۵ تکنیک حل مسئله

معرفی ۵ تکنیک برای حل مسئله

در تمام ابعاد زنگی ما مشکلاتی وجود دارند. در زمینه کار، زندگی شخصی و روابط، همواره مسائلی وجود دارند. گاهی به راحتی می‌توانیم این مشکلات کوچک و بزرگ را حل کنیم و گاهی هم ممکن است به بن بست برخورد کنیم. هفته‌ها و ماه‌های بسیاری را صرف کنیم اما در نهایت هم به نتیجه‌ای نرسیم. آیا بهتر نیست به جای این تلاش‌های بیهوده قدری منطقی‌تر از مهارت حل مسئله استفاده کنیم؟  با ما همراه باشید. قصد داریم، برای رشد و توسعه فردی آموزش پنج تکنیک برای حل مسئله را به شما معرفی کنیم تا بتوانید براحتی بر مسايل و مشکلاتتان فايق آیید.

5 تکنیک برای کسب مهارت حل مسئله

هر کسی ممکن است برای حل مسائل زندگی خود کاری انجام دهد. برخی خلاقانه‌تر و برخی دیگر سازمان یافته‌تر هستند. برخی نیازمند کار تک نفره و برخی باید به صورت گروهی حل شوند. در این قسمت برخی تکنیک‌های حل مسئله را به شما معرفی خواهیم کرد تا هر کدام که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

۱- به تیم خودتان تکیه کنید

اولین تکنیک برای رسیدن به هنر حل مسئله این است که اطرافتان را از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید پر کنید. گاهی ممکن است مشکلات به تنهایی حل شوند اما در حل بعضی از مسائل شما به افراد دیگر هم نیاز دارید.

بودن در گروهی که همه به یکدیگر اهمیت می‌دهند و به صحبت‌های هم گوش می‌دهند موجب می‌شود خلاقیت در آنها به حداکثر برسد. بنابر این اگر با مشکلی برخورد کنند می‌توانند با کمک یکدیگر به سادگی آن مسئله را حل کنند.

پس سعی کنید افرادی را در اطراف خود داشته باشید که بتوانید با آنها صحبت کنید و آنها به حرف‌های شما گوش دهند.

۲- احساساتتان را کنترل کنید

دومین روش برای رسیدن به مهارت حل مسئله این است که کنترل خوبی بر هیجانات و احساسات خود داشته باشید و در هر زمانی بدانید دقیقاً چه حسی دارید.

وقتی نمی‌دانیم دقیقا در چه حالت روحی هستیم مدام دچار اضطراب و استرس شده و نمی‌توانیم مشکلاتمان را به درستی حل کنیم. پس بهتر است با برخی از روش‌های خودآگاهی به این شناخت برسید.

دنیل جی سیگل نویسنده کتاب ذهن در حال رشد در ارتباط با احساسات ما می گوید “برایش نام بگذارید تا رام شود” در واقع اگر احساساتمان را بشناسیم به راحتی می‌توانیم آنها را کنترل کنیم. اما اگر سعی کنیم جسمان را انکار کنیم تا زودتر آرام شویم دچار استرس خواهیم شد.وقتی از مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله صحبت می‌کنیم نمی توان تاثیر خودآگاهی را نادیده گرفت چرا که اولین قدم برای این است که دریابیم چه کاری باید صورت گیرد.

برخی از روش‌ها همچون پیاده‌روی کردن و کنترل بر نفس‌ها برای رسیدن به ذهن آگاهی می‌توانند بسیار موثر باشند.

۳- شنونده خوبی باشید

یکی از تکنیک‌های حل مسئله که افراد حرفه‌ای معمولاً آن را به کار می‌برند این است که خوب گوش می‌دهند. آنها قبل از این که اقدام به حل مسئله کنند اطلاعات مورد نیازشان را جمع آوری می‌کنند. به همین علت هم می‌توانند آن‌ها را به درستی به کار گیرند.

شاید همان ابتدا که با مشکلی مواجه می‌شوید بخواهید اقدام به حل آن کنید. اما در هنر حل مسئله و استفاده از تکنیک‌های حل مسئله لازم است ابتدا تمام اطلاعات مورد نیازتان را به خوبی جمع‌آوری و پردازش کنید.

برای حل مسئله به روش هوشمندانه باید ابتدا خوب به نظر افراد گوناگون گوش داده و دیدگاه‌های گوناگون را بررسی کنید . این کار دید بازتری نسبت به ابعاد گوناگون مسئله به شما می‌دهد و در مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله شما را یاری می‌کند.

۴- از همان ابتدای کار روی هیچ ایده‌ای برچسب بد نزنید

چهارمین مورد از تکنیک‌های حل مسئله این است که به هیچ یک از ایده‌هایی که در ابتدا به آن‌ها رسیده‌اید برچسب بد بودن نزنید چرا که ممکن است هنوز شناخت درستی از آن نیافته باشید.

در مرحله‌ ایده‌پردازی نباید راجع به هیچ یک از ایده‌ها پیش داوری کنید. این کار منجر به سرکوب‌کردن خلاقیت خواهد شد که با هنر حل مسئله در تضاد است. سرکوب خلاقیت به این معناست که فردی که ایده را به ما ارائه داده و استقبال خوبی از ما دریافت نکرده دیگر برای ایده‌دادن تشویق که نمی‌شود ، بهترین ایده‌های خود را هم با ما در میان نخواهد گذاشت.

۵- بازی و سرگرمی کمک می‌کند راحت‌تر به جواب برسید

گاهی بیش از حد جدی بودن سبب می‌شود آنقدر که باید انگیزه و خلاقیت نداشته باشیم. درست است که در بحث در رابطه با یک مسئله جدی که حل نشدن آن ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد شوخی و سرگرمی جایی نداشته باشد. اما قرار گرفتن در یک فضای جدی و خشک، خلاقیت افراد و انگیزه بیان ایده‌هایشان را می‌گیرد. پس اگر سعی کنید به طرز دیگری مشکل تان را حل کنید شاید راه حل های آسان تری بیابید.

به همین علت در پنجمین روش از تکنیک‌های حل مسئله می‌خواهیم شما را تشویق کنیم کمی کودکانه‌تر نگاه کنید. کودکان وقتی با هم بازی می‌کنند برای حل مشکلاتشان گاهی راه حل‌هایی می‌اندیشند که به هیچ وجه به ذهن بزرگسالان با این همه ادعا نمی‌رسد.

مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله از دید کودکان آنقدر خلاقانه است که گاهی به نظر می‌رسد ما هم باید مثل آنها محیط اطرافمان را رنگی‌تر ببینیم.

۷روش کاربردی برای ارتقاء مهارت حل مسئله

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد بیشتر دیدگاه شما مورد توجه قرار گیرد. چرا که هنر حل مسئله تنها برخی روش‌هایی همچون نقشه ذهنی و … نیست که در عمل به کار می‌آیند. بلکه تغییر نگرش و توجه به ذهن کمک می‌کند خلاقیت شما به قدری افزایش یابد که بتوانید خودتان این روش‌ها را خلق کرده و با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

پس بهتر است ابتدا به آن چیزی بپردازید که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. و آن ذهنتان است. آرامش بخشیدن به آن و باز کردن دریچه‌هایی که تا کنون پشت آنها را ندیده‌اید مهمترین موفقیتی است که سعی شد به آن پرداخته شود.

منبع:

https://www.lifehack.org

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات