چک لیست نیازمندی‌های یک سخنرانی

چک لیست نیازمندی‌های یک سخنرانی خوب

بیشتر افراد موظفند در دوره ای از زندگی خود چه برای مدرسه، کار یا فعالیتهای دیگر سخنرانی کنند. ارائه یک سخنرانی خوب، نشان دهنده­ هوش، تخصص و رهبری شما است. با این حال، بسیاری از افراد برای سازماندهی اطلاعات خود تلاش می ­کنند و ممکن است که هنگام سخنرانی دچار استرس و اضطراب شوند. اغلب اوقات قبل از اینکه بخواهیم سخنرانی کنیم، از خودمان می­پرسیم که چگونه سخنرانی کنیم؛ چگونه سخنرانی صحیح داشته باشیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات­ خود را دریافت کنید.

چک لیست نیازمندی های یک سخنرانی خوب

مرحله اول: تحقیق در مورد موضوع

  • هدف خود را در نظر بگیرید: هدف کلی سخنرانی شما به احتمال زیاد اطلاع رسانی به مخاطبان درباره چیزی است که نمی ­دانند. با این حال، شما می ­توانید که نگاهی عمیق ­تر به این هدف داشته باشید.

  • منابع متنوع را بخوانید: برای انتخاب منابع سخنرانی به یک منبع اِکتفا نکنید! سعی کنید که کتابها و مقالات مختلف را مطالعه کنید و اطلاعاتی از وبسایتها و منابع خبری معتبر و رسمی جمع آوری کنید. استفاده از منابع متنوع به شما کمک می­کند که درک جامع­تری از موضوع داشته باشید.

  • منابع خود را پیگیری کنید: اطمینان حاصل کنید که منابعی را که می­ خواهید در این سخنرانی استفاده کنید به درستی ذکر می­ کنید و دقیقاً می دانید هر یک از اطلاعات از چه منبعی انتخاب شده است. بنابراین، اگر فردی اطلاعاتی درباره­ منبع مطالب سخنرانی ­تان خواست، می ­توانید این اطلاعات را به او ارائه دهید.

  • به سخنرانی­ های مشابه گوش دهید: به منظور پیدا کردن سخنرانی­ های مشابه در مورد موضوعات مشابه سخنرانی خودتان به اینترنت مراجعه کنید. جستجو در اینترنت می­ تواند به شما در تهیه­ اطلاعات برای محتوای شما کمک کند و هم به شما الگویی برای نحوه­ سخنرانی صحیح ارائه دهد.

مرحله دوم: تهیه محتوا

  • با طرح کلی شروع کنید: محتوای خود را تقسیم بندی کنید. شروع با طرح کلی به شما کمک می­ کند تا افکارتان را سازماندهی کنید و به شما کمک می  ­کند تا شروع به نوشتن متن واقعی سخنرانی کنید.
  • مقدمه و نتیجه گیری را درمتن سخنرانی بنویسید: مقدمه و نتیجه گیری برای سخنرانی بسیار مهم است، زیرا برخلاف یک مقاله مکتوب، مخاطب اگر چیزی را از دست بدهد احتمالاً نمی‌تواند برگردد و دوباره مطلب را بخواند. مقدمه باید مخاطب را برای مهمترین بخش های سخنرانی آماده کند و نتیجه گیری باید قسمت های اساسی مطالب را دوباره بیان کند.

  • روی مشارکت مخاطب کار کنید: سعی کنید که در سخنرانی، مستقیماً مخاطب را درگیر کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که سوالات آزاد بپرسید و فرصتی را برای شنوندگان فراهم کنید تا بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.

  • سوالات و سردرگمی ­ها را پیش بینی کنید: سعی کنید که قسمت هایی از سخنرانی خود را پیش‌بینی کنید که ممکن است گیج‌کننده باشد و مخاطب امکان دارد که سوالات خاصی را بپرسد. هنگامی که دیدید مخاطب گیج شده، تلاش کنید که مطالب را شفاف‌سازی کنید.

 مرحله­ سوم: ارائه­ سخنرانی و مقابله با اضطراب

ارائه یک طرح کلی

 اگر نگران توانایی مخاطب در پیگیری سخنرانی خود هستید، نسخه‌هایی از مطالبی که می‌خواهید ارائه دهید را چاپ کرده و به مخاطب تحویل دهید. اگر پروژکتور در دسترس دارید، می ­توانید به جای آن فقط یک کپی از طرح اصلی را ارائه دهید. پاورپوینت، ابزاری عالی برای ارائه طرح کلی همراه با سخنرانی شما است.

تمرین سخنرانی

 تمرین نه تنها تکنیک سخنرانی صحیح را بهبود می ­بخشد بلکه اضطرابی که حین سخنرانی تجربه می ­کنید را ‏کاهش می­دهد. ‏هنگامی که سخنرانی را تمرین می­ کنید به زمانبندی توجه داشته باشید. این به شما کمک می کند بفهمید سخنرانی شما خیلی طولانی است یا خیلی کوتاه. به منظور موفقیت در یک سخنرانی خوب باید  حین تمرین سخنرانی، این سوالات را از خودتان بپرسید که چگونه سخنرانی کنیم، مراحل سخنرانی چیست؟ سخنرانی صحیح چه سخنرانی است؟ با انجام تمرین قبل از سخنرانی برای سخنران اصلی آمادگی بیشتری خواهید داشت.

حفظ تماس چشمی

 برقراری تماس چشمی با مخاطبان در هنگام سخنرانی، نشان دهنده­ اعتماد به نفس شما است و به شما در درگیر کردن مخاطبان کمک می­ کند. سعی کنید در سخنرانی 3 یا 4 نفر را در نظر بگیرید و با آنها تماس چشمی برقرار کنید.

متعادل کردن لحن و سرعت بیان

سرعت سخنرانی­ و تغییرات لحن ­تان را در نظر بگیرید. خیلی سریع صحبت‌کردن باعث می­ شود که برخی از مخاطبان­ تان را از دست دهید. اضطراب سخنرانی در جمع از عوامل افزایش سرعت سخنرانی است.

تمرکز روی مخاطبان

روی مخاطب تمرکز کنید به این ترتیب بیش از حد نگران مسائل فرعی نخواهید بود. افکار مزاحم می­ توانند باعث شوند که دچار وسواس شوید و شما را از هدف اصلی خود منحرف کنند و باعث می‌شود که مخاطبان پیام شما را نفهمند. به یاد داشته باشید، مخاطبان می خواهند شما موفق شوید. سخنرانان موفق، باعث موفقیت جلسات و کنفرانس­ ها می­شوند.  

کلام آخر

هنگام سخنرانی، همچنان منتظر دریافت بازخورد مخاطبان باشید. هنگامی که متوجه شدید که مخاطبان مطلب ارائه شده را نفهمیدند، دوباره آن را بیان کنید. وقتی می­ بینید که مخاطبان برای نشان دادن توجه به موضوع، سرشان را تکان می­ دهند، حمایت آنها به شما انرژی می‌دهد که با قدرت بیشتری سخنرانی را ادامه دهید. اگر شرکت‌کنندگان در سخنرانی شروع به نگاه کردن به ساعت کردند، سرعت سخنرانی ­تان را تغییر دهید یا داستانی را تعریف کنید که توجه آنها را جلب کند. آشنایی با تکنیک ­های سخنرانی صحیح و مراحل سخنرانی در ارائه­ سخنرانی جذاب برای مخاطبان نقش بسزایی دارد

منابع:

www.wikihow.com
www.businessknowhow.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات