معرفی 6 کتاب درباره تفکر نقادانه

معرفی۶کتاب درباره تفکر نقادانه

هدف از پرورش توانایی تفکر نقادانه تنها این نیست که در آوردن استدلال‌های منطقی مهارت پیدا کنید. بلکه هدف این است که پاسخ‌های صحیح‌تری بیابید که بر مبنای آنها بتوانید تصمیمات و انتخاب‌های بهتری برای خود و دیگران اخذ کنید. در راستای تفکر انتقادی کتاب‌های سودمندی وجود دارند که می‌توانند به پرورش این مهارت در شما کمک کنند. یک کتاب تفکر نقادانه می‌تواند به شما کمک کند اولاً به بهبود کیفیت تصمیمات و قضاوت‌هایتان بپردازید و عقایدتان را به دقت ارزیابی کنید. ذهن انسان به ندرت واقع بینانه عمل می‌کند. مهارت در تفکر نقادانه به شما کمک می‌کند این واقع بینی را تا جای ممکن افزایش دهید. دوماً شما را به یک متفکر مستقل تبدیل می‌کند و یاد می‌گیرید برای خودتان فکر کرده و ارزش‌ها، باورها، قضاوت‌ها و تصمیماتتان را در اختیار بگیرید.با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در زندگی شخصی و شغلی هر فرد، تیم فرتیک شش کتاب درباره تفکر نقادانه معرفی می نماید. تا پایان همراه ما باشید.

معرفی 6 کتاب تفکر نقادانه

تفکر نقادانه یک امر اکتسابی است نه ذاتی. لذا برای این که این مسیر را آسان‌تر بپیمایید ما چند کتاب تفکر نقادانه سودمند را به شما معرفی خواهیم کرد تا این مهارت را از اساتید و مربیان آن فراگیرید. با بهره‌مندی از این کتاب ها می‌توانید در کمترین زمان یک متفکر منتقد شوید.

۱- صبر کن ببینم، چی؟

برای آموزش تفکر انتقادی کتاب‌های متنوعی وجود دارد. اولین کتابی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم نوشته جیمز ای رایان است. از آنجایی که تفکر عقلانی برخواسته از مشاهده، آموختن، تمرین و پرسش سوالات درست است؛ وی سعی داشته با برشمردن برخی مثال‌هایی از تاریخ، دنیای سیاست و زندگی شخصی خود اهمیت دانستن موارد زیر را بیشتر نشان دهد:

  • سوال بپرسید و درکی بهتر از موضوع کسب کنید
  • کنجکاو باشید
  • خود را به عمل‌کردن وادارید
  • روابطتان را مستحکم‌تر کنید.
  • روی بااهمیت‌ترین دغدغه‌های زندگیتان متمرکز باشید.

این که بدانیم چگونه سوالاتمان را تنطیم کنیم، چگونه بیان کنیم و از چه کسی بپرسیم باعث می‌شود دریافت پاسخ‌های غلط به حداقل برسد. پرسیدن سوالات اشتباه یا از افراد اشتباه یا به گونه‌ای نادرست معمولاً پاسخ‌های اشتباهی هم به دنبال خواهد داشت.

۲- هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن پنجره‌ای به روانشناسی و قدرت استدلال انسانی می‌گشاید. و به ما می‌گوید چگونه تصمیم بگیریم، گزینه‌ها و انتخاب‌های موجود را ارزیابی کنیم و تعصبات شناختیمان را گسترش دهیم.

این راهنمای تفکر نقادانه به شما کمک می‌کند به افکار اشتباه توجه کرده و آنها را ارزیابی کنید. انتخاب‌ها و تصمیمات بهتری داشته باشید و عادت‌ها و رفتارهای ناخواسته را تغییر دهید.

این کتاب طرز تفکر شما نسبت به خودتان و زندگیتان را تغییر می‌دهد چرا که در این کتاب انواع داستان کوتاه تفکر نقاد و مثال‌های گوناگونی ارائه شده است که اشتباهات قضاوتی و نحوه اصلاح آن‌ها را برای شما بیان می‌کند.

۳- منطقی بودن (راهنمایی برای خوب اندیشیدن)

اگر می‌خواهید در ارتباط با معقوله منطق بیشتر مطالعه کنید و تفکر انتقادی را در خود بهبود بخشید این کتاب تفکر نقادانه میتواند بسیار سودمند باشد.

در پردازش به معقوله تفکر انتقادی کتاب منطقی بودن با نوشتاری ساده و مناسب عناصر اصلی ساخت تفکر انتقادی و منطقی را برای شما بیان کرده است.

تمدن‌های باستانی اهمیت مطالعه در ارتباط با منطق و بلاغت را بیشتر از ما دریافته‌اند. به کمک این کتاب این مفاهیم ارزشمند را که جامعه مدرن ما فراموش کرده در کودکی به ما بیاموزد را جزئی از زندگی خود کنید.

داشتن تفکر منطقی به معنای نادیده گرفتن احساسات نیست. بلکه به این معنا است که منطق و احساسات را در کنار یکدیگر برای اخذ تصمیمات بهتر و رشد در مسیر زندگی به کار گیریم.

هفت راهکار موثر برای یادگیری تفکر انتقادی

۴- نابخردی‌های پیش‌بینی پذیر

این راهنمای تفکر نقادی شامل مثال‌هایی است که به ما نشان می‌دهند چگونه انتخاب‌های ما غیر‌منطقی می‌شوند، چگونه بر اساس احساسات تصمیم می‌گیریم و چگونه خود را با برخی خوش‌بینی‌ها فریب می‌دهیم.

دکتر دن ارلی نویسنده کتاب تعداد زیادی از تله‌های ذهنی را که زندگی را برای ما سخت‌تر می‌کنند معرفی کرده است. بعد از مطالعه این کتاب شما بسیاری از نقص‌های انسانی را می‌شناسید و درمی‌یابید که چگونه از گرفتار شدن در تفکر غیر منطقی خود را رها کنید. بنابراین این کتاب به شما توانایی اخذ تصمیمات منطقی و به دور از احساسات شخصی را خواهد داد.

۵- قواعد مباحثه

در بحث تفکر انتقادی، کتاب قواعده مباحثه بسیار تاثیرگذار است چرا که آنتونی وستونی نویسنده آن، توصیه‌های منطقی و کاربردی را به شما ارائه می‌کند. مثال‌های این کتاب منطقی و کارآمد شامل استدلال‌های استنباطی و قیاسی ارائه داده است.

۶- تفکر سریع و آهسته

دنیل کانمن نویسنده این کتاب روانشناسی مشهور و برنده جایزه نوبل سیاست است. در این کتاب شما درمی‌یابید که چگونه و چه وقت می‌توانید به بینشتان اعتماد کنید یا نکنید. در واقع درمی‌یابید چگونه از دو سیستمی که ذهن شما را پیش می‌برند استفاده کنید.

سیستم اول سریع، شهودی و بر مبنای احساسات است. در حالی که سیستم دیگر آهسته، بر مبنای حقایق و منطقی‌تر است.

منابع:

upjourney.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات