چگونه مهارت‌های فردی را در رزومه خود بیاوریم؟

یا تا به حال تجربه رزومه نویسی داشته‌اید؟ آیا می‌دانید مهارت‌های فردی در رزومه شامل چه چیزهایی می‌شود؟ یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای شامل تمامی مهارت‌های می‌شود که شما در این چند سال فرا گرفته‌اید. در حقیقت بهترین حالت این است که شما همه مهارت‌های لازم برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب را در رزومه خود بنویسید، اما ممکن است در این مرحله با مشکلاتی مواجه شوید، در این صورت باید به فکر راهکارهای دیگری برای ارائه مهارت‌های فردی خود باشید.

با توجه به ارزیابی و آزمون سنجشی که در سال 2008 اتفاق افتاد، کارفرمایان در بیشتر 2000 کسب و کار در واشنگتن آمریکا مدعی بودند، کارکنانی که به تازگی وارد مشاغل مختلف می‌شوند در برخی از زمینه‌ها مانند حل مسئله و ارائه راهکار، برطرف کردن تعارضات، تحلیل و بررسی و ارائه استدلال دچار ایرادات و نقص‌هایی هستند.

مطمئناً مهارت فردی در رزومه همان مهارتی است که در بخش توضیحات آگهی شغل در کنار مهارت‌ها و تخصص‌های فنی قرار دارد. برخی از اساتید و کارشناسان بر این باورند که ممکن است توانایی‌ها و تخصص‌های فنی باعث حضور شما در مرحله مصاحبه شوند، اما برای آن که شغل را با اطمینان کامل به‌دست آورید ابتدا باید یاد بگیرید چگونه مهارت‌های فردی را در رزومه خود بیاوریم؟ تا پایان با آکادمی فرتیک همراه باشید

به یادگیری مهارت‌های ارتباطی تاکید داشته باشید

داشتن مهارت ارتباطی لزوماً به این معنا نیست که شما بتوانید مانند یک سخنران حرفه‌ای صحبت کنید. بلکه شما با داشتن مهارت‌های ارتباطی و استفاده درست از آن‌ها می‌توانید توانایی‌ها و سایر مهارت‌های فردی خود را به طور کامل و پویا بیان کنید. این کار را می‌توانید با نوشتن یک رزومه عالی انجام دهید تا کارفرما پس از مطالعه آن متقاعد شود و موقعیت شغلی مناسبی را برای شما در نظر بگیرد.

همکاری و اجرای کارها به شکل تیم

اغلب کارفرماها ترجیح می‌دهند، کسانی را برای محیط کاری انتخاب کنند که روحیه کار تیمی داشته باشند و بتوانند به همکاری دیگران کارها را انجام دهند. کسی که به عنوان فردی تأثیر گذار در یک گروه کار می‌کند، باید بتواند شرایط را به خوبی کنترل کند. یعنی همان طور که می‌تواند یک سر پرست باشد، باید مانند سایر اعضای عادی کار خود را انجام دهد و برای دست‌یابی به اهداف مشترک همکاری درستی با سایر افراد داشته باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین مهارت فردی در رزومه، همین مورد است، چرا که اغلب موقعیت‌های شغلی نیاز به کارمندی دارند که روحیه کار تیمی داشته باشد.

مهارت های فردی

لطفاً انعطاف پذیر باشید

در رزومه نویسی باید نشان دهید که هنوز پس از گذشت سال‌های فعالیت و داشتن 10 سال سابقه کار، میل به یادگیری و رشد و پرورش توانایی‌های خود را دارید. معمولاً کسانی که نسبت به یادگیری موضوعات جدید، شور و شوق نشان می‌دهند گزینه مناسب‌تری برای استخدام در سازمان مورد نظر هستند.

مسائل را با ارائه راهکار حل کنید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی که باید در رزومه نویسی به آن توجه کنید، توانایی حل مسئله است. بسیاری از مصاحبه کننده‌ها از شما خواهند پرسید که مشکلات را چگونه حل می‌کنید؟ شما در توضیحاتی که ارائه می‌کنید، باید بگویید حل مسئله با چه راهکارهایی امکان پذیر بوده و راهنمایی برای حل مسئله چگونه صورت گرفته است. در نهایت بگویید نتایج به‌دست آمده چه تأثیر در روند کار دارد.

بررسی و تحلیل چالش‌های موجود در مسیر

از جمله مهارت‌های فردی در رزومه نویسی باید به پیش‌بینی و تحلیل داده‌ها اشاره کنیم. شما در مرحله بررسی داده‌ها باید توانایی‌های فردی خود را در ارتباط با این موضوع نشان دهید. بگویید از تحلیل و بررسی داده‌ها چه هدفی دارید؟ پرسش‌ها و راهکارهای ارائه شده در این فرآیند چیست؟ با پاسخ دادن به این سؤالات دیگر به رئیس خود کاغذ سفید نخواهید داد، بلکه می‌توانید خلاصه‌ای از یک نمونه کسب و کار بیان کنید و روی مهم‌ترین نکات آن متمرکز باشید.

مذاکره و توانایی متقاعد کردن، ارزشمند‌ترین مهارت فردی در رزومه

برای پیشرفت در کار خود باید علاوه بر مذاکره بتوانید در کنار متقاعد کردن به حل و فصل تعارضات پیرامون موضوع مورد نظرتان بپردازید. شما با داشتن مهارت مذاکره کردن می‌توانید دایره ارتباطی خود را در سازمان توسعه دهید و با دیگران به صحبت و گفت و گو بپردازید. قطعاً با صحبت‌های شما در مورد موضوعات مختلف افراد تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، چرا که شما بر این مهارت تسلط کافی دارید. مذاکرات برد-برد شما می‌تواند برای شرکت و اعضای آن منافع خوبی را به همراه داشته باشد.

کارهای خود را عملی کنید

بهتر است بجای صحبت کردن در مورد کارها، سریعاً به فکر انجام آن‌ها باشید. بیان نوشتن این مهارت فردی در رزومه شاید کار بسیار ساده‌ای به نظر برسد، اما نشان دادن کمی دشوارتر از سایر فرآیندهای شغلی است. به هر حال باید آنچه که در رزومه نویسی لحاظ کرده‌اید را بتوانید به خوبی انجام دهید و به کارفرمایان خود نشان دهید، روی تمامی مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها، تسلط کافی دارید.

به عنوان مثال برای بیان کردن یکی از مهارت‌های فردی خود، مانند توانایی ارتباط جمعی به مدارک و شواهد پیرامون خود توجه داشته باشید. از این که در رزومه خود تمامی اصول نگارشی و ادبی را رعایت کرده‌اید و غلط املایی ندارید، اطمینان حاصل کنید. برای متقاعد‌ ساختن دیگران می‌توانید در رزومه نویسی مهارت‌ها و دستاوردهای خود را لحاظ کنید. بسیاری از مدیران اگر ببینند شما در سابقه کاری خود دستاوردها و تجارب ارزشمندی دارید، قطعاً موقعیت شغلی بهتری را به شما پیشنهاد می‌کنند.

مهارت فردی در رزومه

موفقیت در کسب و کار با یادگیری و تقویت مهارت‌های فردی

فراگیری مهارت‌های فردی مانند سایر مهارت‌هایی است که تا به الآن یاد گرفته‌اید. در کنار یادگیری این مهارت‌ها می‌توانید روی تقویت و رشد آن‌ها تمرکز داشته باشید. یادگیری چیزهای جدیدتر و تقویت و توسعه مهارت‌های قبلی به شما کمک می‌کند تا موقعیت شغلی خود را ارتقا دهید و یا شغلی بهتری پیدا کنید.

برای یادگیری مهارت‌های انفرادی می‌توانید در کلاس‌های رشد و توسعه مهارت‌های فردی مشارکت داشته باشید، از مربی‌های حرفه‌ای در این حوزه کمک بگیرید و به صورت داوطلبانه در یک سازمان خصوصی کار کنید تا مهارت‌های خود را افزایش دهید. از آن جایی که نوشتن مهارت فردی در رزومه بسیار اهمیت دارد، امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله بتوانید عملکرد موفقی در نوشتن رزومه داشته باشید.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با موضوعات ارائه شده در این مقاله با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات