبط با مهارت‌های کلامی داشته باشید، ابتدا باید ببینید هوش کلامی چیست؟ در واقع به توانمندی زبان مادری یا سایر زبان‌ها که به شکل نوشتاری و شفاهی کاربرد مؤثر دارند، هوش‌کلامی گفته می‌شود. هوش کلامی یا هوش زبانی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در افراد علاقه‌مند به سخنرانی تقویت شود. این موضوع می‌تواند فعالیت‌های روزانه و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

از ویژگی‌های افرادی که دارای هوش کلامی بالا هستند، می‌توان به داشتن حس خوب هنگام خواندن و نوشتن، متقاعدکننده‌بودن در زمان مذاکره با دیگران، توانمندبودن در ارائه مسائل و موضوعات مختلف، به کار بردن جملات معروف و ضرب‌المثل هنگام داستان تعریف کردن و صحبت کردن از اطلاعاتی که در جایی نوشته شده اشاره کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانیم مهارت کلامی خودمان را بسنجیم؟

ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در هوش کلامی است و می‌توان برای افزایش آن تمرین و تکرار زیاد انجام داد. ما در طول روز اکثر کارهای خود را به واسطه صحبت کردن و مهارت کلامی انجام می‌دهیم؛ بنابراین بهتر است که به فکر تقویت این مهارت از طریق آموزش تکنیک های آن باشیم و ببینیم که این مهارت تا چه حد زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث رشد و توسعه فردی و سازمانی ما در زندگی شخصی و شغلی مان می شود. با ما همراه باشید.

اتفاقات روزانه خود را یادداشت کنید

اگر می‌خواهید مانند کسانی که از هنر سخنرانی  برخوردار هستند و فن خوبی دارند باشید، بر اساس یک برنامه منظم اتفاقات روزانه خود را یادداشت نمایید. این اتفاقات می‌توانند در دفترچه یادداشت کاغذی و یا دفترچه آنلاین شما یادداشت شوند. این کار نوعی تمرین نویسندگی است که شما به کمک آن می‌توانید به سنجش مهارت کلامی  خود بپردازید. خاطره‌نویسی در دفترچه آنلاین و یا تولید محتوا در فضای مجازی از جمله راه‌های مهم برای تقویت هوش و مهارت‌های کلامی شما هستند.

مطالعه به صورت منظم

تست کردن مهارت کلامی  با مطالعه انواع نوشته و کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید بسیار مؤثر است. شما از طریق مطالعه می‌توانید بفهمید که دایره واژگان شما تا چه میزان گسترده است و یا اینکه می‌توانید از عبارات و کلمات در جای درست استفاده کنید یا خیر. یک مطالعه ده دقیقه‌ای در طول روز به شما کمک می‌کند که در کنار تقویت مهارت کلامی، هنر سخنرانی  خود را بسنجید؛ بنابراین کتاب‌های متفاوت را با تکنیک تند خوانی بخوانید.

راه‌های سنجش مهارت کلامی

با دیگران مصاحبت کنید

گفت و گو با دیگران می‌تواند هنر سخنرانی  شما را به چالش بکشاند. شما هنگام صحبت‌کردن با دیگران، خود را از نظر مهارت‌های کلامی می‌سنجید. نظرات و تجربیات آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به هوش کلامی شما کند؛ بنابراین در زمان گفت‌وگوهای دوستانه به جای این که ساکت بنشینید، در بحث‌ها مشارکت کنید و فعال باشید. وقتی شروع به صحبت می‌کنید، برای جستجوی کلمات ذهن شما دچار درگیری می‌شود و می‌خواهد انواع کلمات را پیدا کند تا شما بتوانید به صحبت کردن ادامه دهید.

سنجش مهارت کلامی  از طریق بازی‌های خاص

کنار هم چیدن تکه‌های پازل، بازی پانتومیم و بازی‌های فکری راهی است برای تست‌کردن مهارت کلامی  که می‌توانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید تا چه میزان از هنر سخنرانی  برخوردار هستید، می‌توانید در زمان تنهایی یکی از اشیای اطراف خود را بردارید و به مدت سه دقیقه بدون هیچ گونه مکث و توقفی درباره آن صحبت کنید. این کار عملکرد ذهن شما برای جستجوی کلمات تقویت می‌کند و سرعت آن را افزایش می‌دهد.

کلمات جدید را یاد بگیرید

مهارت کلامی شما با یادگیری کلمات و عبارات جدید گسترش می‌یابد. یکی از راه‌های سنجش مهارت کلامی، بررسی دایره واژگان شما است. اگر می‌دانید که در این مورد ضعف دارید، آن را با یادگیری کلمات و عبارات جدید تقویت کنید. شعر خوانی، ضرب‌المثل‌ها و استفاده از لغت نامه در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند.

 فن‌بیان و هوش زبانی  در سنجش مهارت کلامی

بدون لکنت زبان و مکث صحبت کنید

برای سنجش مهارت کلامی ، تمرین صحبت‌کردن بدون وقفه و لکنت را هر روز انجام دهید. بهتر است مقابل آینه بایستید که و به مدت چند دقیقه بدون وقفه و لکنت زبان، صحبت کردن را شروع کنید. در این حالت تمامی واژه در ذهن شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه صحبت کردن می‌تواند در بحث‌های مهم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

صدا خود را ضبط کنید

از راه‌های تست کردن مهارت کلامی می‌توان به صحبت‌کردن و ضبط صدای خود اشاره کرد. اگر در زمینه‌های مختلف و چیزهایی که می‌دانید صحبت کنید، متوجه می‌شوید که تا چه حد پیشرفت کرده‌اید. وقتی صدای خودتان را می‌شنوید، می‌توانید ایرادات و نقص‌های خود را تشخیص دهید و نقاط قوت خود را در حوزه مهارت کلامی تقویت کنید. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت چه تفاوتی میان فن بیان و هوش زبانی یا کلامی وجود دارد.

چگونه مهارت فردی خود را توصیف کنیم؟

تفاوت‌های بین فن و بیان و هوش زبانی

شما به واسطه فن بیان می‌توانید از دایره واژگان خود بیشتر استفاده کنید. برای این که مهارت کلامی خود را برای داشتن فن بیانی بهتر تقویت کنید، می‌توانید با سرعت صحبت‌کردن و سخنرانی کردن را آغاز کنید و روی لهجه و کنترل صدای خود را کنترل داشته باشید. بر خلاف فن بیان و مهارت کلامی، هوش زبانی یا کلامی شامل انواع مهارت‌های شفاهی و گفتاری و سایر توانایی‌های مرتبط با صحبت کردن می‌شود.

نتیجه‌گیری: ارزیابی مهارت کلامی و تقویت فن بیان

در این مقاله به ارائه توضیحاتی در مورد سنجش هوش کلامی و تقویت آن پرداختیم. هنگامی که از کلام خود استفاده می‌کنید تا در موقعیت‌های مختلف بتوانید موضوعات را راحت و بهتر انتقال دهید و در مصاحبت با دیگران تأثیر گذار باشید، از هوش کلامی یا زبانی استفاده کرده‌اید. شما با در نظر گرفتن کلمات و عبارات به عنوان ابزارهای برای افزایش هوش کلامی، می‌توانید مهارت کلامی خود افزایش دهید. بهترین راه برای تقویت مهارت‌های کلامی تمرین و تکرار است.

شما می‌توانید هوش کلامی خود را با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله معرفی کردیم افزایش دهید. هم اکنون منتظر نظرات و پیشنهادات شما در تقویت مهارت کلامی و سنجش آن هستیم.

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات