تفکر انتقادی

6 مثال از قدرت تفکرانتقادی

تفکر انتقادی به افراد اجازه می‌دهد موقعیت‌های گوناگون را آنالیز کرده و قضاوتی واقع‌بینانه داشته باشند. ارزیابی بی‌طرف نسبت به واقعیت‌های یک مسئله به شما کمک می‌کند نتیجه‌های بهتر و در نهایت تصمیمات منطقی‌تری اخذ کنید. توانایی تجزیه و تحلیل یک موقعیت و تصمیم‌گیری منطقی که کاربرد اندیشه نقادی است، در نظر کارفرمایان یک مزیت مهم برای کارکنان است. در این مقاله قصد داریم چند مثال از تفکر انتقادی را به شما ارائه دهیم تا بتواند راهنمای شما در جهت توسعه ذهنیت‌تان باشد. و به شما کمک کند طرزتفکر منطقیتان را به اثبات برسانید.

اندیشه نقادانه در زندگی چیست؟

تفکر انتقادی توانایی تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات و کسب نتیجه منطقی از آن‌ها است. همچنین می‌تواند شامل مراحل جمع‌آوری اطلاعات و چگونگی آن و تفکیک اطلاعات عینی و قیاسی نیز باشد. توانایی اندیشه نقادانه در زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد نقشی اساسی دارد و از نظرکارفرمایان ارزشمند تلقی می‌شود.

چرا کارفرمایان برای اندیشه نقادانه ارزش قائل می‌شوند؟

تفکر انتقادی یک مزیت مهم برای کاکنان محسوب می‌شود. چرا که معمولاً کارفرمایان افرادی را که می‌توانند شرایط را به درستی ارزیابی کرده و نتیجه‌های مطلوبی کسب کنند مورد قدردانی قرار می‌دهند. زمان یک پارامتر ارزشمند برای مدیران است. کارمندی که بدون نیاز به نظارت کارفرما بتواند تصمیمات درستی بگیرد، هم برای مدیر و هم برای کل سازمان صرفجویی در زمان و هزینه ها را به ارمغان خواهد آورد.

6 کاربرد اندیشه نقادی در زندگی

در این بخش قصد داریم 6 مهارت گوناگون که از طریق رشد اندیشه نقادانه در زندگی، توسعه می‌یابند را به شما معرفی کنیم. تا در نهایت بتوانید از طریق طرز تفکر منطقی زندگی بهتری را تجربه کنید.

۱- تفکر تحلیلی

مهمترین انتظاری که ما از اندیشه نقادانه در زندگی داریم این است که توانایی تجزیه و تحلیل درست اطلاعات را بدهد. تجزیه و تحلیل درست اطلاعات به معنای جمع آوری صحیح و تفسیر آن‌ها و همچنین تفکیک اطلاعات است.

هنگامی که در ارتباط با یک مسئله کاری تحقیق می‌کنید ، کاربرد اندیشه انتقادی این است که مسائلی که مرتبط با وضعیت کنونی شما است را از سایر مسائل مجزا کنید.

۲- موفقیت در ارتباط موثر

زمانی که شما سعی دارید نتایج به دست آمده از مطالعات و ارزیابی‌هایتان را به دیگران ارائه دهید و آن‌ها را قانع کنید. توانایی برقراری ارتباط موثر بسیار حیاتی است.

استفاده از سایر افراد برای کسب اطلاعات و بهره‌مندی از تفکر انتقادی یکی از مولفه‌های موفقیت است. زمانی که می‌خواهید یک تصمیم کاری مهم بگیرید داشتن ارتباطات خوب با همکارانتان می‌تواند اطلاعات با اهمیتی به شما برساند.

۳- تفکر خلاق

تفکر خلاق به این معنا است که بتوانید روابط مناسبی میان الگوها و مسائلی بیابید که به ظاهر به یکدیگر ربطی ندارند. همین مسئله یک مثال تفکر انتقادی است که به صورت مستقیم به رشد ذهنی شما و توانایی استنتاج و حل مسائل کمک می‌کند.

این کاربرد اندیشه انتقادی به شما کمک می‌کند با خلاقیت روش‌های سریع و بهینه‌ای را ارائه کنید. در هر حیطه کاری که باشید خلاقیت می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند کار شما بگذارد. همچنین خوب است بدانید این قابلیت را می‌توان به خوبی بهبود و توسعه بخشید.

۴- ذهن باز و روشن فکری

مسیری که ما در زندگی می‌پیماییم، تجربیات و موقعیت‌هایی که با آن‌ها مواجه شده‌ایم تاثیر به‌سزایی در ارزیابی شرایط پیش رو دارد. دیگر مثال تفکر انتقادی و کاربرد اندیشه نقادی این است که به شما این امکان را می دهد تا به دور از سوگیری‌ها و قضاوت‌های نا به جا اقدام به اخذ تصمیمات بهتر کنید.

برای مثال اگر قصد انجام کاری را به صورت خاصی دارید و سایرین نظر دیگری دارند ، بهتر است نظرات آن‌ها را بشنوید و سپس اقدام به تصمیم گیری کنید.

۵- توانایی حل مسئله

یک کاربرد اندیشه نقادانه مهارت در حل مسائل است. در واقع می‌توان گفت پیش نیاز توانایی در حل مسئله تفکر انتقادی است. از این طریق شما می‌توانید ابعاد گوناگون را شناخته و راه حل‌های مختلف را به درستی تجزیه و تحلیل کنید.

برای مثال اگر کارمندان رستوران شما نیاز به سرعت بخشی در سرویس دهی دارند، می‌توانید برخی از وظایف آن‌ها را به سایر پرسنل واگذار کنید.

۶- پرسیدن سوالات متفکرانه

چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای پرسیدن سوالات مناسب مقدمه رسیدن به اطلاعات مطلوب است. یک کاربرد اندیشه نقادانه ایجاد مهارت در پرسیدن سوالات متفکرانه است.

معرفی کتاب تفکر نقادانه

در مواجه با هر مسئله‌ای کتاب ها بهترین دوستان ما هستند. در این قسمت قصد داریم ۲ کتاب مشهور در زمینه اندیشه نقادانه در زندگی به شما معرفی کنیم.

۱- صبر کن ببینم، چی؟

تفکر خردمندانه در زندگی از مشاهده، یادگیری ، تمرین و پرسیدن سوالات صحیح ناشی می شود. جیمز رایان در این کتاب به شما کمک می‌کند تا اهمیت این توانایی‌ها را درک کرده و برای بهبود آن‌ها قدم بردارید. این کتاب تفکر نقادانه به شما کمک می‌کند کنجکاوتر شوید و خود را وادار به اقدام کنید.

۲- تفکر هوشمندانه

مایکل کالت نویسنده کتاب تفکر نقادانه‌ تفکر هوشمندانه یک مربی اندیشه انتقادی است. او به شما کمک می‌کند مجموعه‌ای عملی از تکنیک‌ها و ابزارهای تفکر انتقادی در زندگی روزمره را به شما ارائه می‌دهد.

منابع:

upjourney.com

www.indeed.com

نویسنده: فریدون فرداد

منبع: تیم تحریریه فرتیک

دانلود فایل PDF

5 1 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات