کاهش استرس

چگونه استرس خود را درعرض10دقیقه کاهش دهیم؟

استرس حس ناخوشایندی است که می‌تواند به سرعت شما را درون خود فرو برد تا جایی که کنترل آن در دستان شما نباشد. گاهی عدم کنترل استرس می‌تواند عواقب فیزیکی ناخوشایندی مثل سردرد و یا افزایش وزن در طولانی مدت را به دنبال داشته باشد. یک روش ساده برای کنترل استرس این است که به بدن و ذهنتان اجازه دهید خود را مجدد به آرامش برسانند. گاهی یک چرت ساده می‌تواند روش موثری برای این کار باشد. اگر احساس خواب آلودگی می‌کنید به تاخیر انداختن این استراحت تنها موجب افزایش استرس شما خواهد شد.

چند روش فوق سریع برای از بین بردن استرس در کمترین زمان

  • بخندید یا حداقل لبخند بزنید. حتی اگر این کار را به صورت مصنوعی انجام دهید در تقویت روحیه شما موثر خواهد بود.
  • همه صداهایی که ممکن است موجب آزار شما شوند مثل اعلان‌های تلفن همراه را بی‌صدا کنید.
  • شخص عزیزی را در آغوش بکشید. یک موزیک شاد که روحیه شما را تقویت می‌کند و به شما حس خوبی می‌دهد ، گوش دهید.

کاهش استرس سریع در کمتر از 10 دقیقه

گاهی در برخی موقعیت‌ها چرت زدن نمی‌تواند ایده خوبی باشد به همین علت باید دنبال روش دیگری باشیم که بتواند استرس و احساسات همراه با آن مثل اضطراب را از بین برد.

در ادامه برخی از روش‌های کاهش استرس سریع به شما معرفی می‌شوند که می توانید با استفاده از آنها، در زمان بسیار کوتاهی ضربان قلب و سطح فشار خونتان را کاهش داده و به حالت نرمال برسانید.

آدامس بجوید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در زمان انجام کار و یا شرایط گوناگون دیگر آدامس می‌جوند بیشتر موفق به کنترل استرس خود می‌شوند. این کار یک روش سریع برای کاهش استرس است. پس اگر آدامس در دسترستان است به مدت حداقل سه دقیقه آن را بجوید. سعی کنید روی لثه‌هایتان تمرکز داشته باشید از این طریق می‌توانید استرس ناشی از مسائل دیگر را به حداقل برسانید.

نوشیدنی‌های کاهنده استرس مصرف کنید

برخی از نوشیدنی‌ها همچون سرکه سیب ، گل گاوزبان، چای بابونه و برخی دیگر از دمنوش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به سرعت آرامش خود را بازیابید. البته ممکن است برخی نوشیدنی‌ها به زمان بیشتری برای اثرگذاری نیازمند باشند. اما استفاده از آن‌ها کار سختی نیست. پس اگر زمان بیشتری برای کنترل استرستان در اختیار دارید استفاده از دمنوش ها یک گزینه بسیار مناسب است.

از حرکات کششی استفاده کنید

استراحت کردن در زمان کار اهمیت بسیار بالایی دارد. حتی زمانی که فکر می‌کنید در مضیقه هستید و زمان کمی برای انجام کارهایتان دارید اختصاص دادن 5 دقیقه به استراحت زمان زیادی از شما نخواهد گرفت اما تاثیر فراوانی در ایجاد حس آرامش در شما خواهد داشت.

استفاده از حرکات کششی همانطور که پشت میزتان نشسته‌اید نه تنها منجر به کنترل استرس می‌شود بلکه درد‌ها و ناراحتی‌های ناشی از کار را هم از بین می برد. ساده‌ترین حرکات کششی که می‌توانید انجام دهید حرکاتی است که شانه و بازوهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چگونه اضطراب خود را از بین ببریم ؟

پیاده‌روی کنید

ورزش‌کردن و پیاده‌روی یک روش مناسب برای از بین بردن استرس در کمترین زمان است. این کار به شما کمک می‌کند از موقعیت رها شوید. همچنین باعث می‌شود در بدن شما اندروفین ترشح شود.

قدم زدن و پیاده‌روی را می‌توانید به عنوان یک مراقبه متحرک در نظر بگیرید. صرف حدود ده دقیقه برای این کار موجب کاهش استرس سریع و بازگشت به وضعیت آرامش می‌شود.

یوگا را به خاطر بسپارید

یوگا نه تنها یک ورزش محبوب برای همه سنین است بلکه راهی برای جذب انرژی برای کنترل استرس، کاهش اضطراب و رفع افسردگی نیز می‌باشد. پس یک روش یوگای 10 دقیقه‌ای را به خاطر بسپارید تا هرگاه به آن نیاز داشتید آن را انجام دهید.

با تکنیک‌های ذهن آگاهی ، از بین بردن استرس در کمترین زمان را تجربه کنید

گاهی اوقات وجود استرس به علت درگیری بی‌دلیل ذهن شما حول مسائل منفی است. یک راه برای فرار از این شرایط این است که خودتان را به زمان حال برسانید و ذهنتان را تنها به همین لحظه متمرکز کنید.

چهار روش سریع برای ذهن آگاهی:

  • چشمانتان را ببندید و اعضای بدنتان را مرور کنید.
  • بنشینید و با توجه به نفس کشیدنتان و احساستان مراقبه کنید.
  • می‌توانید با بلند شدن و قدم زدن حالت خود را تغییر دهید.
  • به فعالیت‌های کوچک روزانه‌تان مثل آب نوشیدن، غذا خوردن یا مسواک زدن توجه کنید.

نگرانی‌هایتان را بنویسید

نوشتن آنچه موجب ناراحتی و نگرانی شما است باعث کاهش استرس سریع می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند روی افکار مثبت متمرکز شده و برخورد با منفی‌ها را به حداقل برسانید.

به صورت سوم شخص با خودتان صحبت کنید

صحبت‌کردن چه با شخص دیگری باشد یا با خودتان می‌تواند روش موثری برای از بین بردن استرس در کمترین زمان باشد. صحبت‌کردن با خودتان به صورت شخص سوم می‌تواند به کنترل احساسات منفی شما کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد این کار باعث می‌شود آن‌طور که درباره دیگران فکر می‌کنید درباره خودتان هم فکر کنید. با این کار از شرایط موجود فاصله گرفته و کنترل استرس را در دستانتان می‌گیرید.

سخن آخر

وجود استرس در زندگی انسان‌ها امری طبیعی است که اجتناب از آن کار دشواری است. این استرس تا جایی که مخرب نباشد می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری ما شود. اما زمانی که ذهن شما را درگیر کرده و اجازه نمی‌دهد روی کارهایتان تمرکز کنید می‌توانید از طریق روش‌هایی که گفته شد به از بین بردن استرس در کمترین زمان بپردازید.

منبع :

www.healthline.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 2 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات