مذاکره صحیح و چگونگی انجام آن

مذاکره صحیح یک بحث استراتژیک است که مسئله را به شیوه­ای حل می­کند که هر دو طرف آن را قابل قبول می ­دانند. مذاکره صحیح، روشی است که به کمک آن افراد اختلافات را حل و فصل می‌کنند. در یک مذاکره، هر کدام از طرفین سعی می­کند که طرف دیگر را ترغیب کند که با دیدگاه او موافقت کند. هنگام مذاکره، همه­ طرفین سعی می­کنند از مشاجره اجتناب کنند و توافق می­کنند که به سازش برسند.

مذاکره حرفه‌ای نوعی مهارت گفت و گوی موثر است که اغلب در موقعیت های شغلی و تجاری استفاده می­ شود. بر ‏اساس این مهارت افراد تلاش می‌کنند که ایده ­های خود را به درستی برای دیگران مطرح کنند.‏ از مولفه‌های مذاکره حرفه ای، توانایی متقاعد کردن و افزایش مشارکت با دیگران است.‏

مراحل مذاکره

به منظور دستیابی به یک نتیجه مطلوب، ممکن است پیروی از یک رویکرد ساختار یافته برای مذاکره مفید باشد. به عنوان مثال، در یک موقعیت کاری ممکن است لازم باشد جلسه‌ای ترتیب داده شود که در آن همه طرفین مذاکره بتوانند دور هم جمع شوند. مراحل مذاکره عبارتند از:

  • آماده‌سازی؛
  • بحث؛
  • توضیح اهداف؛
  • مذاکره برای رسیدن به نتیجه؛
  • توافق؛
  • اجرای یک دوره عملیاتی.

تکنیک و فنون مذاکره

به عنوان یک رهبر، تسلط روی تکنیک ­های مذاکره صحیح می­تواند به شما در حل بسیاری از مشکلات سخت کمک کند. این مقاله روش‌های بسیار موثر مذاکره را برای رهبران ارائه می­دهد تا اختلافات را به راحتی حل کنند.

برخی از تکنیک ­های مذاکره صحیح مهم که باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

آمادگی قبلی

‏ بدون آمادگی وارد مذاکره نشوید، در این صورت ضرر خواهید کرد. درباره­ طرف مقابل تحقیق کنید تا ‏نیازهای آنها و نقاط قوت و ضعف آنها را بهتر درک کنید. شما باید بتوانید درباره مباحثی که روی آن‌ها مذاکره می‌کنید اطلاعات لازم کسب کنید.

بهبود مهارت گوش دادن

‏ بهترین مذاکره‌کنندگان اغلب شنوندگان ساکت و آرامی هستند که با صبر و حوصله اجازه می­دهند دیگران ‏حرف بزنند. آنها هرگز حرف طرف مقابل را قطع نمی­کنند. به عنوان مذاکره‌کننده، طرف مقابل را تشویق کنید ‏که ابتدا صحبت کند. ‏

انعطاف‌پذیری

اغلب اوقات، ممکن است مجبور شوید شیوه ارتباطی خود را متناسب با نیازهای مذاکره‌کننده دیگر تغییر دهید. در هنگام بحث، ضمن احترام به مذاکره‌کننده، عقاید خود را به صورت واضح و روشن بیان کنید.

برنامه‌ریزی قبلی

عدم برنامه‌ریزی، باعث بروز شکست می­شود. برنامه‌ریزی اساس یک بحث موفقیت آمیز است. برنامه‌ریزی فرایندی جامع است که شما را ملزم می­کند مذاکره‌کننده­ های دیگر را بشناسید، اهداف خود را تعیین کنید و گزینه ­های موجود را ارزیابی کنید.

بهبود ارتباطات

هنگام مذاکره باید با افرادی که در مذاکره شرکت کردند، ارتباط خوبی داشته باشید. اینکه مذاکره رسمی یا غیررسمی باشد مهم نیست، ارتباطات، شانس شما را در کسب نتایج مطلوب افزایش می‌دهد.

حل مسئله با کمک یکدیگر

احتمالاً، تکنیک مذاکره صحیح در قرن جدید، حل مسئله با کمک یکدیگر است. حل مسائل به کمک یکدیگر در مذاکرات می­ تواند عادلانه و منصفانه باشد و باعث ایجاد رابطه ­ی مثبت و بلندمدت می‌شود. شما به عنوان فرد حل کننده­ مشکل یاد می­ گیرید که خلاقانه فکر کنید و برای حل مشکل همکاری کنید. در نتیجه، با این همکاری شما  به احتمال زیاد می ­توانید یک توافق نامه سودمند برای هر دو طرف پیدا کنید.

یاد گرفتن تکنیک‌های زبان بدن

تکنیک‌های زبان بدن متفاوت است. شناخت زبان بدن اهمیت زیادی در ارتباطات ‏غیرکلامی و روابط افراد دارد. شما با مشاهده چهره­ فرد می­ توانید این را بفهمید که می­ توانید مذاکره­ خوبی داشته باشید یا نه. در هنگام مذاکره باید به زبان بدن فرد مقابل ­تان مانند طرز نشستن، حرکات دست­ها، ارتباط چشمی و غیره توجه داشته باشید.

گوش دادن به طرف مقابل

هنگام مذاکره­ صحیح باید به خوبی به گفته ­های طرف مقابل گوش دهید. هنگام انجام مذاکره هر چه‌ بیشتر گوش دهید، قدرت بیشتری خواهید داشت. به منظور ‏تقویت مهارت گوش دادن متقابل باید تمرین زیادی انجام دهید. یکی از دلایلی که باعث به چالش کشیدن مذاکرات می­شود، اهمیت ندادن به طرف مقابل است.

غلبه بر احساسات

دخالت احساسات هنگام برقراری ارتباطات میان دو نفر باعث می‌شود که اصول مذاکره تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر هنگام مذاکره  احساس کردید که با ضرر روبرو شدید، ممکن است احساس ترس یا خشم داشته باشید و با طرف مقابل­ تان بد رفتار کنید. این کار باعث عدم برقراری ارتباط مناسب و شکست در مذاکره می‌شود. طرفین مذاکره باید خود را در موقعیت یکدیگر قرار دهند و به طرف مقابل مانند دوست یا شریک نگاه کنند. شما برای اینکه مذاکره­ خوبی داشته باشید باید یاد بگیرید که خشم ­تان را کنترل کنید.

کلام آخر

توجه داشته باشید که برای اینکه به یک  مذاکره کنند حرفه‌ای تبدیل شوید، باید مهارت ها و تکنیک‌هایی را یاد بگیرید. به منظور داشتن مذاکره حرفه‌ای، اول از همه باید روی زبان بدن تمرکز کنید. یاد گرفتن اصول جمع آوری اطلاعات و تکنیک­های مذاکره صحیح به صبر و حوصله و زمان احتیاج دارد. کلید موفقیت در فن مذاکره، تمرین کردن است.

inside.6q.io
www.pon.harvard.edu
startupnation.com
 www.investopedia.com
brightfocusconsult.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات