مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت هر شخص و کسب و کار می باشد و  بدنبال نظم‌ بخشیدن ، برنامه ریزی و استفاده بهینه از زمان و شرایط موجود برای رسیدن به اهداف مدنظر می باشد. مدیریت صحیح زمان به شما کمک می کند هوشمندانه‌تر کار و زندگی کنید و در نزدیک ترین زمان ممکن به خواسته هایتان برسید.با مدیریت زمان استفاده حداکثری از حداقل زمان ممکن می نمایید. مخصوصا زمانی که وقت کم هست و حجم کار بسیار زیاد. با ما تا پایان همراه باشید تا بدانید مدیریت زمان چیست؟ و چطور مدیریت زمان انجام دهید.

اهمیت مدیرت زمان در چیست؟

یادگیری مهارت مدیریت زمان برای تمام افرادی که علاقه‌مند هستند یک عمر بهره‌ور با خواسته‌های دقیق و واضحی داشته باشند، کاملا مشخص است. شما به عنوان یک فرد عادی می‌توانید با مدیریت زمان به صورت صحیح و استفاده از راهکارهای مدیریت زمان به شکل اصولی، بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهید، جنبه حرفه‌ای وجودی خود را بهبود ببخشید، استرس کمتری را تحمل کنید، در موقعیت‌ها و محل‌های مختلف به شکل‌های گوناگون پیشرفت کنید، احساس رضایت فردی بیشتری داشته باشید، در کسب نتایج به شکل قدرتمندتری عمل کنید و … !

بدون شک نمی‌توان تمام مزایا و اهمیت‌های مرتبط با مدیریت زمان را شمرد، اما می‌توان در یک جمله بیان کرد که مدیریت زمان همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید تا خودتان، کسب و کارتان و هرچیز دیگری را به سمت کمال هدایت کنید.

قبل از یادگیری مهارت مدیریت زمان بخوانید!

حالا که متوجه اهمیت مدیریت زمان شدید، بهتر است که قبل از یادگیری راهکارهای مدیریت زمان، فرا بگیرید که چرا دچار کمبود وقت می‌شویم؟ دلایل و علت‌های گوناگونی که باعث می‌شوند، ما احساس کنیم دچار کمبود زمان هستیم، عبارت‌اند از:

  • نداشتن هدف و انگیزه کافی برای مدیریت صحیح زمان و استفاده از وقت
  • عدم توانایی در گفتن نه به صورت قاطع در مواقعی که باید به یک پیشنهاد، جواب رد بدهی!
  • اولویت‌بندی اشتباه در کارها
  • تنبلی شخصی و اهمال‌کاری
  • تمرکز همزمان بر روی چند کار مختلف
  • مل‌گرایی افراطی که می‌تواند مانع انجام هرکار یا عملی شود!
  • عدم توجه به تایم استراحت بین کارهای مختلف و گوناگون
  • نداشتن یک چک لیست روزانه که در آن کارها مشخص شده باشد
  • عدم تحرک بدنی و ورزش کردن
  • تعیین رویاهای غیر واقعی به معنای هدف که ذهنمان باور کرده به آن‌ها نمی‌رسیم
  • و …

قبل از هرچیزی برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به شما توصیه می‌کنیم که حتما در این زمینه کمی بیشتر فکر کنید و مدنظر بگیرید که چه چیزهایی به عنوان موانع صحیح مدیریت زمان در شما وجود دارند؟ با شناسایی آن‌ها و از بین بردنشان می‌توانید به شکل و شیوه اصولی تری در این زمینه گام بردارید.

اهمیت مدیریت زمان

بهترین راهکارهای مدیریت زمان که باید بلد باشید

برای مدیریت زمان به شکل و شیوه‌ای اصولی، باید از راهکارهایی که در این زمینه به شما ارائه می‌شود، استفاده کنید. مهم‌ترین راهکارهای مدیریت زمان که در هر دوره یا کتاب آموزشی مهارت مدیریت زمان به آن‌ها اشاره می‌شود، عبارت‌اند از:

  • نظم داشته باشید!

اولین گام برای هر کسی که می‌خواهد زمان خود را مدیریت کند، داشتن نظم است! شما باید یاد بگیرید که چطور و به چه شیوه‌ای باید زمان خود را مدیریت کرده و نظم داشته باشید. هرچقدر که در مدیریت زمان به شکل اصولی‌تری گام بردارید، خواهی توانست در کارهای خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.
شما با کمک ابزارها و پتانسیل‌هایی که در این زمینه وجود دارند، قادر هستید که با نظم و برنامه‌ریزی، بهتر به کارهای خود رسیدگی کرده و در این زمینه موفق‌تر باشید.

  • دسته‌بندی‌کردن زمان و استفاده از جدول زمانی

شما باید یک جدول زمانی داشته باشید که در آن مشخص شده باشد، چه چیزهایی وجود دارند که شما را به سمت یک هدف بزرگ‌تر هدایت می‌کنند. اگر دسته‌بندی‌ کردن و استفاده از جدول زمانی به شکل اصولی را یاد بگیرید، می‌توانید مطمئن باشید که در زمان‌های مختلف روز خود، بهتر می‌توانید به مدیریت زمان بپردازید.
در این جا یک توصیه کوچک برای شما داریم! در جدول زمانی خود، حتما این نکته را در نظر بگیرید که سخت‌ترین کارها را پیش از هرکاری در ابتدای صبح خود باید به اتمام برسانید.

جدول زمانبندی

قانون 20-80 و اولویت‌بندی صحیح زمان

آخرین راهکاری که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم که بی‌اندازه در مدیریت صحیح زمان مهم است، اولویت‌بندی است. شما با اولویت‌بندی و استفاده صحیح از راهکارهای مدیریت زمان قادر هستید، این موضوع را درک کنید که چه کارهایی باید قبل از انجام چه فرآیندهایی انجام شوند. به این طریق همیشه مهم‌ترین کارهای خود را در ابتدا انجام می‌دهید و بدون شک در این زمینه موفق تر عمل می‌کنید.
قانون 20-80 بیان می‌کند که تنها 20 درصد کارهای شما 80 درصد نتایج شما را کنترل می‌کنند. اگر این قانون را به خوبی بررسی کنید به شکل اصولی می‌توانید در زمان تهیه چک لیست شبانه خود، اولویت‌بندی داشته باشید.

نتیجه‌گیری: مدیریت زمان کنید تا همیشه موفق باشید

یادگیری مهارت مدیریت زمان و راهکارهای آن نیاز به زمان دارد، اما اگر بتوانید آن‌ها را فرا بگیرید در اکثر موقعیت‌های زندگی خود، می‌توانید به بهترین شکل عمل کرده و بهره‌وری بالایی داشته باشید. نظر شما در این زمینه چیست؟ نظرات خود در این حوزه را با ما و دیگر افراد علاقه‌مند به مدیریت زمان به اشتراک بگذارید.

نویسنده: فریدون فرداد - تیم تحریریه فرتیک

منبع: فرتیک

دانلود فایل PDF

0 0 رای
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
تماشای همه نظرات